Reklama porównawcza – czym jest i jak ją stosować?
Zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży i skupieniu uwagi klientów na Twoich produktach? Wykorzystując reklamę porównawczą, możesz ukazać swoją markę w korzystnym świetle w stosunku do konkurencyjnej oferty. Wbrew pozorom omawiana forma promocji jest w pełni legalna i nie budzi zastrzeżeń prawnych. Musi ona jednak spełnić kilka warunków, aby zachować uczciwość wobec klientów. Dowiedz się, czym jest reklama porównawcza i jak ją stosować w kampanii.
Czym jest reklama porównawcza?
Reklama porównawcza to jedna z form promocji, w której produkty lub usługi oferowane przez jedną firmę są bezpośrednio porównywane z produktami lub usługami oferowanymi przez konkurencję.
Zestawienie może dotyczyć różnych cech produktu, takich jak cena, jakość, wydajność, funkcjonalność bądź design.
Reklama porównawcza może odnosić się do całych kategorii lub konkretnych produktów. W omawianej formie promocji najczęściej wykorzystywane są argumenty oparte na rzeczywistych faktach i danych, do których należą wyniki badań, testy i opinie ekspertów.
Stosowanie reklamy porównawczej może jednak prowadzić do ryzyka manipulacji lub wprowadzania klientów w błąd. Z tego względu ustalono warunki, które muszą być spełnione przez firmy korzystające z tej formy promocji.
Cele reklamy porównawczej
Reklama porównawcza jest skuteczna w sytuacji, gdy firma chce wprowadzić swój produkt na nowe segmenty rynku. Porównanie produktów konkurencji z własnymi może pokazać przewagę i przyciągnąć uwagę klientów.
Zestawienie oferty ma szczególne znaczenie w trakcie rywalizacji z liderem w danej branży. Rzucanie wyzwania największemu konkurentowi może pomóc firmie zbudować wizerunek innowacyjności, co jest kluczowe w trakcie wprowadzania nowych produktów na rynek.
Reklama porównawcza w świetle prawa
Reklama porównawcza może być skutecznym narzędziem marketingowym. Jej stosowanie jest jednak ściśle regulowane przez prawo.
Mowa o przepisach dotyczących nieuczciwej konkurencji, dyrektywie 97/55/EC Parlamentu i Rady europejskiej z 6 października 1997 roku, a także poprawce do dyrektywy 84/450/EEC. Zgodnie z tym, reklama porównawcza:
- nie wprowadza klienta w błąd;
- odnosi się do produktów lub usług bezpośrednio porównywalnych między sobą;
- dotyczy istotnych, udokumentowanych cech produktów lub usług (m.in. wydajności, ceny, składu lub właściwości);
- nie powoduje pomyłek w rozróżnieniu, kto kogo porównuje;
- nie cechuje się wrogim charakterem w stosunku do konkurentów;
- nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa;
- nie narusza w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego bądź innego oznaczenia wyróżniającego konkurencyjną działalność;
- nie prezentuje produktu jako imitacji innego towaru bądź usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym, oznaczeniem geograficznym / chronioną nazwą pochodzenia bądź innym oznaczeniem odróżniającym.
Przeczytaj również
Rodzaje reklamy porównawczej
Istnieją różne rodzaje reklamy porównawczej, które mogą być wykorzystane przez firmy w celu promocji ich produktów i usług. Należą do nich:
- reklama porównawcza bezpośrednia,
- reklama porównawcza pośrednia.
W bezpośredniej formie porównywany jest konkretny produkt konkurencyjnej firmy. Podkreślane są określone cechy i specyfikacje – na korzyść jednej marki. W tym typie reklamy bezpośredniej często przedstawiane są wyniki badań ukazujące przewagę jednego produktu nad drugim.
Z kolei w pośredniej reklamie porównawczej nie są wymieniane konkretne firmy bądź produkty. Sugerowane są natomiast cechy, którymi powinna charakteryzować się jakościowa usługa. Następnie podkreśla się, że dany produkt spełnia te kryteria lepiej niż konkurencja.
Reklama porównawcza „Wyzwanie Smaku Pepsi”
Kampania reklamowa „Pepsi Challenge” to jedna z największych i kontrowersyjnych reklam porównawczych w historii. Jej celem było przekonanie konsumentów o lepszym smaku Pepsi w porównaniu z Coca-Colą – aktualnym liderem na rynku.
W kampanii wykorzystywano testy smakowe, a wyniki prezentowano w klipach promocyjnych. Reklama pomogła zbudować wizerunek marki jako produktu o wyjątkowym smaku, lepszym od konkurencyjnego napoju. Pomimo początkowych wątpliwości ze strony Coca-Coli, kampania odniosła duży sukces i przyczyniła się do wzrostu sprzedaży Pepsi.
Podsumowanie
- Reklama porównawcza to forma promocji, w której porównuje się produkt jednej firmy z produktem konkurencji, w celu ukazania przewagi jednej ze stron.
- Reklama porównawcza ma szczególne znaczenie w trakcie rywalizacji z liderem w danej branży.
- W kampaniach wykorzystywana jest zarówno bezpośrednia, jak i pośrednia forma reklamy porównawczej.
- Reklama porównawcza jest w pełni legalna i nie budzi zastrzeżeń prawnych pod warunkiem spełnienia kilku kryteriów.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz