Poradnik blogera — najważniejsze informacje dla początkujących

Spis Treści:

Z roku na rok rośnie popularność blogów. Nieco ponad dekadę temu służyły jako internetowe pamiętniki. Dziś szczególną rolę odgrywają w biznesie, gdyż są świetnym narzędziem do promowania produktów i usług. Dzięki nim możesz zaprezentować swoją wiedzę w dowolnej dziedzinie i tym samym budować wizerunek eksperta. Co warto wiedzieć, zakładając własnego bloga? Przeczytaj nasz poradnik blogera!

Czym jest blog?

Blog to rodzaj strony internetowej, na której autor regularnie zamieszcza treści o określonej tematyce.

Zwykle posty ułożone są chronologicznie, a także podzielone na kategorie i odpowiednio otagowane. Dzięki temu czytelnicy łatwo znajdą teksty zawierające poszukiwane informacje. Obecnie duże znaczenie ma też dołączanie treści wizualnych, takich jak zdjęcia, grafiki, wykresy czy nagrania wideo.

Głównymi celami prowadzenia bloga jest:

  • przedstawienie się w roli eksperta i przekazywanie wartościowej wiedzy,
  • budowanie pozytywnego wizerunku,
  • wymiana spostrzeżeń z czytelnikami zwykle poprzez opcję zamieszczania komentarzy,
  • zdobycie wyższej pozycji w wyszukiwarce Google,
  • zwiększenie ruchu i aktywności w witrynie,
  • reklamowanie produktów lub usług oraz generowanie większego zysku.

Tego typu stronę internetową może prowadzić praktycznie każdy, gdyż wymaga to jedynie podstawowej umiejętności obsługi komputera oraz posiadania „lekkiego pióra. Nieco więcej trudności sprawia pierwszy etap, czyli stworzenie projektu wraz z konfiguracją. Na rynku masz jednak do dyspozycji mnóstwo specjalistów z różnych obszarów — webdesignerów, copywriterów i pozycjonerów. W razie potrzeby skorzystaj z ich pomocy, czego efektem będzie profesjonalna wizytówka firmy lub marki osobistej.

Dlaczego warto prowadzić bloga?

Pisanie bloga ma wiele korzyści. Przede wszystkim umożliwia dzielenie się swoją pasją i rozbudza ogromne pokłady kreatywności.

W ten sposób pokażesz większej grupie odbiorców, że masz wartościową wiedzę, co z pewnością korzystnie wpłynie na Twój wizerunek. Takie rozwiązanie pozwala także budować pozytywne relacje z czytelnikami i kontrahentami, a przy tym stworzyć zaangażowaną społeczność dzielącą wspólne hobby.

Kolejną kwestią jest prowadzenie bloga w celach biznesowych. Unikalny content z odpowiednimi nagłówkami i frazami kluczowymi pomoże zwiększyć widoczność marki w Internecie. Tym samym dotrzesz do większej liczby potencjalnych klientów zainteresowanych produktami lub usługami.

Poza tym blog to świetne rozwiązanie, aby zaprezentować swoje portfolio, które potwierdzi posiadane umiejętności. Wystarczy jedynie zadbać, aby regularnie zamieszczać na stronie internetowej realizowane projekty, takie jak artykuły, zdjęcia i filmy czy rysunki. Co więcej, będzie to dobry sposób na zdobycie nowych kontaktów.

Poradnik blogera – od czego zacząć blogowanie?

Bogata wiedza i umiejętność pisania ciekawych tekstów nie wystarczą, aby zacząć blogować. Równie istotne będzie odpowiednie przygotowanie oraz narzędzia wykorzystywane do pracy.

Przede wszystkim warto już na samym początku zastanowić się nad własną koncepcją, aby prowadzone działania były spójne i przynosiły oczekiwane efekty. Oto 3 kroki, które pozwolą Ci ruszyć ze swoim blogiem!

  1. Stwórz koncepcję i ustal szczegóły dotyczące publikacji.
    Pierwszym krokiem, aby stworzyć profesjonalnego bloga, jest zaplanowanie poszczególnych działań. Przede wszystkim musisz wiedzieć, jakiej tematyki będzie dotyczył i w razie potrzeby rozpisać ją na kategorie. Kolejną ważną kwestią są podstawowe informacje, takie jak chwytliwa nazwa bloga i opis, zachęcające czytelników do zapoznania się z zamieszczonymi materiałami. Poza tym uwzględnij w planie strategię promocyjną, która pomoże w dotarciu do jak największej grupy odbiorców.
  2. Załóż swoją stronę internetową lub wybierz platformę.
    Wiele osób zastanawia się, czy na początku lepiej postawić na własną domenę, czy też założyć darmowego bloga na jednej z dostępnych platform. Wszystko to indywidualna kwestia i w dużej mierze zależy od celu. Jeśli chcesz pisać internetowy pamiętnik dla siebie i bliskich, w zupełności wystarczy druga z opcji. Z kolei prowadząc firmę, najlepiej stworzyć stronę internetową i umieścić bloga w jednej z zakładek. W ten sposób zwiększysz współczynnik konwersji i możliwość pozyskania nowych klientów.
  3. Opracuj harmonogram wpisów, biorąc pod uwagę częstotliwość publikacji.
    Jeśli wiesz, o czym chcesz pisać i dysponujesz już swoją przestrzenią do zamieszczania postów, możesz przejść do planowania harmonogramu. Na początku wystarczy sporządzić listę zagadnień, o których warto wspomnieć w artykułach. W ten sposób kolejne tematy i pomysły na serie powinny na bieżąco pojawiać się w głowie. W przypadku przypływu inspiracji zapisz swoje pomysły w notatniku, dzięki czemu o nich nie zapomnisz. Kiedy masz gotową listę, spróbuj zaplanować posty na tydzień lub miesiąc do przodu w zależności od częstotliwości zamieszczania wpisów.

Poradnik blogera – jak tworzyć treści na blogu?

Teksty na blogu powinny być intrygujące, angażujące oraz wyczerpujące temat.

Powyższy poradnik blogera przybliżył Ci kwestię tego, jak zacząć prowadzenie bloga. Jednak warto pochylić się również nad najważniejszą jego częścią, czyli tekstami. O co należy zadbać, by treści przyciągały uwagę?

Określ grupę docelową

Zanim rozpoczniesz pisanie, zastanów się, kto jest Twoim odbiorcą. Dla kogo piszesz? Kto będzie zainteresowany tematyką, którą poruszasz? Musisz dopasować język do odbiorcy. Inaczej będzie wyglądał post kierowany do młodych osób zafascynowanych k-popem, a inaczej dla seniorów kochających teatr. To bardzo ważne, aby czytelnik czuł, że tekst powstał dla niego i twórca ma tego świadomość.

Znajdź rzetelne źródła

Wybór tematu to nie wszystko. Musisz zrobić naprawdę dobry research, korzystając z rzetelnych źródeł. Na przykład jeśli w jakimś artykule znajdziesz informację o przeprowadzanych badaniach, musisz do nich dotrzeć i się z nimi zapoznać. Jeżeli nie będzie to możliwe, lepiej nie przytaczaj ich w tekście, by potencjalnie nie wprowadzać czytelników w błąd. Znajdź odpowiedź na każdą wątpliwość. Pokaż, że masz wiedzę, która jest oparta na solidnych podstawach.

Gdzie szukać badań, statystyk i sprawdzonych danych?

  • PubMed.gov – informacje z literatury biomedycznej;
  • BMC – dane z czasopism zawierających odkrycia społeczności badawczych w dziedzinie nauki, technologii, inżynierii i medycyny;
  • Google Scholar – informacje z literatury naukowej;
  • Google Książki – opisy, fragmenty książek oraz udostępnione w całości publikacje z każdej dziedziny;
  • Datset Search – dane statystyczne.

Określ słowa kluczowe

Jednym ze sposobów na promocję treści jest wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google. Aby jednak tak się stało, niezbędne jest tworzenie tekstów zoptymalizowanych pod SEO. Pierwszym krokiem jest więc określenie frazy kluczowej i używanie jej w tekście. Można to zrobić na przykład za pomocą Planera słów kluczowych. Pamiętaj jednak, by zagęszczenie nie było zbyt duże (zazwyczaj 0,5–3% całkowitej objętości tekstu), frazy te pojawiały się w tekście naturalnie i były zgodne z tematyką stworzonej treści.

Stwórz przyciągające nagłówki i lead

Czytelnicy w pierwszej kolejności zwrócą uwagę na nagłówki – spraw więc, by były przyciągające, ciekawe i jasno wskazywały, o czym mówisz w tekście. Nie zapominaj też o leadzie, czyli krótkim wprowadzeniu do właściwej treści, który znajduje się na początku artykułu. Możesz zawrzeć w nim zwrot Call To Action. Ten krótki fragment powinien sprawić, że odbiorca będzie chciał przeczytać całość.

Zadbaj o strukturę tekstu

Nikt nie chce czytać ściany tekstu, w której trudno znaleźć jakiekolwiek informacje. Dlatego tak ważna jest odpowiednia struktura artykułu. Stosuj nagłówki, wyróżnienia, tabele, wstawiaj do postów grafiki, aby treść była jak najciekawsza i przede wszystkim – przejrzysta.

Jak promować treści?

Korzystaj z kanałów dystrybucji, dzięki którym Twoje treści dotrą do odbiorców. Aktualnie głównym miejscem promocji są oczywiście media społecznościowe.

Jeśli masz już tam swoją grupę odbiorców (nawet jeżeli składają się na nią rodzina i znajomi), koniecznie przekaż im, że masz blog i publikujesz na nim ciekawe treści. Udostępniaj informacje o nowych postach, zachęcaj do zajrzenia na Twoją stronę. Warto oczywiście stworzyć profile z nią związane (na przykład na Facebooku, Instagramie i TikToku), na których nie tylko będziesz informować o nowościach na blogu, lecz także uzupełniać wiedzę, poruszać tematykę, w której budujesz wizerunek eksperta, zwiększać społeczność itd.

Innym miejscem z potencjałem są grupy tematyczne na Facebooku, na których możesz dzielić się wiedzą z innymi użytkownikami i promować swojego bloga. Jeśli dysponujesz dodatkowym budżetem, możesz skorzystać z płatnej reklamy na Facebooku, aby dotrzeć do większej grupy potencjalnie zainteresowanych tematem osób.

Jeżeli tylko masz taką możliwość, korzystaj z gościnnego pojawienia się u innych twórców. Post na zewnętrznym blogu może przyciągnąć do Ciebie nowych odbiorców.

Zarabianie na prowadzeniu bloga – sposoby

Publikowanie artykułów samo w sobie nie generuje dochodów – aby móc zarabiać, trzeba zrobić coś więcej. Oto 4 skuteczne sposoby na monetyzację bloga, gdy masz już grono stałych czytelników.

Własne produkty

Coraz więcej twórców decyduje się na proponowanie swoim czytelnikom produktów i usług. Aktualnie bardzo popularne jest tworzenie płatnych e-booków eksperckich, kursów, szkoleń czy warsztatów. Oczywiście możesz sprzedawać nie tylko wiedzę, lecz także na przykład własny merch, czyli przedmioty kojarzące się z Twoją marką lub zawierające jej logo.

Współpraca z innymi markami

Może ona przybierać różne formy. Firmy przesyłają blogerom swoje produkty do testów czy oferują swoje usługi w zamian za zareklamowanie ich. Autorzy publikują wtedy artykuły blogowe, nawiązując do produktów lub usług marki, z którą współpracują.

Reklamy na blogu

Prowadząc bloga, możesz zarabiać również na wyświetlaniu reklam. W tym celu dodaj swoją stronę do AdSense – platformy umożliwiającej odpłatne udostępnienie miejsc w Twojej witrynie reklamodawcom. Jako właściciel bloga zarabiasz wtedy, gdy czytelnik obejrzy lub kliknie w reklamę.

Afiliacja

Dzięki afiliacji możesz zarabiać, jeśli Twoi odbiorcy zrobią zakupy w polecanym przez Ciebie miejscu. Polega to na udostępnieniu linku, który kieruje do strony reklamodawcy. Dzięki temu widzi on, jakie zasięgi generujesz i jak opłacalna jest współpraca z Tobą.

Podsumowanie

  • Blog to strona internetowa, na której zamieszczane są tematyczne treści.
  • Celem prowadzenia bloga jest budowanie społeczności i wizerunku eksperta, pozycjonowanie strony internetowej czy zwiększenie współczynnika konwersji.
  • Aby rozpocząć blogowanie, należy stworzyć swoją koncepcję i ustalić wszystkie szczegóły, takie jak częstotliwość i czas publikacji.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

23.04.2025 Porady & Ciekawostki
22.04.2025 Porady & Ciekawostki
21.04.2025 Copywriting
18.04.2025 Copywriting
17.04.2025 Porady & Ciekawostki
16.04.2025 Korekta & Redakcja
15.04.2025 Marketing
14.04.2025 Content Marketing
11.04.2025 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu