Czym jest Google Tag Manager i dlaczego warto z niego korzystać?

Spis Treści:

Google Tag Manager to narzędzie, dzięki któremu marketerzy mogą samodzielnie instalować na stronie tagi śledzące, nie posiadając umiejętności związanych z kodowaniem i programowaniem. Teraz prosta czynność, jaką jest dodawanie tagów, nie wymaga pomocy działu IT. Sprawdź, czym jest i jak działa Google Tag Manager.

Czym jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager jest narzędziem umożliwiającym zarządzanie skryptami i łatwe dodawanie fragmentów kodu do witryny bądź aplikacji.

Co ciekawe, Google Tag Manager (GTM) jest bezpłatny i dostępny dla wszystkich posiadaczy konta Google. Dzięki narzędziu można szybko zainstalować tagi, takie jak Google Analytics, piksel Facebooka, śledzenie konwersji Google Ads, skrypty zewnętrznych narzędzi.

Struktura konta Google Tag Manager

Warto przed rozpoczęciem pracy z GTM poznać podstawowe pojęcia oraz strukturę konta. Składa się ono się z kontenerów, w których znajdują się tagi, reguły i zmienne.

Kontenery

Kontenery umożliwiają userowi połączenie strony internetowej z panelem GTM. Instaluje się je na danej stronie lub aplikacji i to właśnie w nich przechowywane są tagi, reguły i zmienne.

Tagi (skrypty)

Tagi są elementami kodu JavaScript i każdy z nich ma określoną funkcję. One odpowiadają za instalację określonych narzędzi oraz przesyłanie danych ze strony.

Reguły

Reguły określają warunki, w których uruchomiony zostanie dany tag.

Zmienne

Zadaniem zmiennych jest przechowywanie i przekazywanie wartości stałych bądź ulegających zmianie.

Jak korzystać z Google Tag Managera?

Pierwszym krokiem do korzystania z GTM w codziennej pracy jest założenie konta na stronie tagmanager.google.com.

Poprzez założenie konta stworzysz swój pierwszy kontener, który następnie musisz umieścić na swojej stronie internetowej. Możesz zrobić to, korzystając z wtyczki lub umieszczając odpowiedni kod JavaScript w sekcji <head>. Następnym krokiem jest dodawanie reguł, tagów i zmiennych w kontenerze. W sieci można znaleźć gotowe rozwiązania, często są to wypełnione obszary robocze.

Zarówno do konta, jak i do określonych kontenerów można dodawać użytkowników, którym można nadać różnego rodzaju uprawnienia. Jeśli chcemy dodać użytkownika do konta, robimy to poprzez ścieżkę: Administracja » Konto » Zarządzanie użytkownikami » Dodaj nowych użytkowników.

Następnie należy dodać adres e-mailowy zapraszanej do konta osoby oraz określić, jakie powinna ona mieć uprawnienia. Jeśli będzie użytkownikiem, będzie mogła tylko przeglądać podstawowe informacje o koncie. Jako administrator będzie mieć możliwość tworzenia kontenerów i zarządzania nimi.

Dostęp można również nadać do konkretnych kontenerów poprzez ścieżkę: Administracja » Kontener » Zarządzanie użytkownikami » Uprawnienia dotyczące kontenerów. Użytkownikom można nadać następujące uprawnienia:

  • brak dostępu – użytkownik nie widzi kontenera i nie ma do niego dostępu;
  • odczyt – użytkownik może zobaczyć kontener i jego tagi, reguły oraz zmienne, ale nie może wprowadzać zmian;
  • edycja – użytkownik może tworzyć obszary robocze i zmieniać je, ale nie może tworzyć wersji ani niczego opublikować;
  • zatwierdzenie – użytkownik może wprowadzać zmiany w obszarach roboczych oraz tworzyć warstwy, ale nie może niczego opublikować;
  • publikacja – użytkownik może tworzyć obszary robocze i wprowadzać w nich zmiany, tworzyć warstwy oraz publikować.

Czy warto korzystać z Google Tag Managera?

Zdecydowanie Google Tag Manager jest narzędziem ułatwiającym życie marketerom. Założenie konta jest bardzo proste, a wdrażanie kolejnych rozwiązań i zmiany w śledzeniu są szybkie i bezproblemowe. Można to robić bez pomocy programistów. GTM jest świetnym narzędziem wspierającym pracę Google Analytics. W ten sposób wiesz nie tylko, kim są użytkownicy i jak poruszają się po stronie, lecz także, co naprawdę na niej robią – czy czytają wpisy, czy wypełniają formularze, czy klikają w CTA.

GTM przyniesie najwięcej korzyści osobom, które nie czują się pewnie w kwestiach związanych z kodem strony. Korzystając z narzędzia, ma się wszystkie skrypty w jednym miejscu, nie trzeba szukać i zastanawiać się, gdzie są one wdrożone.

Przed publikacją jest się też możliwość przetestowania tagu, by upewnić się, że działa on poprawnie. Co najważniejsze, mimo wielu możliwości, który GTM daje użytkownikom, wciąż jest on darmowym narzędziem.

Podsumowanie

  • Google Tag Manager to narzędzie umożliwiające dodawanie tagów do strony bez umiejętności programowania i kodowania.
  • Kontro Google Tag Manager składa się z kontenerów, w których znajdują się tagi, reguły i zmienne.
  • Google Tag Manager jest darmowy i dostępny dla każdej osoby mającej konto Google.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Liwia Wojtysiak

Copywriterka, dla której pisanie to przygoda i szkoła życia. Polonistka wierząca, że język kreuje rzeczywistość, a dobre i poprawne teksty upiększą świat. Najchętniej pisze artykuły blogowe o poprawności językowej, marketingu i psychologii. Jest zafascynowana językoznawstwem, zwłaszcza kulturowym. Ceni sobie różnorodność pracy, dlatego nie tylko tworzy własne teksty, lecz także wykonuje redakcje i korekty cudzych. W wolnych chwilach czyta, spaceruje i uprawia sport.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu