Jak napisać instrukcję obsługi? Najważniejsze zasady
Instrukcja obsługi, w zależności od przeznaczenia i rodzaju opisywanego zagadnienia, może zawierać zdjęcia, rysunki, schematy oraz treść. Ta ostatnia jest niezwykle istotna, ponieważ to właśnie dzięki niej odbiorca może dowiedzieć się wszystkiego na temat korzystania z konkretnego produktu lub usługi. Jak napisać instrukcję obsługi, by zawarte w niej treści były zrozumiałe i pomocne? Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w osiągnięciu celu!
Czym jest instrukcja obsługi?
Instrukcja obsługi to dokument, który ma na celu dokładne opisanie prawidłowego sposobu używania przedmiotu (lub korzystania z usługi).
W zależności od tego, czego dotyczy, powinna zawierać nie tylko szczegółowe wskazówki, lecz także zdjęcia, grafiki i schematy, informacje o ograniczeniach wiekowych, ostrzeżenia czy parametry danego produktu.
To swego rodzaju kompendium wiedzy, które pozwala bezpiecznie, efektywnie i bezproblemowo korzystać z konkretnej rzeczy. Może dotyczyć nie tylko produktów, takich jak urządzenia RTV/AGD, meble czy nowe technologie, ale również lekarstw, kosmetyków, gier, a nawet zasad postępowania w miejscach pracy czy obiektach użyteczności publicznej.
Celem każdej instrukcji obsługi jest przekazanie informacji w sposób jak najbardziej precyzyjny i przystępny. Tylko wtedy można uznać ją za przydatną. Sprawdźmy, jak napisać instrukcję obsługi, która pomoże użytkownikom i wpłynie pozytywnie na proces budowania wizerunku firmy.
Jak napisać instrukcję obsługi? W pierwszej kolejności zadbaj o jej układ
Każda instrukcja jest inna i zawiera odmienne treści. Podobny jest natomiast układ takiego dokumentu, który zwykle składa się z:
- tytułu, np. „Instrukcja obsługi <nazwa przedmiotu/usługi/modelu urządzenia>”;
- informacji o ograniczeniach wiekowych oraz zgodności produktu z normami;
- ostrzeżeń, np. dotyczących nieprawidłowego korzystania z przedmiotu;
- opisu przedmiotu czy jego parametrów technicznych;
- wypunktowanych czynności dotyczących uruchomienia lub korzystania z przedmiotu.
Ten ostatni podpunkt interesuje nas najbardziej. To najważniejsza część każdej instrukcji, która powinna być podzielona na segmenty (np. „Uruchomienie”, „Obsługa”, „Czyszczenie” czy „Serwis”) i sporządzona w odpowiedni, przystępny dla odbiorcy sposób.
Przeczytaj również
8 najważniejszych zasad pisania instrukcji obsługi
Jak napisać instrukcję obsługi? To nie takie trudne! Wystarczy stosować się do sprawdzonych zasad, które znajdziesz poniżej.
Pisz językiem prostym i zwięzłym
Instrukcja obsługi powinna zawierać krótkie i zrozumiałe dla każdego odbiorcy zdania. Nie używaj specjalistycznego słownictwa czy branżowego żargonu, a jeżeli jesteś do tego zmuszony – wyjaśnij jego znaczenie.
Podawaj dokładne wskazówki
W instrukcji należy zamieszczać konkretne porady niepozostawiające żadnych wątpliwości. Po to, by z obsługą danego przedmiotu poradziła sobie nawet osoba, która pierwszy raz ma z nim styczność.
Zachowaj chronologię
Opisuj proces korzystania z przedmiotu lub usługi od samego początku (np. uruchomienia) i dokładnie instruuj, co należy robić w następnej kolejności – punkt po punkcie. Tak, by użytkownik nie zagubił się w potoku słów i by stawianie przez niego kolejnych kroków przebiegało płynnie i bezproblemowo.
Stosuj wypunktowania i wyróżniki
Ściany tekstu nie sprawdzają się w instrukcjach. Aby zadbać o czytelność dokumentu, podziel treści na akapity i podpunkty, używaj śródnagłówków, a także podkreślaj lub pogrubiaj najważniejsze informacje.
Dopasuj treść do grupy docelowej
Tworząc instrukcję obsługi, należy wziąć pod uwagę wiek, płeć, doświadczenie i wiedzę odbiorcy. Dzięki temu dostosujesz do niego język wypowiedzi oraz zyskasz pewność, że przyswoi on informacje, jakie mu przekazujesz.
Pisz w odpowiedniej formie
W instrukcjach obsługi najlepiej sprawdza się forma bezosobowa („zrobić”) albo 2. osoba liczby pojedynczej („zrób”).
Unikaj ozdobników
W instrukcji obsługi nie ma miejsca na kwieciste wyrażenia, stylistyczne eksperymenty czy zbyt dużą liczbę przymiotników. Podkreślmy ponownie – pisz zwięźle, konkretnie i prosto.
Pisz bezbłędnie
Mowa tu zarówno o błędach ortograficznych, interpunkcyjnych czy językowych, jak i merytorycznych. Instrukcja obsługi, podobnie jak produkt, do którego została dołączona, to wizytówka firmy – wszelkie błędy mogą negatywnie wpływać na poziom zaufania czy reputację marki.
To najważniejsze zasady dotyczące tego, jak napisać instrukcję obsługi. Stosując się do nich, łatwiej będzie Ci stworzyć dokument przydatny i wartościowy dla użytkownika, co wpłynie pozytywnie na postrzeganie firmy przez aktualnych i potencjalnych klientów.
Podsumowanie
- Instrukcja obsługi to dokument, którego celem jest pomoc konsumentom w zakresie użytkowania przedmiotu lub korzystania z usługi.
- Jak napisać instrukcję obsługi? Zadbaj o jej czytelny układ, pisz zwięźle i prostym językiem, dostosowanym do grupy docelowej.
- Chcąc stworzyć przydatną instrukcję, dokładnie opisuj zagadnienie, a wszelkie zasady korzystania z produktu przedstaw w kolejności chronologicznej.
- Aby dokument był czytelny, podziel go na akapity, podpunkty, a także stosuj śródtytuły i wyróżniki, np. w postaci podkreśleń czy pogrubień.
- Unikaj ozdobników i kwiecistego języka, a po zakończeniu pracy dokładnie sprawdź instrukcję, by nie zawierała błędów.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz