Hosting i domena a pozycjonowanie strony internetowej

Spis Treści:

Temat optymalizacji serwisów internetowych pod kątem ich przyjazności przeglądarkom internetowym, w szczególności gigantowi branży – Google, jest szeroko omawiany. Najważniejszymi elementami, które składają się na proces pozycjonowania jest optymalizacja kodu serwisu oraz treści i grafik umieszczonych na poszczególnych stronach. Duży nacisk stawia się także na bezpieczeństwo i wydajność witryny.

Aby zapewnić jak największą ochronę i przyspieszyć działanie serwisu, warto kierować się do „źródła”, czyli hostingu i domeny. W tym artykule omówimy, jakie elementy serwisu można zoptymalizować poprzez wybór nowego hostingodawcy i rejestratora domen.

Bezpieczeństwo

Kiedy zaczynamy rozmawiać o serwisach internetowych, to kwestia bezpieczeństwa nie jest jednopłaszczyznowym drugorzędnym aspektem, a raczej skomplikowaną strukturą leżącą u podstawy obecności w Internecie. Niezależnie, czy decydujemy się na założenie prywatnego bloga, strony firmowej czy sklepu internetowego, zawsze musimy pamiętać o 2 segmentach bezpieczeństwa:

  • bezpieczeństwo wewnętrzne – ochrona plików i danych, z których składa się nasz serwis, czyli wszystkie elementy graficzne, tekstowe, a także ustawienia w CMS-ie oraz surowy kod witryny,
  • ochrona użytkowników, czyli wszystkich przesyłanych przez nich informacji za pośrednictwem naszego serwisu oraz ich danych osobowych.

Jak zapewnić bezpieczeństwo witrynie oraz odwiedzającym?

Zaufany hostingodawca

Za zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego, czyli samej w sobie strony internetowej i przetrzymywanych w niej danych odpowiada hosting.

Podstawą działania każdego operatora hostingu jest utworzenie infrastruktury, która jest odporna na praktycznie wszystkie czynniki zewnętrzne: włamania i ataki hakerskie czy awarie fizyczne.

Poziom zapewnianego bezpieczeństwa najlepiej odwzorowują stosowane technologie (np. rozwiązania chmurowe ze względu na rozproszony system działania są znacznie bardziej odporne na możliwość wystąpienie awarii czy ataków) i posiadane certyfikaty (np. ISO wydawany przez urząd certyfikacji DEKRA), których zdobycie wymaga gigantycznego wysiłku od audytowanego przedsiębiorstwa.

Certyfikat SSL

Podstawowym narzędziem stosowanym w zakresie ochrony informacji przesyłanych między użytkownikiem a serwerem witryny internetowej jest certyfikat SSL. Po wykupieniu certyfikatu i przypisaniu go do swojej domeny mamy pewność, że nikt nie jest w stanie „podsłuchać” wiadomości przesyłane przez formularz kontaktowy czy podawane dane płatnicze i teleadresowe podczas robienia zakupów, gdyż są one szyfrowane poprzez protokół SSL.

Metoda ta jest na ogólnie przyjętym standardem bezpieczeństwa w sieci, dlatego np. Google umieszcza serwisy z SSL na wyższych pozycjach niż identyczne, ale bez certyfikatu, a także oznacza witryny bez certyfikatu jako niebezpieczne i uprzedzają użytkowników przed ich odwiedzeniem.

Szybkość

Internauta nienawidzi czekać – te trzy słowa są w obecnych czasach mantrą każdego seowca, dewelopera i właściciela witryny WWW. Szybkość serwisu jest też jednym z głównych aspektów branych pod uwagę przez algorytm Google’a podczas ustalenia pozycji stron w wynikach wyszukiwania.

Jak wykazały badania przeprowadzone przez tego giganta branży internetowej – użytkownik czeka na wczytanie witryny przez maksymalnie 2,5 sekundy. Jeśli w tym czasie na jego ekranie nie wyświetlą się funkcjonalne elementy umożliwiające interakcję, typowy internauta pozostawi stronę i najprawdopodobniej już nigdy na nią nie wróci.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że jeśli mówimy o szybkości strony internetowej, mamy do czynienia tylko z czasem załadowania serwisu. Jednak podobnie jak i w kwestii bezpieczeństwa, zagadnienia dotyczące szybkości są określane w kilku płaszczyznach:

  • czas oczekiwania na odpowiedź z serwera DNS, czyli serwera odpowiadającego za informacje dotyczące domeny internetowej i jej szczegółów,
  • czas oczekiwania na wczytanie zawartości serwisu internetowego, czyli plików statycznych, jak grafiki, treści, załączniki oraz pliki html i css, a także pliki php.

Jak przyspieszyć działanie strony internetowej?

Przedstawiamy 3 sposoby na zoptymalizowanie szybkości witryny.

DNS Anycast

Pierwszym elementem załadowania serwisu internetowego jest otwarcie jego adresu, który lepiej jest znany jako domena. Aby skrócić czas oczekiwania na odpowiedź z serwera DNS, warto zdecydować się na skorzystanie z technologii Anycast.

Domeny umieszczane na serwerach sieci DNS Anycast wczytują się znacznie szybciej ze względu na skrócenie fizycznej drogi, którą ma pokonać pytanie użytkownika, a następnie odpowiedź z serwera do niego.

Jak działa DNS Anycast?

Skrócenie tej drogi jest możliwe przez specyfikę technologii Anycast, gdzie dane o domenie, niezależnie od kraju jej rejestracji i utrzymania, są dublowane na wszystkich serwerach DNS sieci.

Przykład:

Przypuśćmy, że użytkownik mieszkający w Stanach Zjednoczonych chciałby otworzyć polską stronę internetową, co spowoduje, że zapytanie, a następnie odpowiedź mają pokonać wiele tysięcy kilometrów. Zamiast tego, pytanie jest wysyłane do najbliżej rozmieszczonego geograficznie serwera – oszczędzając cenny czas.

Wydajny sprzęt serwerowy

Podczas wyboru operatora hostingu bardzo ważnym elementem specyfikacji technicznej, na który trzeba zwrócić uwagę, jest hardware, czyli typy i modele stosowanych procesorów serwerowych oraz dysków – to właśnie od nich zależy, jak wydajny jest sprzęt.

Dysk i procesory to jednak nie wszystko. Nie mniej ważnym w danym zagadnieniu jest dostępność sprzętu, a nie tylko jego typ, bo nawet najszybsze serwery nie będą w stanie zapewnić stronie WWW satysfakcjonującej szybkości działania, jeśli dostęp do tych zasobów jest ograniczony. Właśnie dlatego podczas wyboru hostingu zawsze warto się upewnić, że decydujemy się na pakiet hostingowych z dużą ilością gwarantowanej mocy obliczeniowej i pamięci RAM.

Nierelacyjne serwery baz danych

Jeśli podczas tworzenia serwisu wybieramy dynamiczne serwisy internetowe, czyli te działające w oparciu o bazy danych (np. strony internetowe i blogi WordPress i Joomla, sklepy internetowe PrestaShop i WordPress WooCommerce), dodatkowe przyspieszenie przyniesie zastosowanie nierelacyjnych serwerów baz danych.

Nowoczesne magazyny danych, jak Redis i Memcached przeważnie są stosowane jako pamięć podręczna serwisu, co powoduje, że najczęściej wczytywane elementy serwisu są buforowane, a nie każdorazowo pobierane z serwera.

Podsumowanie:

  1. Optymalizacja serwisu pod kątem SEO wychodzi poza granice samej domeny. Dotyczy nie tylko treści i kodu strony, lecz też wybieranego operatora hostingu i rejestratora domeny, oraz dostępnych w ich ofercie rozwiązań technologicznych.
  2. Aby zapewnić jak największy poziom bezpieczeństwa serwisu warto wybrać zaufanego hostingodawcę oraz wdrożyć certyfikat SSL na stronie.
  3. Szybkość serwisu jest jednym z głównych aspektów branych pod uwagę przez Google do ustalania pozycji stron w wynikach wyszukiwania.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Diana Solohub

Diana jest nietypowym copywriterem - pisze i tłumaczy w 4 językach (polski, angielski, ukraiński i rosyjski), a także jest doświadczonym specjalistą do spraw SEO i marketingu internetowego. Priorytetem dla niej jest tworzenie materiałów, które zarówno odpowiadają wszystkim wymaganiom wujka Google'a, pasują do strategii marketingowej klienta, jak i przyciągają uwagę internautów. Tworzy ciekawe i kreatywne treści, a nawet najtrudniejsze tematy potrafi przedstawić w prosty i zrozumiały sposób. Pisanie to nie tylko zawód Diany, a także jej hobby. W czasie wolnym pisze opowiadania i wymyśla historie. Poza tym jest wielkim fanem gier planszowych, komputerowych i konsolowych oraz spędza spokojne momenty czytając.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

18.06.2021 Pozycjonowanie
17.06.2021 Copywriting
17.06.2021 Marketing
16.06.2021 Marketing
15.06.2021 Marketing
14.06.2021 Pozycjonowanie
11.06.2021 Content Marketing
10.06.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Otrzymaj wycenę

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy