Jak przebiega proces zakupowy w sklepie internetowym?
Branża e-commerce w Polsce z roku na rok rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Przygotowany przez Gemius, PBI oraz IAB Polska raport E-commerce w Polsce 2022 wskazuje, że aż 77% mieszkańców kraju regularnie bądź sporadycznie dokonuje zakupów online. Każdy klient sklepu internetowego przed nabyciem wybranego produktu musi przejść właściwie zorganizowany proces zakupowy. Dowiedz się, czym jest wspomniany proces i jak on wygląda w praktyce.
Proces zakupowy – definicja i klasyfikacja
Mianem procesu zakupowego określamy pewną sekwencję czynności realizowanych przez klienta (prywatnego bądź firmowego) w celu wyboru, nabycia oraz odbioru określonego towaru bądź usługi.
Zawężając zakres znaczeniowy tego terminu do branży e-commerce, należy stwierdzić, że jest to droga, którą musi przebyć internauta pragnący dokonać zakupu konkretnego wyrobu w sieci.
W zakresie znaczeniowym procesu zakupowego mieszczą się wszystkie działania podejmowane przez konsumenta od chwili uświadomienia sobie potrzeby nabycia danego dobra aż do pomyślnej finalizacji transakcji.
Dla osoby zainteresowanej nabyciem danego dobra kluczową rolę w całym procesie odgrywają cena, jakość oraz czas dostawy. Klienci w takiej sytuacji wszystkie swoje wysiłki koncentrują bowiem na uzyskaniu najwyższej klasy produktu możliwie jak najtaniej i najszybciej. Sprzedawcy ze swej strony muszą natomiast dołożyć wszelkich starań, aby zaspokoić wszystkie oczekiwania konsumentów w tym aspekcie.
Zgodnie z najpopularniejszą typologią wyróżnia się ścieżkę zakupową:
- bezpośrednią – dotyczy sytuacji nabywania surowców i komponentów prosto od producentów;
- pośrednią – to kupowanie określonych produktów bądź usług od pośredników, czyli hurtowników bądź dystrybutorów;
- kompleksową – stosowaną w przypadku towarów o znacznej wartości, których planowane przejęcie na własność wymaga uprzedniego przeprowadzenia analiz i negocjacji ze sprzedawcą.
W praktyce kompleksowy i bezpośredni proces zakupowy najczęściej realizowany jest przez duże przedsiębiorstwa i organizacje. W ścieżce pośredniej uczestniczą natomiast klienci prywatni oraz małe i średnie firmy.
Etapy procesu zakupowego
Ścieżka zakupowa to złożony, wieloetapowy proces. W ogólnie pojętym biznesie termin ten zazwyczaj rozpatruje się w odniesieniu do dwóch ściśle połączonych ze sobą elementów, takich jak sourcing i procurement.
Pierwszy z wymienionych komponentów zawiera w sobie szereg działań, począwszy od zidentyfikowania potrzeb, aż do ostatecznego wyboru wykonawcy zlecenia. W ramach drugiego mieści się natomiast złożenie zamówienia, nabycie danego towaru i jego odbiór w wyznaczonym terminie, a także rozliczenia finansowe z dostawcą.
Trudno jednoznacznie opisać proces zakupowy w praktyce. W różnych przypadkach może on bowiem wyglądać nieco inaczej. Jeśli interesują Cię zakupy w sklepie internetowym, z reguły musisz liczyć się z koniecznością przejścia następujących kroków:
- wpisanie nazwy produktu w wyszukiwarkę (lub bezpośrednie odnalezienie marki), a następnie wybór interesującej strony;
- przeglądanie oferty sklepu – ważne są przede wszystkim wyraźne zdjęcia, atrakcyjne opisy produktów, a także bezpieczeństwo i szybkość witryny;
- dodanie produktów do wirtualnego koszyka, w którym znajdują się wszystkie wybrane przez konsumenta towary;
- podanie danych do wysyłki – w tym kroku możliwe jest utworzenie konta lub dokonanie zakupu jako gość;
- wybór metody płatności i dostawy – najlepiej, gdy w e-sklepie jest po kilka opcji do wyboru;
- realizacja płatności zgodnie z wybraną wcześniej metodą (np. przelewem tradycyjnym albo za pobraniem);
- odbiór towaru wysłanego pod wskazany adres.
Przedsiębiorcy powinni zadbać o zapewnienie kupującym komfortu na każdym etapie procesu zakupowego. Ważną rolę w tym aspekcie odgrywa bezpieczeństwo. Dane osobowe konsumenta muszą być skutecznie chronione przed kradzieżą.
Ścieżka zakupowa z perspektywy przedsiębiorcy
Biorąc pod uwagę punkt widzenia przedsiębiorcy, w procesie można wyodrębnić cztery kluczowe etapy. Są to kolejno: budowanie świadomości, etap rozważania możliwości, podjęcie decyzji zakupowej oraz realizacja działań pozakupowych. Każda z tych faz wymaga szczegółowego omówienia.
Budowanie świadomości
Konsument przed rozpoczęciem procesu zakupowego zazwyczaj nie zdaje sobie sprawy z istnienia jakiegoś problemu. Głównym zadaniem zatrudnianych przez firmy specjalistów od reklamy jest uświadomienie potencjalnym klientom potrzeby zmiany konkretnej sytuacji na lepsze przy pomocy oferowanych towarów lub usług. W tej fazie wszelkie działania marketingowców koncentrują się na ukazaniu sprzedawanego produktu jako najlepszego sposobu na rozwiązanie danego problemu.
W tym celu podejmuje się różne czynności ukierunkowane na budowanie pozytywnego wizerunku marki w oczach nabywców, a także na poprawę widoczności strony sklepu w Internecie i zwiększenie ruchu na niej. Istotną rolę w całym procesie odgrywają regularnie prowadzone media społecznościowe, a także szybkie odpisywanie na zapytania konsumentów.
Rozważanie możliwości
Na tym etapie klient, który ma świadomość istnienia danej potrzeby, dokonuje wyboru dostawcy konkretnego produktu. Szuka wówczas takiej oferty, która będzie najlepiej dopasowana do jego indywidualnych wymagań i oczekiwań. Zazwyczaj porównuje przy tym rozmaite opcje proponowane przez różne sklepy.
Sprzedawcy ze swej strony powinni zadbać o właściwą prezentację wyrobów na stronie, a także prostotę i intuicyjność nawigacji. Powinni oni pozostawać w stałym kontakcie z konsumentami, choćby za pośrednictwem poczty elektronicznej czy mediów społecznościowych.
Podjęcie decyzji zakupowej
Jeśli klient zdecyduje się na zakup produktu w danym sklepie internetowym, jego właściciel może uznać to za sukces. Przedsiębiorca powinien jednak pamiętać o konieczności utwierdzenia nabywcy o tym, że podjęta przez niego decyzja zakupowa jest słuszna.
Istotną rolę odgrywa tutaj przede wszystkim opatrzenie każdego zaprezentowanego na stronie produktu zdjęciem oraz rzetelnym opisem. Nie bez znaczenia jest też udostępnienie klientom możliwości dokonania zakupu bez rejestracji, a także opłacenia zamówienia przy użyciu najpopularniejszych metod płatności.
Realizacja działań pozakupowych
Warto mieć świadomość, że jeden zadowolony klient zwykle stanowi darmową reklamę danego produktu bądź usługi. Dlatego należy dokładać wszelkich starań, aby konsumenci byli usatysfakcjonowani poziomem obsługi w danym sklepie. Dobrze jest pozostawać z nimi w stałym kontakcie także po finalizacji zamówienia. W razie konieczności nie wolno im np. utrudniać procesu zwrotu lub reklamacji produktu.
Podsumowanie
- Proces zakupowy to ciąg działań, który podejmuje klient w celu nabycia określonego towaru lub usługi.
- Proces zakupowy dzieli się na pośredni, bezpośredni oraz kompleksowy.
- Do głównych etapów procesu zakupowego zalicza się: budowanie świadomości problemu, rozważanie możliwości, podjęcie decyzji zakupowej i realizację działań pozakupowych.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz