Jak napisać przemówienie idealne – instrukcja krok po kroku

Spis Treści:

Umiejętność ciekawego i merytorycznego przemawiania to jedna z najbardziej cenionych zdolności we współczesnym świecie. Zazdrościsz osobom, dla których publiczne wystąpienia są proste jak bułka z masłem? Musisz wiedzieć, że wbrew powszechnemu przekonaniu nikt nie rodzi się dobrym mówcą. Kluczem do sukcesu mistrzów retoryki zwykle okazuje się staranne przygotowanie wywodu. Sprawdź, jak napisać przemówienie idealne.

Czym jest przemówienie?

Przemówienie to wypowiedź o określonej długości przeznaczona do publicznego wygłoszenia.

Tego typu wystąpienie z reguły służy zaprezentowaniu opinii mówcy na konkretny temat wraz z próbą przekonania słuchaczy do przedstawionej argumentacji.

Publiczne przemowy odbywają się przy wielu okazjach. Najczęściej możemy się z nimi spotkać w trakcie różnego rodzaju konferencji biznesowych, a także spotkań towarzyskich w gronie rodziny i znajomych.

Dobre przemówienie powinno skłaniać odbiorców do określonych reakcji. Musi być ono także dla tych osób impulsem do zajęcia konkretnego stanowiska w danej sprawie.

​ Jak przygotować dobre przemówienie?

Choć przemówienie zalicza się do ustnych form wypowiedzi, przed jego wygłoszeniem należy opracować pisemną treść wystąpienia.

Zanim przystąpisz do pracy, musisz wziąć pod uwagę kilka kwestii:

  • najpierw pomyśl, do kogo chcesz skierować swoją mowę – to umożliwi Ci dobór języka i słownictwa idealnie dopasowanego do odbiorców; pamiętaj, co już w starożytności mówił Platon: „Miarą mówcy nie jest ten, kto mówi, lecz ten, co słucha”;
  • potem zastanów się nad celem przygotowywanej przemowy – może to być np. zainteresowanie publiczności jakimś tematem albo skłonienie jej do zmiany poglądów w określonej sprawie;
  • nadaj sporządzanej oracji przejrzystą strukturę – każdą wysuwaną w wypowiedzi tezę podpieraj odpowiednio dobranymi, logicznymi argumentami.

Staranne rozważenie omówionych wyżej zagadnień stanowi istotny krok na drodze do stworzenia godnego uwagi wywodu. Dowiedz się, jak napisać przemówienie, które będzie w stanie „porwać tłumy” zarówno merytoryczną treścią, jak i atrakcyjną formą jej przekazu.

​Jak napisać przemówienie? Schemat wywodu

Dobre przemowy zazwyczaj generuje się według określonego schematu. W skład wystąpienia w większości przypadków wchodzą:

  • tytuł – musi on być rzeczowy, a jednocześnie intrygujący i przyciągający uwagę publiki;
  • wstęp – wprowadzenie do przemówienia; to idealne miejsce do ogólnego naświetlenia problemu oraz zainteresowania słuchaczy konkretną tematyką;
  • rozwinięcie – część służąca szczegółowemu zaprezentowaniu istoty danego zagadnienia oraz omówieniu poszczególnych tez i argumentów, a także ewentualnych kontrargumentów;
  • zakończenie – podsumowanie wywodu wraz ze sformułowaniem wniosków oraz konkluzji.

Tyle w teorii. A jak napisać przemówienie w praktyce? Poznaj garść praktycznych informacji na ten temat.

Wstęp – klucz do sukcesu przemowy

Jeśli publiczne wystąpienia potraktujemy jako swego rodzaju produkt na sprzedaż, wówczas funkcję opakowania musimy przypisać do wstępnych fragmentów mowy.

Początek przemówienia – tak, jak zewnętrzna część towaru – powinien zainteresować i zafascynować publiczność. Orację można zainicjować na przykład znanym cytatem, anegdotką z życia codziennego albo pytaniem zmuszającym odbiorców do refleksji nad danym problemem. Na ogół świetnie sprawdza się też postępowanie zgodnie z zasadą mówiącą o tym, że „zakończenie przemówienia musi znajdować się jak najbliżej początku”. Rozpoczęcie przemowy od puenty wywodu to powszechnie znany i skuteczny zabieg służący zaintrygowaniu słuchaczy.

Przy pisaniu wstępu do przemówienia należy wystrzegać się używania wyświechtanych formuł, takich jak: „nazywam się”, „chcę opowiedzieć o…”, „a więc…”.

Rozwinięcie – esencja tematu podana w przystępnej formie

Rozwinięcie służy wyjaśnieniu odbiorcom, dlaczego powinni oni zainteresować się konkretną problematyką.

W tym, najdłuższym zresztą, fragmencie ustnego wywodu mówca przedstawia argumentację przemawiającą za słusznością postawionych wcześniej tez. Opracowując tę część wystąpienia, warto pamiętać o jej logicznym uporządkowaniu. Każdą zaprezentowaną opinię należy uzasadnić poprzez przytoczenie określonych przykładów.

Jeśli przygotowujesz dłuższy wywód, musisz dołożyć wszelkich starań, aby publiczność nie odczuwała znużenia w trakcie jego wygłaszania. Świetnym rozwiązaniem w tym przypadku okazuje się zastosowanie metody szaszłyka. Jej zasadnicza istota sprowadza się do przeplatania ważniejszych treści wypowiedziami w lżejszym, czasem nawet żartobliwym tonie. Takie zabiegi służą utrzymaniu uwagi słuchaczy przez długi czas.

Zakończenie – wisienka na torcie

Ostatnie chwile przemówienia to najlepszy czas na podsumowanie najważniejszych tez i wysunięcie odpowiednich wniosków.

W finale wystąpienia warto zaprezentować publiczności np. emocjonalną historię z życia osobistego powiązaną w określony sposób z tematem wypowiedzi. Można też pokusić się o zaserwowanie błyskotliwej puenty ukazującej konsekwencje podjęcia albo zaniechania określonych działań. W ostatnim zdaniu dobrze jest przypomnieć odbiorcom najważniejszą myśl przyświecającą całej przemowie.

Wiesz już, jak napisać przemówienie? W takim razie do dzieła!

Podsumowanie

  • Przemówienie to ustna forma wypowiedzi przeznaczona do publicznego wygłoszenia.
  • Sztuki tworzenia przemówień można się samodzielnie nauczyć, pamiętając o najważniejszych zasadach jego tworzenia.
  • Dobre przemówienie musi składać się z: intrygującego tytułu, ciekawego wstępu, logicznego rozwinięcia i zakończenia będącego podsumowaniem wywodu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.3

Paulina Skowronek

Z wykształcenia filolog polski i bibliotekarka. Z zawodu i zamiłowania copywriterka i redaktorka. Od dziecka fascynują ją słowa i to, co można wyrazić za ich pomocą. Pisarstwo postrzega jako jedną z dziedzin sztuki. Tworzeniem tekstów dla swojej przyjemności zajmuje się od najmłodszych lat. Obecnie służy pomocą klientom w ramach własnej działalności gospodarczej. Każdy nowy artykuł to dla niej okazja do poszerzenia horyzontów myślowych oraz udoskonalenia warsztatu pisarskiego. Specjalizuje się w treściach związanych z korektą, redakcją i copywritingiem. Prywatnie miłośniczka literatury dziecięcej i młodzieżowej, a także muzyki pop i rock.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

08.11.2024 Porady & Ciekawostki
07.11.2024 Marketing
06.11.2024 E-commerce
05.11.2024 Content Marketing
04.11.2024 Copywriting
01.11.2024 Korekta & Redakcja
31.10.2024 Pozycjonowanie
30.10.2024 Content Marketing
29.10.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu