Jak założyć dobrego bloga i na nim zarabiać?

Spis Treści:

Aktualnie większą popularnością cieszy się tworzenie filmów niż tekstów. Swoją twórczość można w ten sposób prezentować na wielu rozpoznawalnych witrynach jak YouTube, Twitch czy TikTok. Nie oznacza to jednak, że prowadzenie bloga nie ma dziś większego sensu – jest wręcz odwrotnie. W momencie, gdy wielu zaczynających twórców próbuje szczęścia w innym obszarze, zmniejsza się ilość nowych blogów, więc łatwiej znaleźć swoich czytelników

Czym jest blog i gdzie się go wykorzystuje?

Blog jest odmianą witryny internetowej, na której autor umieszcza regularnie swoje artykuły. Najczęściej zwraca się w nich bezpośrednio do czytelnika oraz dzieli się swoimi przeżyciami, wspomnieniami lub wiedzą.

Pierwszy blog na świecie został założony przez Tima Bernesa-Lee w 1991 roku i nosił nazwę „What`s new?”. W Polsce pierwszym blogiem oficjalnie był serwis vagla.pl, który powstał w 1997 roku.

Początkowo blogi miały być internetowymi dziennikami. W takiej formie stały się popularne kilkanaście lat temu, jednak z czasem zmienił się ich charakter. Dziś są to raczej strony z artykułami na jakiś temat. Mogą to być recenzje książek lub filmów. Właściciele mogą dzielić się swoją wiedzą i zainteresowaniami. Z kolei czytelnicy dowiadują się czegoś nowego w ciekawej formie.

Dzisiaj blog często stanowi również uzupełnienie oferty sklepu. Wtedy zawiera wskazówki i porady, jak korzystać z produktów sprzedawanych w e-sklepie. W ten sposób można wpływać na pozycjonowanie portalu w wyszukiwarkach, a także zachęcać użytkowników do zapoznania się z ofertą (na przykład poprzez linki zawarte w artykule).

Koszty związane z prowadzeniem bloga

Koszt prowadzenia własnego bloga jest uzależniony od jego celu. Istnieją trzy główne sposoby finansowania tego typu stron:

  • Osoby początkujące i chcące po prostu coś od siebie napisać, mogą skorzystać z darmowych platform blogowych. Są one bardzo łatwe w obsłudze, ale ich minusem są reklamy oraz ograniczone możliwości zmian wyglądu strony. Także ich adresy są często dłuższe.
  • Własny portal dla blogera. Wymaga jedynie wykupienia hostingu i domeny, co oznacza koszt zaledwie 200 do 400 złotych rocznie. W tym przypadku to właściciel decyduje o każdym detalu na stronie. Z drugiej strony, wymaga to podstawowej wiedzy technicznej.
  • Blog dołączony do sklepu. Nie ma potrzeby wykupywania nowej domeny ani hostingu, jednak takie teksty są nakierowane zazwyczaj na zwiększenie sprzedaży. Dlatego też do pisania artykułów zwykle zatrudniani są copywriterzy. Stawki uzależnione są od jakości tekstów i efektów, jakie dzięki nim można osiągnąć.

Jak i ile można zarobić na blogu?

Zarabianie na blogu nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. W szczególności, jeśli jest celem samym dla siebie. Dlaczego? Aby zacząć zarabiać na swoim blogu, należy najpierw pozyskać odpowiednie grono czytelników. Wtedy przed właścicielem otwiera się wiele dróg uzyskania zarobków:

  • Afiliacja, czyli programy partnerskie i polecanie produktów. Są to reklamy oparte na długofalowej współpracy z daną marką. Reklamy te muszą być zawarte w treści artykułów. W ten sposób piszący osobiście poleca je swoim czytelnikom. Stawki za afiliację są bardzo różne, w zależności od zasięgu blogera.
  • Płatne publikacje. Poprzez serwisy typu WhitePress można udostępniać swój portal innym. Autor bloga zobowiązuje się opublikować artykuł, jaki zostanie do niego przesłany. Na niewielkich stronach ceny za takie artykuły oscylują wokół kilkudziesięciu złotych.
  • Reklamy Google. Umieszczanie na swoim blogu reklam nie spotyka się z zadowoleniem czytelników. Z drugiej strony, jest to powszechny sposób zarabiania na stronach internetowych i wiele osób się przyzwyczaiło do wszechobecnych reklam. W tym przypadku stawka liczona jest na postawie ilości wejść na stronę, kliknięć w reklamę lub dokonanych zakupów po wejściu na dany link. Oznacza to, że blog musi posiadać dużą ilość unikalnych użytkowników, aby reklamy mogły przynosić zysk.

W internecie zarabia się przede wszystkim na swojej popularności. Dlatego tak trudno jest stworzyć portal z myślą o zarobieniu na nim. Wbrew pozorom najlepszym sposobem na osiągnięcie zysków jest… niemyślenie o zyskach. Warto skupić się na ciekawych treściach, naturalności przekazu i współpracy z fanami przy dalszym rozwoju blogu. W ten sposób łatwiej zdobyć rozpoznawalność i zasięg.

Pięć prostych kroków, aby założyć własnego bloga

Założenie i prowadzenie bloga jest bardzo łatwe. Czy stworzone treści osiągną sukces – to jest niemożliwe do przewidzenia. Dlatego też warto spróbować swoich sił i założyć blog. Nie są to duże koszty ani wiele pracy, a blog może przynieść bardzo dużo radości, a także odmienić życie blogera. Nie tylko finansowo. Wśród czytelników często znaleźć można bratnie dusze, które także interesują się danym tematem.

Znajdź idealną niszę dla siebie

Kluczową kwestią jest znalezienie odpowiedniej niszy dla siebie. Wiele stron poleca otwieranie bloga w temacie, na który nikt nie pisze lub piszą pojedyncze osoby. Brak konkurencji oznacza, że teksty będą unikalne i wszyscy zainteresowani tym tematem będą z chęcią odwiedzać nowy blog. Ile jednak osób może się takimi rzeczami interesować?

Istnieje też przeciwne podejście, czyli szukanie szczęścia w najczęściej występującej tematyce, ponieważ pewne obszary cieszą się największą popularnością i można w nich zdobyć ogromne grono czytelników w krótkim czasie. Tu z kolei konkurencja jest bardzo duża.

W końcu podejście, które można polecić każdemu. Pisanie na temat swoich zainteresowań i wykorzystanie wiedzy, jaką się posiada.

Tworząc blog zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, ma się największe szanse na sukces. Blogi o specyficznej, rzadko spotykanej tematyce (jeśli bloger się dobrze w niej czuje) mogą zainteresować czymś nowym, co przyciągnie znudzonych internautów. Natomiast pisząc w popularnych obszarach, jak podróże czy finanse osobiste, można wykazać się swoją wiedzą i już na starcie zdystansować blogerów, którzy wybrali ten temat tylko z chęci osiągnięcia szybkiego zarobku.

Stwórz odpowiednią nazwę domeny

Nazwa domeny jest niezwykle istotna. Powinna być unikatowa, a jednocześnie łatwa do zapamiętania, aby użytkownicy łatwo mogli ją wpisać w pasku adresu przeglądarki internetowej. Zbyt długa nazwa będzie pod tym względem niewygodna. Domena powinna również dobrze opisywać zawartość bloga, aby użytkownik szybko skojarzył nazwę z Twoją stroną.

Nazwa domeny składa się jeszcze z rozszerzenia, które wybiera się w trakcie zakładania strony. Najbardziej popularnymi rozszerzeniami są:

  • .pl – oznacza polskie portale internetowe i sprawdza się na stronach skierowanych głównie do użytkowników języka polskiego;
  • .com – to rozszerzenie początkowo oznaczało strony firmowe (od company), jednak aktualnie są to strony międzynarodowe, posiadające zazwyczaj kilka języków do wyboru;
  • .net – zyskujące popularność w ostatnich latach rozszerzenie stworzone od słowa network, czyli sieć;
  • .gov – oznacza strony rządowe i wobec tego nie powinno być używane w blogach.

Oprócz wyżej wymienionych istnieją także branżowe i mniej popularne rozszerzenia. Przy wyborze należy zwrócić uwagę na brzmienie całego adresu, aby uniknąć niefortunnych zbitek słów jak na przykład mojblog.blog.pl.

Załóż konto hostingowe

Oprócz domeny istotne jest także konto hostingowe. Jest to miejsce na serwerze, z którego będzie pobierana treść strony, aby internauci mieli do niej dostęp bez przerwy. Istotnym parametrem jest ilość dostępnego miejsca, jednak w przypadku blogów zapotrzebowanie na gigabajty nie jest tak duże.

Warto natomiast zwrócić uwagę na wsparcie techniczne w przypadku pojawienia się jakichś problemów. Zwłaszcza w przypadku blogerów, którzy nie umieją programować, będzie to bardzo ważna usługa. Informacje o jakości wsparcia i bezawaryjności powinno się szukać przede wszystkim w wśród opinii oraz na forach dotyczących prowadzenia stron.

WordPress czy Blogger?

Posiadając hosting i nazwę domeny, można zainstalować odpowiednie oprogramowanie. Najpopularniejszy jest WordPress, który posiada wiele zalet:

  • Portal należy w 100% do właściciela.
  • Nieograniczone możliwości zmian strony i rozwoju.
  • Dostęp do szablonów i wtyczek.
  • Łatwiej zoptymalizować stronę pod kątem SEO.
  • Bez problemu można rozbudowywać portal o sklep, forum lub inne elementy. Wystarczy zainstalować odpowiednie rozszerzenia.

Podobnie duże możliwości oferują inne tego typu programy, jak na przykład Joomla. Jest to rozwiązanie dla osób, które chcą stworzyć zupełnie własny blog i poświęcić mu więcej pracy i uwagi. Jednak istnieją także rozwiązania na skróty. Przykładem może być Blogger, który zapewni hosting oraz proste narzędzia do tworzenia własnych treści. Jednak możliwości edycji strony są ograniczone, natomiast cały portal należy do Google, a bloger tylko korzysta z usług tej firmy.

O ile usługa Google jest tańsza, to daje dużo mniej możliwości rozwoju, a dodatkowo utrudnia wyróżnienie się na tle innych stron.

Znajdź swoich czytelników

Bardzo istotnym etapem jest również pozyskiwanie czytelników. Treść zawarta na stronie jest bardzo ważnym czynnikiem, który stanowi o sukcesie w tej kwestii. Dobrze czytające się artykuły przyciągną nowych fanów, a jednocześnie zatrzymają przy stronie starych użytkowników.

Z tego powodu należy zadbać o poprawne pisanie artykułów. Sprawdzenie ortografii i gramatyki wymaga jedynie instalacji odpowiedniego rozszerzenia. Dobrym pomysłem jest także przeczytanie artykułu przed dodaniem go na stronę, aby wychwycić wszelkie błędy i literówki.

Sama treść często jednak nie wystarczy. W polskim internecie istnieją dzisiaj tysiące stron. Aby czytelnicy dowiedzieli się o blogu, należy go promować na innych stronach. Warto napisać czasem artykuł na inny portal, który będzie zachęcał do odwiedzenia właściwego bloga. Ciekawym rozwiązaniem może być również współpraca z innymi blogerami w zakresie wzajemnego promowania swoich treści.

Podsumowanie

  • Prowadzenie bloga kosztuje zazwyczaj nie więcej niż 400 zł rocznie.
  • Aby zarabiać na swoich treściach, należy najpierw uzyskać odpowiedni zasięg i popularność.
  • Można korzystać z darmowych usług, np. Blogger, ale o wiele większe możliwości dają programy typu WordPress i Joomla.
  • Warto posiadać własny hosting oraz nazwę domeny.
  • Blog powinien opierać się o zainteresowania właściciela, dzięki czemu treści będą bardziej żywe i szczegółowe.
  • Treść to najważniejsza składowa sukcesu, dlatego warto się do niej przykładać.
  • W celu zdobycia większej ilości czytelników powinno się promować własny portal.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Rafał Dudek

Rafał jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej na kierunku Mechaniki i Budowy Maszyn. Dzięki temu doskonale radzi sobie z tekstami technicznymi. Prywatnie jego pasją jest pisanie, czym zajmuje się od pierwszych klas podstawówki. W niedalekiej przyszłości chce wydać swoją pierwszą książkę. Z tego powodu cały czas doskonali swój warsztat, a copywriting traktuje jako możliwość ciągłego rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

14.02.2025 Marketing
13.02.2025 Copywriting
12.02.2025 Porady & Ciekawostki
11.02.2025 Korekta & Redakcja
10.02.2025 Copywriting
07.02.2025 Pozycjonowanie
06.02.2025 Pozycjonowanie
05.02.2025 Korekta & Redakcja
04.02.2025 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu