Marketing automation – przyszłość digital marketingu

Spis Treści:

W dobie dynamicznie rozwijających się nowoczesnych technologii naturalnym zjawiskiem jest poszukiwanie rozwiązań automatyzujących powtarzalne, codzienne zadania. Automatyzacja umożliwia zaoszczędzenie czasu oraz zoptymalizowanie kosztów i nakładu pracy. Trend ten widoczny jest też w marketingu – dzięki automatyzacji pewnych działań nie trzeba wybierać między najwyższą jakością usług a wydajnością pracowników. Na czym więc polega coraz częściej wdrażana automatyzacja marketingu? Jakie daje możliwości i dlaczego warto zapoznać się z nią bliżej?

Czym jest marketing automation?

Marketing automation to usprawnienie procesów marketingowych, reklamowych i sprzedażowych dzięki wykorzystaniu specjalnego oprogramowania, łączącego się z innymi systemami, np. do zarządzania relacjami z klientami.

Jest to prowadzenie kompleksowych działań marketingowych przy użyciu oprogramowania, które pozwala zbierać informacje o odbiorcach, analizować je i klasyfikować grupy klientów, a następnie prowadzić do nich zautomatyzowaną komunikację w oparciu o przygotowane scenariusze marketingowe.

Marketing automation to działania powtarzalne, cykliczne i w pełni dopasowane do potrzeb danego użytkownika. Automatyzacja składa się ze scenariuszy, a te z kolei ze zdarzeń, które wywołują akcję (tzw. triggery) oraz akcji, czyli zaplanowanych zdarzeń, które mają nastąpić jako efekt triggera.

Automatyzacja marketingu pozwala na poprawę efektywności działań marketingowych i jednocześnie odciąża członków zespołu marketingowego poprzez wyeliminowanie powtarzalnych czynności. Dzięki temu możliwe jest wygenerowanie lepszych wyników sprzedażowych, pozyskiwanie większej liczby leadów oraz lepsze alokowanie wysiłków zmierzających do zachęcenia klienta do zakupu.

Automatyzacja marketingu pozwala na szczegółowe zaplanowanie komunikacji z odbiorcami i zebranie na ich temat szczegółowych danych demograficznych i behawioralnych.

Funkcjonalności marketing automation

Dostępne na rynku oprogramowanie do automatyzacji marketingu daje marketerom coraz większe możliwości w zakresie automatyzowania działań. Do najbardziej popularnych i najczęściej używanych funkcjonalności marketing automation należą:

  • CRM – narzędzie, które świetnie spaja działania w zakresie marketingu i sprzedaży. W panelu gromadzone są szczegółowe dane o kontaktach, dzięki temu łatwiejsze jest segmentowanie bazy i skuteczne targetowanie działań marketingowych.
  • Obsługa wszystkich kanałów komunikacji z klientami z jednego miejsca – dzięki marketing automation możliwe jest przeanalizowanie dotychczasowych kontaktów z klientem (rodzaj, częstotliwość, kanał kontaktu) i na tej podstawie kierowanie do niego dostosowanej komunikacji przy użyciu scenariuszy.
  • Automatyzacja działań marketingowych i sprzedażowych – zautomatyzowanie komunikacji, reakcji na konkretne zachowania klientów, segmentacja kontaktów, scoring (o którym pokrótce opowiemy sobie za chwilę), targetowanie reklam itd.
  • Wsparcie analityki – narzędzia marketing automation umożliwiają przygotowanie szczegółowych raportów z wybranych okresów i przedstawienie ich w przystępny sposób.
  • Monitorowanie ruchu na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej.
  • Zarządzanie e-mail marketingiem i mediami społecznościowymi za pomocą programów do automatyzacji marketingu, a także łatwa publikacja treści.

Czym w takim razie jest lead scoring?

Dobre systemy do automatyzacji marketingu segmentują użytkowników lub przyznają im punkty, dzięki czemu komunikację marketingową można przygotować tylko do klientów, którzy mają najwyższy potencjał.

Lead scoring to mechanizm szacowania potencjalnego klienta, czyli metoda, która pozwala z tłumu użytkowników wyodrębnić osoby będące najbardziej skłonne do zakupu produktu bądź usługi.

Lead scoring umożliwia wyłanianie wartościowych kontaktów poprzez przypisywanie im punktów za określone cechy i zachowania. Z jednej strony, punkty przyznawane są dzięki informacjom, które udostępnia sam użytkownik, z drugiej – system sam wyciąga wiedzę z obserwacji jego zachowań.

Rozróżniamy scoring behawioralny (uwzględnia takie informacje jak: ile razy dany użytkownik odwiedził stronę, jak dużo czasu spędził, przeglądając ją, jakie produkty oglądał i jakie podjął działania) oraz scoring demograficzny (kim jest użytkownik, jakie zajmuje stanowisko, jakie ma dochody itd.). Skuteczny lead scoring służy do tego, abyś trafnie i szybko był w stanie ocenić, czy użytkownik jest gotowy na kolejny etap sprzedażowy. Mówiąc krótko, zwiększa jakość leadów i przekłada się na wzrost konwersji.

A co z utrzymaniem klienta?

Marketing automation jest też odpowiedzią na tzw. porzucone koszyki i problem retencji klientów. Zmniejszenie liczby porzuconych koszyków to odwieczny problem marketerów i automatyzacja jest w tym kontekście świetnym rozwiązaniem.

Reguły marketing automation pozwalają na ustawienie np. dynamicznych wiadomości z zachętą do sfinalizowania zamówienia po dodaniu produktów do koszyka. Mogą to być spersonalizowane wiadomości e-mail czy dostosowane komunikaty web-push.

Jeśli chodzi o retencję klientów, dzięki marketing automation możliwe jest inteligentne zachęcenie nieaktywnych użytkowników do korzystania z narzędzia lub serwisu np. poprzez wysyłanie wiadomości e-mail czy powiadomień.

Dlaczego marketing automation to dziś jedyna słuszna droga?

Automatyzacja marketingu to rozwiązanie dla każdego biznesu, który jest gotowy na dalszy rozwój.

Na wdrożeniu marketing automation zyska zarówno mała lokalna firma, jak i międzynarodowa korporacja.

Choć niektóre, szczególnie bardziej zaawansowane systemy marketing automation, to spora inwestycja, warto się na nią zdecydować. Dlaczego?

Efektywne targetowanie reklam i komunikatów

Chodzi zarówno o reklamy, jak i e-mail marketing oraz media społecznościowe. Wiadomości wysyłane są precyzyjnie, tylko do grup odbiorców realnie zainteresowanych danymi produktami. Reakcje i interakcje odbiorców, np. w social media, są dokładnie monitorowane, a treści dostosowane do ich historii zakupowej. Dotyczy to również monitorowania zachowań klientów w aplikacjach mobilnych.

Utrzymanie stałych klientów

Klienci przychodzą i odchodzą, jednak warto zastanowić się, jak sprawić, aby zostali. Statystyki pokazują, że średnio 80% obrotu generuje 20% stałych klientów, dlatego nie warto odkładać na później sprawdzenia, kim są stali klienci i jakie są ich oczekiwania. Marketing automation to umożliwia, tak jak i dostosowanie do tych klientów odpowiednio skonstruowanej komunikacji opartej na wcześniejszych zachowaniach.

Analityka

Automatyzacja działań marketingowych oznacza maksymalnie efektywną analizę skuteczności realizowanych działań. Planowanie strategii i podejmowanie decyzji oparte jest na konkretnych danych, a pozyskanie nowych klientów jest łatwiejsze, gdy reklama oparta jest na analizie.

Podsumowanie:

  • Marketing automation to zdecydowanie trend, który wciąż będzie nabierał tempa.
  • Przede wszystkim, ułatwia analizę danych i wyciąganie z nich wniosków. Dzięki temu, wspomagając decyzje w obrębie sprzedaży i marketingu, pomaga budować przewagę konkurencyjną.
  • Dostarczane przez odbiorców dane pozwalają na coraz bardziej zaawansowane targetowanie i personalizację, a więc i jeszcze skuteczniejsze kampanie reklamowe.
  • Marketing automation umożliwia wchodzenie w interakcję z potencjalnymi i obecnymi klientami za pomocą różnych platform i zarządzanie procesami z jednego miejsca. Dzięki temu możliwe jest czerpanie korzyści z wielokanałowości marketingu.
  • Narzędzia marketing automation powinny zająć stałe miejsce w Twojej strategii marketingowej, niezależnie od wielkości Twojej firmy.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maja Świątnicka

Karierę copywritera rozpoczęła już w podstawówce, pisząc za innych wypracowania. Teraz specjalizuje się przede wszystkim w tekstach z zakresu IT, nowoczesnych technologii, marketingu, UX i szeroko pojętego doradztwa biznesowego - zarówno w j. polskim, jak i angielskim (pełna biegłość zawodowa). Po pracy realizuje sportowe pasje i pochłania tony książek. Lubi podróże i naukę języków obcych - posługuje się m.in. językiem wietnamskim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

21.09.2021 Content Marketing
20.09.2021 Copywriting
15.09.2021 Pozycjonowanie
14.09.2021 Marketing
13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy