Kampania content marketingowa – co to jest i jakie efekty przynosi?

Spis Treści:

Aktualnie jednym z elementów skutecznej reklamy w Internecie z pewnością jest content marketing. Jego głównym celem jest tworzenie wartościowych treści przystosowanych do konkretnej grupy odbiorców. Czym cechują się skuteczne kampanie content marketingowe i jakie są korzyści wynikające z ich prowadzenia? Przedstawiamy!

Co to jest kampania content marketingowa?

Kampania content marketingowa to zaplanowane działania polegające na publikacji konkretnych treści, które mają określony cel.

Mogą obejmować zarówno przeprowadzenie pojedynczej akcji (stworzenie e-booka czy seminarium), jak i publikowanie tematycznych serii (coroczny konkurs, seria filmików).

Kampania content marketingowa jest częścią całościowej strategii treści marki i skupia się zwykle wokół konkretnego celu. Może nim być np. edukacja odbiorców czy budowanie świadomości marki, choć zwykle głównym celem tych działań jest wzrost sprzedaży produktów lub usług.

Rodzaje wykorzystywanych treści

W ramach kampanii content marketingowej udostępniane są wartościowe treści w różnych formach. Zaliczają się do nich m.in.:

  • e-booki,
  • wideo,
  • podcasty,
  • webinary,
  • konkursy,
  • recenzje,
  • katalogi,
  • case studies,
  • cykle artykułów na blogu,
  • wpisy w social mediach.

Najpopularniejsze zdecydowanie są materiały pisane, jednak z roku na rok coraz więcej osób ceni sobie krótkie filmiki czy podcasty.

Jak stworzyć dobrą kampanię content marketingową?

Aby stworzyć udaną kampanię marketingową, wykonaj kolejno następujące kroki:

Ustal cel działania i formę kampanii

Zanim rozpoczniesz proces tworzenia treści, musisz wiedzieć, co dzięki nim chcesz osiągnąć. Określenie celu pomoże w dobraniu odpowiedniego formatu Twojej kampanii i przekazu, jaki będzie niosła. Jeśli np. zależy Ci na edukowaniu klientów, możesz postawić na serię tematycznych filmów na YouTube, jeśli z kolei chcesz zwiększyć świadomość marki, możesz zorganizować konkurs z nagrodami.

Określ grupę docelową

Chcąc stworzyć cenne dla klientów treści, warto wiedzieć, kim właściwie są Twoi odbiorcy. Znaczenie będą miały takie kwestie jak płeć, wiek, lokalizacja, zainteresowania i wiele innych. Tego typu informacje można uzyskać, korzystając z narzędzi analitycznych, np. Google Analytics. Precyzyjne określenie targetu pozwoli Ci dopasować język komunikacji oraz kanały dotarcia, w których są obecni Twoi odbiorcy.

Sprawdź działania konkurencji i oszacuj budżet

Planując swoją kampanię content marketingową, z pewnością musisz przeanalizować działania konkurencji. Pozwoli Ci to zadbać sytuację w branży i ułatwi podjęcie decyzji, co uwzględnić, a czego unikać w treściach. Może na rynku istnieje luka, którą skutecznie wypełnisz? Przed podjęciem działań musisz również ustalić, jaki budżet jest potrzebny do realizacji Twojego pomysłu.

Zaplanuj harmonogram publikacji

W przypadku jednorazowych akcji, np. wydania e-booka, należy oczywiście wyznaczyć datę jego publikacji. Jeśli jednak Twoja kampania content marketingowa obejmuje tematyczny cykl, musisz zastanowić się, kiedy będziesz publikować poszczególne części. Przykładowo: comiesięczny cykl artykułów na blogu możesz publikować w każdy pierwszy wtorek miesiąca, a coroczny filmik na YouTube dotyczący prezentów świątecznych wstawiać w pierwszym tygodniu grudnia. Harmonogram działań pozwoli Ci zaplanować tworzenie poszczególnych części kampanii z odpowiednim wyprzedzeniem.

Wybierz tematykę pasującą do odbiorcy

Przekaz kampanii content marketingowej decyduje o zainteresowaniu lub bierności odbiorców, dlatego musi być dopasowany do potencjalnych odbiorców, ale także do Twojej marki. Jeśli np. jesteś dietetykiem, możesz stworzyć cykl comiesięcznych artykułów na bloga z pomysłami na lunchboxy do pracy – taka seria będzie przydatna dla czytelników i spójna z charakterem marki.

Stwórz wysokiej jakości treści

Po wykonaniu poprzednich kroków przychodzi czas na przygotowanie zawartości. Treść powinna być prosta, przejrzysta, a przy tym pełna wartościowych informacji i zoptymalizowana. W tym celu niezbędne będą odpowiednio dobrane słowa kluczowe w przypadku stron internetowych lub hashtagi w social mediach, dzięki którym Twoi odbiorcy będą mogli odnaleźć Twoje treści w Internecie.

Opublikuj i promuj swoją kampanię content marketingową

Jeśli już masz przygotowane i dopracowane pod każdym kątem treści, możesz przejść do ich publikowania i późniejszego rozpowszechniania. W tym celu możesz wykorzystać bezpłatne i płatne metody promocji. Przykładowo, Twoja firma przygotowała e-book dotyczący usuwania plam z odzieży, który można kupić wyłącznie na stronie internetowej marki. Jeśli chcesz promować e-booka, możesz skorzystać z social mediów (np. posty, relacje, link do sklepu w BIO) lub płatnych reklam (np. Google Ads).

Mierz efekty swojej kampanii

W zależności od rodzaju przeprowadzanej kampanii należy dopasować odpowiednie wskaźniki, które pomogą zmierzyć efektywność przeprowadzonych działań. Wnikliwa analiza pozwoli monitorować efektywność kampanii i na bieżąco modyfikować plan, aby uzyskać lepsze rezultaty. Jeśli Twoim celem jest sprzedaż e-booka, który dostępny jest na Twojej stronie internetowej, możesz ustawić odpowiedni cel w Google Analytics i na tej podstawie mierzyć konwersje.

Dobra kampania content marketing – korzyści

Prowadzenie kampanii content marketingowych ma wiele zalet, jednak najważniejsze z nich to:

  • budowanie więzi z odbiorcami;
  • kreowanie lub wzmacnianie wizerunku marki;
  • zwiększenie ruchu na stronie, a tym samym promowanie firmy;
  • większy współczynnik konwersji i zdobywanie nowych klientów;
  • wyższe wyniki sprzedażowe.

Kampania content marketingowa to doskonałe rozwiązanie zarówno dla dużych, jak i małych firm, gdyż odpowiednio rozplanowana przynosi wiele korzyści. Szczególną rolę odgrywa jednak w sektorze firm oferujących towary i usługi.

Przykłady popularnych marek

Jak wyglądają kampanie content marketingowe popularnych marek?

IKEA

Szwedzki gigant meblowy zawsze dbał o kwestie wizerunkowe. Nic więc dziwnego, że osiągnął tak duży sukces. Jednym z elementów cenionych przez konsumentów z pewnością są katalogi dostarczające solidną dawkę inspiracji w urządzaniu wnętrz. Poza tym firma dynamicznie reaguje na bieżące trendy. Na przykład opublikowała zabawną instrukcję, w jaki sposób wykonać strój z serialu „Gra o tron”, mając do dyspozycji dywan.

NYX Cosmetics

Ciekawą kampanią content marketingową jest coroczny konkurs NYX Face Awards organizowany przez linię kosmetyków NYX należącą do koncernu L’Oréal. Wydarzenie to zrzesza szerokie grono uczestników, w tym również znanych youtuberów i influencerów. Polega na wykonaniu i nagraniu oryginalnej charakteryzacji zgodnej z zadanym tematem. Zwycięzcę wyłania publiczność.

Nike

Jednym z przykładów doskonale prowadzonej kampanii z pewnością jest marka odzieżowa Nike. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza stała się liderem w świecie sportu. Szczególnie w pamięć zapadła seria filmów promocyjnych z odwołaniem do różnych emocji klientów i bieżących problemów społecznych.

Allegro

Duże zainteresowanie wzbudziła kampania content marketingowa platformy zakupowej Allegro. W ramach swoich działań firma stworzyła serię świątecznych reklam w postaci krótkich filmów-historii. Reklamy te nawiązują do klimatu świąt i są przy tym niesamowicie wzruszające. Najpopularniejszym filmem był ten z 2016 roku, zatytuowany „English for beginners”, który osiągnął prawie 20 mln wyświetleń.

Podsumowanie

  • Kampania content marketingowa to zaplanowane działania polegające na publikacji konkretnych treści.
  • Wśród najczęściej wykorzystywanych rodzajów treści znajdują się między innymi materiały wideo, e-booki, konkursy czy cykle artykułów.
  • Najważniejsze korzyści wynikające z udanej kampanii content marketingowej to budowanie pozytywnych relacji z odbiorcami, kreowanie wizerunku marki i wyższe wyniki sprzedażowe.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności
23.11.2022 Pozycjonowanie
22.11.2022 Porady i Ciekawostki
21.11.2022 Poprawność Tekstów
19.11.2022 Porady i Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu