Deep link – czym jest i jaki ma wpływ na SEO?
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne to niezbędny element każdej strategii SEO, stanowiący jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google. Nierozerwalnie związanym z nim terminem jest deep link, który – choć z pozoru tajemniczy – odgrywa istotną rolę w życiu każdego internauty. Czym jest? Do czego służy? I w końcu – dlaczego deep linking jest tak istotny w procesie pozycjonowania stron internetowych? Sprawdźmy!
Co to jest deep link i do czego służy?
Deep link (link głęboki) to link internetowy, który prowadzi użytkownika bezpośrednio do konkretnej podstrony, a nie – tak jak tradycyjne linki – do strony głównej. Jego celem jest więc kierowanie do bardziej szczegółowej zawartości znajdującej się w witrynie, np. wpisu blogowego, strony z produktem lub usługą i tym podobne.
Deep link dla sklepu internetowego zajmującego się sprzedażą butów przekieruje potencjalnego klienta na stronę z konkretnym modelem obuwia, gdzie będzie mógł on dokonać zakupu.
Gdzie można umieszczać deep linki?
Deep linki można umieszczać zarówno w obrębie linkowanej witryny (np. na stronie głównej), jak i w zewnętrznych serwisach (np. w artykułach sponsorowanych). Sprawdzają się także w mediach społecznościowych, kierując z posta, np. na Facebooku czy Instagramie, bezpośrednio do strony internetowej. Cel zawsze jest ten sam – zaprezentowanie użytkownikowi szczegółowych treści i wywołanie u niego konkretnej reakcji, co może doprowadzić do poprawienia współczynnika konwersji.
Deep linking nie musi jednak ograniczać się wyłącznie do kierowania internautów na strony WWW. Powszechną praktyką jest także umieszczanie linków głębokich kierujących do aplikacji (zarówno z witryny, jak też innej aplikacji).
Jakie korzyści daje deep linking?
Deep linking jest powszechnie stosowany w strategiach SEO, ponieważ przynosi wiele korzyści, umożliwiając usprawnienie procesu pozycjonowania strony internetowej, a także budowanie pozytywnego wizerunku marki.
Korzyści z punktu widzenia użytkownika
Deep linki ułatwiają internautom docieranie do pożądanych treści bez konieczności przechodzenia przez wiele etapów nawigacji oraz zapewniają im lepsze doświadczenia w kontakcie ze stroną (UX).
Korzyści z punktu widzenia marki
Deep linking, poprzez kierowanie użytkowników do spersonalizowanych treści, pozwala zwiększyć ich zaangażowanie i wywołać konkretne reakcje (np. zakup produktu czy kontakt z firmą). Umożliwia to zwiększenie konwersji i przekłada się bezpośrednio na wyniki finansowe przedsiębiorstwa.
Linki głębokie umożliwiają więc skuteczną optymalizację strategii marketingowych, ponieważ ułatwiają kierowanie użytkowników do treści promocyjnych. Są przy tym łatwe w monitorowaniu i analizie, ponieważ właściciel strony lub aplikacji jest w stanie na bieżąco sprawdzać, które z nich generują największy ruch i konwersję.
Przeczytaj również
Deep linking a SEO
Deep linki mają ogromny wpływ na SEO, stanowiąc ważny element profilu linkowego witryny. Im więcej jest wartościowych odnośników do konkretnych podstron, tym bardziej rośnie autorytet witryny i zwiększa się szansa na uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Google zwraca szczególną uwagę na naturalność profilu linkowego, który można osiągnąć między innymi dzięki deep linkom.
Warto jednak pamiętać, że niewłaściwie przeprowadzony deep linking może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Dzieje się tak np. w sytuacji, gdy odnośników prowadzących na poszczególne podstrony jest więcej niż tych, które kierują na stronę główną. Google może uznać tego rodzaju działanie za próbę manipulacji, co doprowadzi do obniżenia rankingu i pozycji w wyszukiwarce.
Chcąc zyskać pewność, że deep linki wpłyną pozytywnie na SEO, warto również zwrócić uwagę na ich jakość – muszą pochodzić z zaufanych, cieszących się dobrą opinią serwisów, a także naturalnie opisywać zawartość podstrony, do której prowadzą.
Podsumowanie
- Deep linki prowadzą użytkowników bezpośrednio do konkretnych podstron, a nie – jak tradycyjne linki – do strony głównej serwisu.
- Linki głębokie są szczególnie wartościowe dla rozbudowanych witryn, w których znajduje się wiele treści – najlepszym przykładem są sklepy internetowe.
- Deep linki mogą być umieszczane wewnątrz linkowanej witryny, w zewnętrznych serwisach, na portalach społecznościowych albo w aplikacjach.
- Deep linking usprawnia działania marketingowe, podnosi konwersje, a także zwiększa zaangażowanie użytkowników i poprawia ich doświadczenia (UX).
- Właściwie wdrożony deep linking może mieć pozytywny wpływ na SEO i znacznie usprawnić proces pozycjonowania strony internetowej w Google.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz