Marketing treści – co to jest i jak wykorzystać jego moc?

Spis Treści:

Czy za pomocą liter możesz zmieniać cyfry na firmowym koncie? Tak – jeśli zastosujesz odpowiednią strategię, a konkretnie: strategię marketingową. Aby promować swoją działalność, jedni decydują się na płatną reklamę, inni – stawiają na metody wymagające nieco więcej wysiłku, ale przynoszące długoterminowe efekty. Jedną z nich jest marketing treści. Co to jest i jak wykorzystać cały jego potencjał? Odpowiadamy!

Marketing treści – definicja

Marketing treści, zwany także content marketingiem, to strategia marketingowa, której podstawą jest kreacja i publikacja treści, przede wszystkim tekstów, wartościowych z punktu widzenia odbiorcy.

Skuteczny content marketing to taki, w którym kierujesz przekaz do ściśle określonej grupy, a konkretnie – potencjalnych klientów Twojej firmy. Wymaga on więc poznania cech i potrzeb docelowego odbiorcy. Dzięki temu możesz na nie odpowiedzieć, dając mu treść dopasowaną do jego oczekiwań.

O istocie marketingu treści można pisać wiele, jednak najlepiej pokazać ją na przykładach. Jak to działa w praktyce?

Marketing treści – przykłady

Załóżmy, że szukasz sposobu na pozbycie się mrówek z domu i wpisujesz tę frazę w wyszukiwarkę. Znajdujesz artykuł blogowy opisujący różne metody, a przy okazji – innowacyjny środek, który o wiele szybciej i skuteczniej rozwiąże Twój problem. To forma reklamy, która doskonale trafia w Twoje potrzeby – przecież nie wchodziłbyś na tę stronę, gdybyś nie szukał sposobu na mrówki. To o wiele skuteczniejsze niż wyświetlanie reklam użytkownikom niezainteresowanym danym produktem w przypadkowych miejscach sieci.

Marketing treści wykorzystuje również inne formy:

  • ciekawe posty w social mediach,
  • filmy poradnikowe,
  • e-booki,
  • recenzje i testy produktów,
  • newslettery,
  • podcasty.

Jeśli to samo źródło kilka razy przyniesie Ci satysfakcjonujące rozwiązanie lub dostarczy interesujących treści – jest spora szansa, że utkwi Ci w pamięci i zainteresujesz się produktem, usługą lub samą działalnością konkretnej firmy. Co więcej, już na wstępie zaczniesz postrzegać ją jako eksperta w swojej dziedzinie – w końcu daje Ci informacje, których potrzebujesz.

Content marketing czy płatna reklama?

Czy marketing treści rzeczywiście jest lepszy niż płatna reklama? Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Klasyczna reklama może zapewnić szybkie wyniki, jednak nie zbuduje u klienta poczucia więzi z Twoją marką. Ma na celu wyłącznie skłonić odbiorcę do działania, ale nie oferuje mu wartościowych i merytorycznych treści. Dodatkowo im więcej kliknięć, wyświetleń i akcji wykona klient, tym więcej za nią płacisz.

W przypadku marketingu treści raz stworzone i opłacone teksty działają na Twoją korzyść cały czas. To rozwiązanie pozwala także zyskać długoterminowe efekty, jednak działania również muszą być regularne. Taka metoda przynosi obustronne korzyści: Ty promujesz swoją markę, a odbiorca zyskuje wartościowy i angażujący content. Dzięki temu potencjalny klient sam szuka w sieci treści promujących Twoją działalność. Można więc powiedzieć, że marketing treści działa według zasady: żeby coś zyskać, najpierw trzeba coś dać.

Istotny jest także fakt, że content marketing nie odstaje estetyką od zawartości stron, na których się znajduje. Mówiąc prościej: Twoje treści nie wyglądają jak reklama, ale jak zwykły post na Facebooku lub normalny wpis blogowy. Jednocześnie wciąż prezentują korzystne cechy produktu lub usługi. To wymarzona forma zarówno dla Ciebie, jak i dla użytkownika, która daje większą szansę na zapoznanie się z treścią bez atakowania odbiorcy nieprzyjemnymi reklamami. Dzięki temu Twoja firma kojarzy się z czymś pozytywnym.

Najlepsze skutki przynosi jednak połączenie obu metod. Dzięki reklamie zdobywasz klientów tu i teraz. Marketing treści pozwala z kolei sukcesywnie zdobywać zaufanie i pozycję eksperta w branży.

Jak skutecznie wykorzystać marketing treści?

Zasada numer 1: bądź hojny. Najczęstszy błąd w tworzeniu treści content marketingowych to próba zaoszczędzenia na wartościowych informacjach na rzecz celów reklamowych. Tym samym wracasz do punktu wyjścia i tworzysz treści pozbawione wartości merytorycznej – a to ona przecież jest istotą marketingu treści. Dlatego realizując działania content marketingowe, nie wybieraj drogi na skróty.

Zasada numer 2: bądź perswazyjny. Innym, równie częstym błędem jest brak jakiegokolwiek celu marketingowego przyświecającego tworzeniu treści. Zadbaj o to, by przekazane wskazówki i porady prowadziły potencjalnego klienta do wniosku, że powinien mieć Twój produkt lub skorzystać z Twojej usługi. W przeciwnym razie przekazujesz swoją wiedzę za darmo, nie otrzymując nic w zamian!

Zasada numer 3: bądź kreatywny. Wykorzystaj różnorodne formy marketingu treści: publikacje w mediach społecznościowych, wpisy blogowe, artykuły sponsorowane, opisy produktów i usług. Zamień tekst na stronie głównej firmy w dobre źródło informacji o tym, czym się zajmujesz. Nadaj tekstom indywidualny styl, który będzie kojarzyć się z Twoją marką. Zadbaj o to, by sposób pisania oddawał charakter Twojej firmy. Poruszaj tematy, o których jeszcze nie wspominała Twoja konkurencja. Twórz treści nie tylko merytoryczne, ale i atrakcyjne, ciekawe i przyjemne.

Podsumowanie:

  • Content marketing to strategia marketingowa, której podstawą jest kreacja i publikacja treści.
  • Marketing treści wymaga nie tylko dużej wiedzy, ale i umiejętności jej przekazywania.
  • Poza wartością informacyjną istotną rolę odgrywa perswazja – to dzięki niej sprawisz, że klient zechce kliknąć przycisk, dodać produkt do koszyka i za niego zapłacić.
  • Aby tak się stało, musisz trafić w potrzeby i oczekiwania klienta za pomocą ciekawych i merytorycznych treści.
  • Dzięki temu będziesz w stanie zwiększać świadomość marki i produktu, tworzyć długotrwałe relacje z klientem oraz kształtować wizerunek firmy biegłej w swoim fachu.

Potrzebujesz merytorycznych treści na swoją stronę internetową? Stworzymy dla Ciebie profesjonalny content, który przyciągnie uwagę klientów.

Skontaktuj się

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Agata Kalota

Ceni sobie kreatywność i konkret. W pracy copywritera łączy twórcze działanie z logicznym myśleniem. Wie, że do każdego celu prowadzą słowa, a za swoją misję uznaje szukanie tych odpowiednich i składanie ich w przemyślaną całość. Dbałość o językowe detale i znajomość mechanizmów perswazji wyniosła ze studiów lingwistycznych. Poza warsztatem pisarskim rozwija wiedzę z zakresu marketingu i SEO. Czas wolny spędza aktywnie – na rolkach lub długich spacerach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

17.07.2021 E-commerce
16.07.2021 Copywriting
15.07.2021 Social Media
14.07.2021 HR & Finanse
13.07.2021 Content Marketing
12.07.2021 Pozycjonowanie
12.07.2021 Marketing
09.07.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy