Post na blogu – jak go napisać i co powinien zawierać?

Spis Treści:

Jeszcze kilka lat temu pisaniem postów na blogi zajmowali się sami blogerzy. Obecnie, kiedy blogi stały się czymś więcej, niż dzieleniem się własnymi przemyśleniami, za umieszczane na nich treści często odpowiadają profesjonalni copywriterzy. Chcesz spróbować, ale nie wiesz, jak zacząć? Zapoznaj się z podstawowymi warunkami, jakie powinien spełniać dobry post na blogu.

Dlaczego warto prowadzić bloga?

Prowadzenie bloga stało się niemal wymogiem – obowiązkiem każdego, kto chciałby mieć szerokie grono odbiorców, zdobyć lub utrzymać pozycję na rynku, podnieść sprzedaż etc. Posty na blogu spełniają nie tylko funkcje informacyjne, ale również zwiększają liczbę odbiorców, generują darmowy ruch na stronie, co wpływa pozytywnie na jej pozycjonowanie. Jednak warunkiem koniecznym do odniesienia sukcesu jest umieszczanie na blogu wartościowych treści.

Dodatkowo prowadzenie bloga pozwala na promocję oferowanych usług i produktów, a także umożliwia dzielenie się z odbiorcami wiedzą z określonej dziedziny.

Przykład:

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, oferujący zimnotłoczone oleje, warto prowadzić także bloga, na którym opiszesz właściwości poszczególnych produktów, zasugerujesz ich zastosowanie i wrzucisz ciekawe przepisy na zdrowe przekąski i koktajle. Jeśli natomiast jesteś grafikiem i na swojej stronie masz opcję bloga, postaraj się opisywać na nim ciekawostki ze świata grafiki, wskazówki dla klientów, którzy chcą skorzystać z usług, a także pokaż, jak wygląda codzienność Twojej pracy.

Rodzaje blogów

Przyjmując określone kryteria, możemy dokonać wielu podziałów na różne typy blogów (np. tekstowe, fotoblogi, videoblogi, indywidualne, grupowe itd.). W tym artykule jednak skupimy się na blogach tekstowych, wśród których możemy wyróżnić m.in. blogi osobiste i specjalistyczne.

Blogi osobiste (hobbystyczne, dzienniki, pamiętniki) pisane są zazwyczaj przez osoby, które podpisują je swoim nazwiskiem. Autorzy piszą o swoich przeżyciach, doświadczeniach, uczuciach, dzielą się własną twórczością, wyrażają opinie.

Zupełnie inny charakter mają blogi zawodowe, specjalistyczne, firmowe. Umieszczane na nich posty mają charakter informacyjny i dotyczą określonej dziedziny, branży.

Posty na blogach zawodowych nie odnoszą się do uczuć, ale faktów, a ich autorami często są anonimowi copywriterzy, których zatrudniają przedsiębiorcy. Dlatego to właśnie umiejętności i wiedza profesjonalnych twórców tekstów, mogą przyczynić się do sukcesu ich firmy.

Jak napisać post na blogu?

Nie istnieje idealny przepis na post na bloga, bo nie ma wpisu, który zadowoliłby każdego czytelnika. Wszystko zależy od zainteresowań i indywidualnych preferencji.

Istnieją jednak pewne zasady, których warto przestrzegać, żeby zwiększyć swoje szanse na napisanie tekstu o uniwersalnej wartości.

Cechy ogólne każdego posta

Prowadzenie bloga to przede wszystkim regularne umieszczanie na nim wartościowych treści. Nie tylko pozwala to na utrzymanie kontaktu z czytelnikiem, ale także korzystnie wpływa na pozycjonowanie. Jakie cechy ogólne powinien spełniać dobry post na blogu? Przede wszystkim powinien być:

  • oryginalny i interesujący (może też zabawny) – zastanów się, kim jest Twój odbiorca i dopasuj do niego styl pisania bloga;
  • konkretny i praktyczny (podający określone informacje lub rozwiązania);
  • prowokujący odbiorcę do reakcji (zostawienia komentarza, podzielenia się linkiem ze znajomymi);
  • poprawny (gramatycznie i stylistycznie, a także merytorycznie).

Co powinien zawierać post na blogu?

Wartościowa treść ma kluczowe znaczenie, jednak istotna jest również jej forma. Do podstawowych elementów, o których należy pamiętać przy pisaniu postu na bloga, zalicza się:

  • nagłówek H1dobry tytuł to podstawa każdego artykułu (zainteresowanie odbiorcy zależy właśnie od niego);
  • wstęp/lead – dzięki niemu nawiązujesz kontakt z odbiorcą, wg badań teamu z Groove HQ posty zawierające lead generowały większy ruch (300% więcej odbiorców), niż te, w których go nie było;
  • śródtytuły – wielu internautów tylko „skanuje” tekst wzrokiem, używanie śródtytułów (H2-H6) zwiększa przejrzystość tekstu i szanse na to, że odbiorca pozostanie dłużej na stronie. Ponadto, jeśli odbiorca szuka w naszym tekście konkretnych informacji, dzięki śródtytułom łatwiej do nich dotrze;
  • długość tekstu – dane zebrane przez Quick Sprout wykazały, że dopiero posty o długości powyżej 1500 słów są indeksowane w wyszukiwarkach, dzięki czemu cieszą się zdecydowanie większym powodzeniem (aż 68% więcej tweetów i 22% więcej like’ów na Fb). Dłuższy tekst wymaga większej ilości śródtytułów;
  • strona wizualna – układ tekstu (formatowanie, punktory) i grafiki to również elementy ułatwiające „skanowanie” postu na blogu.

„Weblog” i „we blog” – blogowy rys historyczny

Na koniec krótka lekcja blogowej historii. Słowa „blog” użył po raz pierwszy Peter Marholz w 1999 roku. Stanowi ono skrót od funkcjonującego wcześniej w rozwijającej się blogosferze słowa „weblog” (z ang. web – sieć, log – dziennik), które Amerykanin rozbił na „we blog” oznaczające „my blogujemy”.

Początkowo blogi służyły do dzielenia się z innymi swoimi pasjami, pomysłami, przemyśleniami, a z czasem również wydarzeniami z życia codziennego (w Polsce szczególnie blogi – dzienniki cieszyły się dużą popularnością).

Wielu blogerów zyskało popularność, a potencjał rosnącego grona odbiorców został zauważony przez reklamodawców, co przełożyło się na zmiany w postrzeganiu i funkcjonowaniu blogów. W blogosferze oprócz blogów osobistych pojawiły się również firmowe i specjalistyczne, które wg Jeremy’ego Wrighta usprawniają komunikację z klientem.

Blog jest nieodłącznym elementem współczesnego marketingu, a sukcesywna współpraca z klientem może wynikać z jednego, dobrego posta na blogu, dlatego tak istotna jest znajomość podstawowych zasad dotyczących jego formy i treści.

Podsumowanie

  • Blogi nie tylko mogą wpływać na lepsze kontakty z klientem i zwiększać zasięgi firmy, ale uważane są również za opiniotwórcze medium, dlatego posty odgrywają istotną rolę w promocji usług, czy rozwoju firmy.
  • O wartości postu na blogu decyduje jego treść i forma. Dobry post na blogu powinien być przede wszystkim oryginalny i konkretny.
  • Kluczem do zatrzymania odbiorcy na dłużej jest chwytliwy nagłówek, interesujący wstęp i dobrze rozplanowane śródtytuły.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Izabela Tymińska

Iza z zawodu jest zootechnikiem. Odkąd pamięta, fascynowała ją tematyka zdrowotna, dlatego zajmuje się przede wszystkim copywritingiem medycznym. Ukończyła kurs Dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz Pozycjonowania + SEO dla WordPressa. W wolnym czasie pisze książkę i lubi bawić się słowami. Interesuje się zdrowym stylem życia, zielarstwem i fitoterapią. W poszukiwaniu równowagi medytuje i uprawia jogę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności
23.11.2022 Pozycjonowanie
22.11.2022 Porady i Ciekawostki
21.11.2022 Poprawność Tekstów
19.11.2022 Porady i Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu