Tekst próbny w copywritingu – czy warto go napisać?

Spis Treści:

Początkujący freelancerzy, w tym copywriterzy, nie zawsze dobrze orientują się w tym, jakimi prawami rządzi się ich branża. Jeszcze nie zaznajomili się z tematem, nie zarobili na nowym zajęciu, a już czegoś się od nich wymaga. Na początku współpracy jest to zazwyczaj próbka pisarskich umiejętności. Tekst próbny w copywritingu wciąż budzi wiele kontrowersji. Czy rzeczywiście jest się czego obawiać? Zapraszamy do lektury!

Dlaczego klient oczekuje tekstów próbnych?

Próbka tekstu dostarczona przez copywritera ma za zadanie pokazać zleceniodawcy, że kandydat do pracy „zna się na rzeczy”.

Oceniany jest warsztat pisarski, lekkie pióro, zgodność z tematyką, kreatywność, merytoryka, ale także terminowość i komunikacja.

Wykonanie zlecenia niezgodnie z zamówieniem lub poniżej oczekiwanego poziomu może przynieść klientowi opóźnienie całego projektu i straty finansowe. Niedoszły kontrahent będzie musiał szukać innego copywritera, który stworzy nowe treści – a to trochę potrwa. Dlatego właśnie dla zleceniodawcy tak ważny jest tekst próbny w copywritingu – wtedy wie, czego może się spodziewać po pisarzu i czy chce skorzystać z jego usług.

Niestety jest też druga strona medalu. Niekiedy można spotkać się z nieuczciwą praktyką stosowaną przez zleceniodawców, tzn. darmowym wykorzystywaniem gotowych próbek tekstów w swoich projektach. Wystarczy pomyśleć, że klient znajdzie kilka takich osób, od których otrzyma próbki, i ma w całości wykonane zlecenie, w które w ogóle nie inwestuje. Są to co prawda sytuacje wyjątkowe, ale jeśli copywriter raz się spotka z taką nieuczciwością, to kolejnej próbki może już nigdy nie wysłać.

Teksty próbne przygotowuje się z myślą o otrzymaniu całego zlecenia i wynagrodzenia z tego tytułu.

Nie ma się co dziwić, że freelancerzy niechętnie reagują na takie „prośby” potencjalnych klientów, jeśli już kiedyś zostali oszukani. Oznacza to dla nich poświęcenie czasu, który mogliby spożytkować na inne, odpłatne zlecenie.

Kiedy warto poświęcić czas na przygotowanie tekstu próbnego?

Tekst próbny w copywritingu może być argumentem, który przekona potencjalnego klienta do skorzystania z Twoich usług, dlatego nie powinieneś z niego rezygnować. Zadbaj o poniższe kwestie, a być może uchronisz się przed nieuczciwymi zagraniami:

  • Sprawdź wiarygodność zleceniodawcy.
  • Nigdy nie umawiaj się na kilka tekstów próbnych.
  • Zabezpiecz tekst przed publikacją – np. poprzez dopisek, że niniejszy tekst służy weryfikacji umiejętności i nie jest przeznaczony do publikacji.
  • Ustal z klientem choćby symboliczne wynagrodzenie za tekst próbny, a w umowie zawrzyj szczegóły.
  • Zamień tekst na grafikę – możesz zrobić screenshot gotowego tekstu i w ten sposób utrudnisz zadanie komuś, kto chce wykorzystać tekst bez Twojej zgody.
  • Sam zaproponuj tematykę próbki albo wybierz zagadnienie pokrewne.

Teksty próbne a portfolio

W zawodzie copywritera portfolio odzwierciedla Twoje umiejętności. Wyeksponuj w nim to, w czym jesteś najlepszy, coś, w czym się specjalizujesz i w czym czujesz się naprawdę dobrze. Pokaż się z jak najlepszej strony. Wówczas jest szansa, że zleceniodawca nie będzie wymagał przygotowania tekstu próbnego i wystarczy mu zapoznanie się z Twoimi innymi pracami.

Jeśli jednak nie dysponujesz własnym portfolio lub jest ono bardzo ograniczone, możesz zgodzić się na wysłanie próbki. Zyskujesz szansę na lukratywną współpracę, a oszustwa zdarzają się stosunkowo rzadko.

Zgoda na publikację

Możesz mieć do czynienia z jeszcze inną sytuacją, gdy dobrowolnie godzisz się na publikację wysłanego contentu, nawet o tym nie wiedząc. Niekiedy potencjalni zleceniodawcy gwarantują sobie taką możliwość, prosząc o podpisanie dokumentu, w którym zezwalasz na nieodpłatne udzielenie licencji. Jest to zgodne z prawem, więc powinieneś zdawać sobie z tego sprawę (i dokładnie czytać umowy!).

Powody odrzucenia tekstu próbnego

Kiedy już zdecydujesz się na przesłanie klientowi próbki swoich umiejętności, wypadałoby zrobić to porządnie. Najczęstszymi powodami odrzucania tekstu są:

  • rażące błędy językowe, ortograficzne i interpunkcyjne, które skutecznie odstraszają potencjalnego klienta;
  • skopiowana treść;
  • zbyt małe umiejętności pisarskie i brak lekkości wypowiedzi;
  • za wysokie oczekiwania finansowe (jeśli nie były określone na początku);
  • brak wiedzy na temat zasad SEO;
  • utrudniona komunikacja z copywriterem;
  • niedotrzymanie terminu realizacji próbki.

Jeśli klient nie zechce nawiązać z Tobą współpracy po napisaniu próbki, zawsze możesz użyć tego teksu do budowana swojego portfolio.

Podsumowanie

  • Tekst próbny może być argumentem, który przekona potencjalnego klienta do skorzystania z usług pisarza.
  • Poprzez próbkę tekstu zleceniodawca ocenia warsztat pisarski copywritera, lekkie pióro, kreatywność, rzetelność, ale także terminowość i komunikację.
  • Napisanie tekstu próbnego jest związane z pewnym ryzykiem – poświęcenie czasu na jego przygotowanie nie zawsze skutkuje nawiązaniem współpracy.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Sabina Malara

Sabina to pasjonatka języka włoskiego, kultury włoskiej i wszystkiego, co włoskie. Ukończyła filologię włoską na Uniwersytecie Jagiellońskim i od wielu lat zawodowo spełnia się jako tłumacz. Przekłada głównie teksty medyczne i techniczne, a w mniej intensywnych okresach pracy zgłębia tłumaczeniowe tajniki innych dziedzin. Od pewnego czasu zajmuje się też skutecznym copywritingiem po polsku i po włosku. Uwielbia naturę, jej konikiem są Włochy, kultura i języki krajów arabskich oraz sport.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu