Zlecenia W Copywritingu - Skąd Je Brać? | Content Writer
Artykuł opisujący zlecenia w copywritingu. Sprawdź!

Zlecenia w copywritingu – skąd je brać?

Copywriting pozwala zarobić, ale tylko wtedy, gdy otrzymuje się zlecenia. Rosnąca konkurencja może więc nasuwać pytanie, gdzie należy szukać klientów, by pisać teksty na zamówienie. Zatem w niniejszym artykule odpowiadamy na pytanie, skąd brać zlecenia w copywritingu.

Copywriting zlecenia – gdzie się kryją?

Wyjaśnialiśmy już wcześniej, gdzie początkujący copywriter może szukać zleceń. Obecne realia rynkowe są jednak takie, że nawet doświadczonym pisarzom może być trudno w pozyskaniu klientów. Wobec tej potrzeby zdecydowaliśmy się opracować kompletny poradnik, gdzie należy szukać zleceń w copywritingu.

Optymalny wybór jest uzależniony nie tylko od preferencji i kompetencji pisarza, ale także jego dyspozycji czasowej. Dlatego przedstawiamy zestaw propozycji, dzięki którym każdy znajdzie coś dla siebie.

Uwaga: Kolejność w zestawieniu nie jest przypadkowa. Zaczniemy od najprostszych rozwiązań, gdzie można szybko pozyskać zlecenia, przechodząc do metod, gdzie nawiązanie współpracy jest wynikiem długofalowej inwestycji.

Grupy na Facebooku

Portale społecznościowe są miejscem, gdzie dołączenie do tematycznej grupy trwa dosłownie chwilę. Następnie można już zamieścić swoje pierwsze ogłoszenie informujące o ofercie. Na polskim rynku najbardziej aktywne grupy to:

  • Copywriting poszukiwany – zlecenia dla copy
  • COPYWRITERZY
  • Copywriting, seo copywriting – zlecenia dla copywritera

Takie miejsca pozwalają również śledzić wpisy zleceniodawców, a co za tym idzie, napisać do nich wiadomość z propozycją współpracy. Niestety, z pewnością nie będzie ona jedyna – grupy na Facebooku są przepełnione copywriterami, którzy równie chętnie nawiążą kontakt z potencjalnych klientem. To oznacza dużą konkurencję, która utrudnia zdobycie zlecenia, a także skutkuje niską stawką za 1000 znaków.

Portale ogłoszeniowe

OLX, Allegro czy Oferia to kolejne miejsca, gdzie zamieszczenie oferty copywriterskiej jest szybkie i łatwe. Co więcej, można ją dokładnie zaprezentować, a więc przedstawić większą ilości informacji dotyczących wykształcenia, doświadczenia czy preferowanych branż. To stanowi niewątpliwą zaletę, gdyż zachęcający opis wpływa korzystnie na pozyskanie nowych zleceń.

Niestety portale ogłoszeniowe mają również wady, a podstawową z nich jest znany już problem – konkurencja. Każdy może zamieścić swoją ofertę, co sprawia, że trudno wyróżnić swoją kandydaturę. Ponadto dodanie ogłoszenia jest zwykle płatne, a koszt promowania (który trzeba ponieść, aby zyskać większą skuteczność) wynosi kilkadziesiąt złotych.

Giełda tekstów

Giełda tekstów to platforma łącząca zleceniodawców z copywriterami. Warunkiem użytkowania dla obu stron jest założenie konta przez dokonanie rejestracji w serwisie. Na polskim rynku istnieje kilka giełd, różniących się sposobem organizacji oraz zaawansowaniem technologii.

Takie rozwiązanie zmienia reguły gry – klient nie pisze już bezpośrednio do copywritera, lecz umieszcza zadanie na stronie. Wiążą się z tym pewne korzyści, gdyż giełda, jako pośrednik, zapewnia przejrzyste warunki współpracy. Konkretnie rzecz ujmując, copywriter widzi dokładny termin, wytyczne oraz stawkę za 1000 znaków. Może następnie podjąć się zlecenia, składając aplikację wraz z innymi copywriterami. Następnie klient wybiera odpowiednią osobę do realizacji. Taki system nie różni się wiele od powszechnej licytacji, lecz na niektórych giełdach istnieje również możliwość przypisania zadań indywidualnych, co oznacza, że zadowolony klient może przesyłać kolejne zlecenia temu samemu copywriterowi. Warto poruszyć również system recenzji, który wynagradza dobrych pisarzy większą ilością zleceń. Bogate doświadczenie, poparte kompletną liczbą gwiazdek, ułatwia nawiązywanie kolejnych współprac.

Niemniej kolejny raz minusem okazuje się niska stawka, która zniechęca bardziej ambitnych copywriterów do dalszej pracy. Platforma może stanowić świetne rozwiązanie na start, lecz w dłuższej perspektywie kwestie finansowe przelewają czarę goryczy, skłaniając pisarzy do szukania nowych rozwiązań.

Strona internetowa

Nie ma zatem zaskoczenia, że profesjonalni copywriterzy próbują swoich sił, tworząc własne strony internetowe. To otwiera nowe możliwości w zakresie przedstawienia oferty, portfolio, a także swojej osoby. Strona umożliwia również nawiązanie współpracy na atrakcyjniejszych warunkach finansowych, gdyż nie jest ograniczona zewnętrznymi czynnikami – jedynym trwałym kosztem jest utrzymanie domeny i serwera. Kolejną zaletą są większe możliwości wizerunkowe, które skutkują wzrostem stawki oraz znalezieniem bardziej wymagających klientów.

Lecz i tutaj napotykamy pewne trudności. Przede wszystkim strona wymaga co najmniej kilku miesięcy, aby stać się widoczną w wyszukiwarce – i to pod warunkiem, że w międzyczasie prowadzi się czasochłonne działania związane z marketingiem i pozycjonowaniem. Zlecenie tych zadań profesjonalistom bądź wykupienie płatnych reklam, by szybciej dotrzeć do klientów, wiąże się ze znacznymi wydatkami. Strona wymaga zatem wiele cierpliwości i wysiłku, by osiągnąć założone korzyści.

Agencje copywriterskie

Choć to rozwiązanie wydaje się łatwiejsze od poprzedniej metody, wcale tak nie jest. W istocie każdy copywriter może założyć własną stronę, natomiast współpraca z profesjonalną agencją jest zarezerwowana dla nielicznych. Wynika to z faktu, że owa kadra pracownicza to krąg zamknięty, złożony z najbardziej doświadczonych pisarzy, tworzących treści o perfekcyjnej jakości. Tacy copywriterzy wykorzystują dedykowane narzędzia, stosują się do ścisłych procedur organizacyjnych, a także wykorzystują najnowsze techniki marketingowe.

W zamian za te zobowiązania pisarze uczestniczą w prestiżowych projektach, otrzymując stałe, dobrze płatne zlecenia. Współpraca z agencjami copywriterskimi łączy zalety poprzednich rozwiązań: nie trzeba prowadzić działań marketingowych i szukać klientów, lecz otrzymuje się gotowe zamówienia z przejrzystymi wytycznymi. Realizacja tekstów jest odgórnie zaplanowana i przebiega sprawnie, a copywriter otrzymuje terminowe wynagrodzenie za swoją pracę.


Jeśli jesteś zawodowym copywriterem, który chciałby nawiązać współpracę z agencją, mamy dobre wieści! Content Writer ogłasza nabór na stanowiska:

Czujesz się na siłach, by sprostać naszym wymaganiom? Aplikuj na adres wskazany w ogłoszeniu rekrutacyjnym.

Copywriting zlecenia – podsumowanie

Jak zdobyć zlecenia w copywritingu? Do wyboru mamy grupy na Facebooku, portale ogłoszeniowe, giełdy tekstów, własne strony internetowe, a także agencje copywriterskie.

Przedstawiliśmy i opisaliśmy dostępne możliwości. Wszystkie z nich wiążą się z określonymi zaletami i wadami, a wybór odpowiedniego rozwiązania zależy od indywidualnej sytuacji każdego pisarza.

Mamy nadzieję, że artykuł rozjaśnił tę ważną kwestię – w końcu copywriting i zlecenia to obowiązkowe połączenie, aby móc zarabiać wykonując to, co się lubi!


Przeczytaj także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *