ChatGPT a SEO – jak wykorzystać AI w pozycjonowaniu stron?

ChatGPT szturmem wdarł się do cyfrowego świata, zmieniając go niemal nie do poznania. Stał się nie tylko źródłem rozrywki i sposobem na błyskawiczne generowanie różnego rodzaju treści, ale również narzędziem wspierającym specjalistów w codziennej pracy. Sprawdza się m.in. w SEO, automatyzując i usprawniając wiele procesów. Jak wygląda pozycjonowanie z ChatGPT i w jaki sposób AI może pomóc zyskać stronie widoczność w sieci?
Pozycjonowanie z ChatGPT – jak AI może pomóc w SEO?
Sztuczna inteligencja jest w stanie zapewnić wsparcie specjalistom m.in. w zakresie badania słów kluczowych, technicznego SEO i budowania zaplecza linków, odciążając ich od wielu żmudnych i powtarzalnych obowiązków.
Jak wykorzystać ChatGPT do pozycjonowania treści?
Badanie słów kluczowych
ChatGPT może pomóc w procesie wyszukiwania fraz kluczowych, które są niezbędne w pozycjonowaniu stron internetowych. W oparciu o konkretną tematykę zaproponuje wyrażenia z długiego ogona i wyszuka powiązane słowa kluczowe, które wykorzystasz w swojej kampanii.
Pamiętaj tylko, by każdą z sugestii zweryfikować – zarówno pod kątem dopasowania do intencji użytkownika, jak i konkurencyjności frazy czy jej potencjalnej skuteczności w danej niszy (najlepiej przy użyciu specjalistycznego narzędzia, jak Ahrefs czy Senuto).
Techniczne SEO
Techniczne aspekty pozycjonowania stron internetowych należą bez wątpienia do tych najbardziej żmudnych. Na szczęście, korzystając z ChataGPT, możesz na wiele sposobów uprościć i przyspieszyć swoją pracę. AI pomoże Ci m.in. w:
- optymalizacji struktury URL – stworzy przejrzyste i logiczne adresy URL, które będą łatwe do zrozumienia zarówno dla robotów Google, jak i użytkowników;
- optymalizacji metadanych – zaproponuje meta title i meta description, które odpowiadają na pytania użytkowników i zawierają słowa kluczowe;
- tworzeniu sitemap i plików robots.txt – umożliwi to skuteczniejsze indeksowanie strony przez Google;
- optymalizacji nagłówków – zasugeruje optymalny podział treści na śródtytuły, dzięki czemu będzie ona bardziej czytelna dla użytkowników i robotów wyszukiwarki;
- analizie linków wewnętrznych – podpowie, jak poprawić ich rozmieszczenie, co zapewni lepszą nawigację po stronie i usprawni proces indeksacji;
- generowaniu kodów (np. schema i html) oraz reguł (np. w .htaccess).
Oczywiście również w tym przypadku warto wziąć poprawkę na potencjalne błędy i na bieżąco weryfikować sugestie ChataGPT.
Przeczytaj również
Budowanie zaplecza linków
Zaplecze linków odgrywa w SEO niezwykle istotną rolę, a ChatGPT automatyzuje proces jego budowania. Wskaże Ci rodzaje stron, na których warto publikować backlinki, wyszuka darmowe katalogi firm i stworzy spersonalizowaną wiadomość do właściciela witryny z prośbą o umieszczenie odnośnika.
Może jednocześnie podać propozycje tematów na teksty oraz wygenerować treść. Ten temat warto jednak rozwinąć.
Jak wykorzystać ChatGPT do tworzenia treści?
Wielu specjalistów sądzi, że ChatGPT to narzędzie idealne do generowania contentu – w końcu nie wymaga zatrudniania copywriterów i pozwala błyskawicznie pozyskać teksty na stronę internetową, prawda? Niestety, rzeczywistość nie zawsze wygląda tak różowo. Choć generowanie tekstów przez AI działa coraz lepiej, to zdarza się, że treści są schematyczne, pełne górnolotnych i często powtarzających się sformułowań oraz lania wody, mogą także zawierać poważne błędy merytoryczne.
Nie oznacza to jednak, że nie warto z niego korzystać. Przy dobrze sformułowanym promptcie ChatGPT może być naprawdę pomocny – szczególnie przy pisaniu krótszych form, jak podsumowania, wstępy do artykułów, zajawki na social media czy meta opisy.
Generowanie tekstów to jednak nie wszystko. Oto kilka przykładów zastosowania ChatGPT w content marketingu:
- proponowanie tematów – ChatGPT może zasugerować Cię nieograniczoną liczbę pomysłów na artykuły blogowe czy sponsorowane. Bierze przy tym pod uwagę zadaną tematykę czy potrzeby użytkowników;
- tworzenie konspektów – AI pomoże Ci w stworzeniu szkicu artykułu, wskazując, jakie sekcje i podpunkty warto w nim uwzględnić. Zaproponuje nagłówki i najistotniejsze tematy, które warto rozwinąć;
- optymalizacja pod kątem SEO – ChatGPT zaproponuje Ci słowa kluczowe (w tym frazy z długiego ogona), poprawi strukturę nagłówków czy linki wewnętrzne;
- edycja i korekta – sztuczna inteligencja zapewni Ci wsparcie w zakresie identyfikacji literówek, błędów interpunkcyjnych lub stylistycznych i zasugeruje zmiany, które wpłyną pozytywnie na jakość i czytelność treści;
- wyszukiwanie informacji – ChatGPT korzysta z ogromnej, globalnej bazy danych, dzięki czemu jest w stanie udzielić odpowiedzi na najtrudniejsze pytania czy znaleźć źródła do badań, stanowiąc świetną alternatywę dla Google.
ChatGPT – zagrożenie czy wsparcie dla specjalistów SEO?
ChatGPT – choć jest narzędziem bez wątpienia rewolucyjnym – nie jest w stanie w stu procentach zastąpić specjalistów SEO. Powodem są ograniczenia sztucznej inteligencji, których – przynajmniej na razie – nie da się całkowicie przezwyciężyć. Mowa tu przede wszystkim o braku kreatywności i zdolności interpersonalnych, nieumiejętności zrozumienia kontekstu oraz podatności na błędy.
AI może natomiast okazać się niezwykle przydatnym narzędziem, które zapewni wsparcie w pozycjonowaniu stron.
Podsumowanie
- Pozycjonowanie w ChacieGPT pozwoli Ci zautomatyzować niektóre procesy i odciąży Cię od wielu żmudnych obowiązków.
- Jak wykorzystać ChatGPT do pozycjonowania treści? Przede wszystkim do badania słów kluczowych, technicznego SEO czy budowania zaplecza linków.
- ChatGPT nie zastąpi copywritera lub korektora, ale może zapewnić wsparcie w procesie tworzenia contentu.
- Jak wykorzystać ChatGPT do tworzenia treści? Np. do wyszukiwania tematów, tworzenia konspektów, optymalizacji SEO, edycji czy researchu.
- ChatGPT – ze względu na swoje ograniczenia – nie zastąpi specjalistów SEO, ale może pomóc im w procesie pozycjonowania stron internetowych.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz