Silver generation – jak dotrzeć do grupy odbiorców 50+?
Spośród licznych grup docelowych, do których można kierować przekazy marketingowe, rośnie udział tzw. srebrnego pokolenia (ang. silver generation). Co znaczą pojęcia silver generation, silver economy oraz silver marketing? Jakie są cechy tej grupy odbiorców reklam? Jakimi kanałami chcą się komunikować? Odpowiadamy!
Co to jest silver generation?
Silver generation (srebrne pokolenie, silver tsunami, silversi) – to określenie osób w wieku od 50 lat wzwyż. Nazwa pochodzi od srebrnego koloru włosów, z którym powszechnie kojarzy się wiek dojrzały.
Potrzeby i sposoby komunikacji silver generation mają związek z etapem życia, w jakim się znajdują.
Z pojęciem srebrnego pokolenia wiążą się dwa kolejne: srebrna gospodarka oraz silver marketing. Poznajmy ich znaczenia!
Czym jest srebrna gospodarka?
Srebrna gospodarka (ang. silver economy) to ta część gospodarki, która odpowiada za usługi dla osób w dojrzałym wieku, przy czym uwzględnia nie tylko ich potrzeby, lecz także bariery zdrowotne, komunikacyjne i technologiczne.
Co nazywamy silver marketingiem?
Silver marketing to całość strategii reklamowych i komunikacyjnych, która ma na celu dotarcie do grupy silversów oraz przekonanie ich do zakupu produktów i usług.
Znajomość tych pojęć daje obraz coraz liczniejszej grupy z bardzo zróżnicowanymi doświadczeniami oraz preferencjami. Co wyróżnia grupę „silversów” spośród innych grup docelowych?
Przeczytaj również
Jakie są cechy silver generation?
Wiek, w którym znajdują się przedstawiciele srebrnego pokolenia, sprawia, że ich doświadczenia są skrajnie różne. Wraz ze wzrostem średniej długości życia rośnie przedział wiekowy osób należących do tej grupy.
Aktywność zawodowa
Według raportu serwisu OLX¹ średnia wieku Polaków w ciągu ostatnich 10 lat zwiększyła się o 4 lata, a wiek emerytalny osiąga obecnie co czwarty Polak. Jednak dwie trzecie badanych silversów chce pracować na emeryturze, by mieć pieniądze na życie. Aktywność zawodowa przekłada się na kontakt z usługami i najnowszymi trendami.
Różnorodność wiekowa
Warto zauważyć, że przedstawiciele srebrnego pokolenia niekoniecznie czują się staro. Wręcz przeciwnie, często mówią o sobie, że przeżywają „drugą młodość”. Odchowanie dzieci czy przepracowanie określonej liczby lat dają im przestrzeń do spełniania swoich marzeń. Silver marketing ma służyć zaspokajaniu ich potrzeb we wszystkich obszarach, nie tylko tych związanych ze starzeniem się.
Członków srebrnego pokolenia różni także stosunek do technologii. Trzy czwarte pokolenia silver generation posiada dostęp do Internetu i aktywnie z niego korzysta. Część z nich jest przywiązana do znanych rozwiązań: robi zakupy w sklepach stacjonarnych, nie korzysta z bankowości elektronicznej ani aplikacji mobilnych, a spośród dostępnych mediów najczęściej wybiera radio i telewizję. Aby skutecznie docierać z usługami do silversów, trzeba dostosowywać przekaz do różnych podgrup tego pokolenia.
Przeczytaj również
Metody docierania do srebrnego pokolenia
Zanim zaczniemy tworzyć przekazy reklamowe, powinniśmy zastanowić się nad wizerunkiem osoby w wieku 50+. Nie zapominajmy, że ludzie w tym wieku nadal są aktywni i korzystają z tych samych usług, co osoby młodsze. Unikajmy słowa „senior” kojarzącego się z brakiem sił, zdrowia czy zależnością od innych osób.
Do przeprowadzenia akcji marketingowych warto wykorzystać różne kanały. W tej sytuacji sprawdzą się zarówno kanały uznawane za tradycyjne, takie jak prasa, radio, telewizja, ale i reklamy w Internecie czy w aplikacjach mobilnych. Jak z nich korzystać?
Tradycyjne media: prasa, radio, telewizja
W pierwszej kolejności warto zadbać o obecność w prasie, radiu czy telewizji, ponieważ korzysta z nich spora część naszej grupy docelowej. Reklama nie może przedstawiać tych osób w złym świetle ani używać wulgarnego języka. Takie reklamy na pewno nie trafią do odbiorców.
Dużym problemem jest też obecność przedstawicieli srebrnego pokolenia jedynie w reklamach określonych produktów, na przykład leków. Nie ma przeszkód, aby pojawiali się w różnych kampaniach marketingowych!
Social media
Media społecznościowe to jeden z popularnych kanałów marketingowych. Według raportu Fundacji Kobiety e-biznesu „Pokolenie Silvers w e-commerce”², 47% badanych korzysta na co dzień z Facebooka lub Instagrama. Dzięki wykorzystaniu tekstu, grafik czy wideo ma szansę docierać do wielu grup odbiorców.
Reklamy dla osób w wieku 50+ powinny zawierać bohatera, z którymi mogą się utożsamiać, humorystyczny przekaz oraz opierać się na bliskich im wartościach, takich jak rodzina, tradycja, stabilność finansowa czy poczucie bezpieczeństwa. Ci, którzy pozostają zdrowi i aktywni, równie mocno cenią czas dla siebie i samorozwój, dlatego dobrym rozwiązaniem będzie umieszczanie osób w różnym wieku w jednym komunikacie marketingowym.
Przeczytaj również
Content marketing
Coraz więcej przedstawicieli srebrnego pokolenia robi zakupy w Internecie. Dlatego tak ważne jest tworzenie treści content marketingowych, które pomogą tym osobom w podjęciu decyzji o zakupie. Tutaj również sprawdzą się proste komunikaty, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, treści edukacyjne i informacyjne oraz czytelne grafiki, których przekaz będzie zrozumiały dla wszystkich.
Strona WWW
Podstawą każdej sprzedaży w Internecie jest strona internetowa sklepu. Od jej dostępności zależy wiele decyzji zakupowych. Silversi, którzy często dopiero uczą się surfowania w sieci, potrzebują przede wszystkim prostych rozwiązań.
Dostępna strona internetowa musi być czytelna, posiadać zrozumiałe opisy produktów i zdjęcia wysokiej jakości, a także oferować wygodne formy dostawy. Sklep powinien też dbać o dostępność obsługi klienta.
E-mail marketing
Wielu przedstawicieli „silver surfers” subskrybuje newslettery, traktując je jako możliwość bycia na bieżąco z ofertą firmy. Także tutaj ważny jest zwięzły i czytelny przekaz, odpowiednia czcionka, stosowanie języka korzyści oraz dbanie o jakość obsługi klienta.
Znaczenie SEO w silver marketingu
Zbadanie słów kluczowych stosowanych przez osoby w wieku 50+ i użycie ich w tekstach może pozytywnie wpłynąć na doświadczenie tej grupy klientów.
Silversi często poszukują informacji o produktach i usługach oraz opinii innych użytkowników przed dokonaniem zakupu. Wiedząc o tym, można umieścić odpowiednie słowa kluczowe w witrynie lub przygotować zestaw artykułów blogowych zoptymalizowanych pod SEO.
Wpływ reklam na decyzje „silversów”
Osoby w wieku 50+ mają za sobą wiele doświadczeń z produktami oraz usługami. Jakość jest dla nich ważniejsza od ceny, więc jeśli są przekonani do usług danej marki, będą wobec niej lojalni. Reklama powinna zapewniać im niezbędne informacje, które zachęcą ich do zapoznania się z produktem i podjęcia decyzji o zakupie. W przeciwnym razie poszukają marki, która lepiej zadba o ich potrzeby.
Podsumowanie
- Silver generation to określenie osób w wieku 50+.
- Dzięki wejściu w nowy etap życia przedstawiciele srebrnego pokolenia są atrakcyjną grupą docelową dla wszystkich typów usług.
- Głównymi wartościami w tej grupie docelowej są bezpieczeństwo, stabilność finansowa, rodzina i tradycja.
- Przy konstruowaniu przekazu marketingowego należy pamiętać o dużym zróżnicowaniu wiekowym w tej grupie docelowej.
- Do srebrnego pokolenia można dotrzeć zarówno za pomocą tradycyjnych mediów (prasy, radia, telewizji), jak i kanałów internetowych (social mediów, artykułów blogowych, stron WWW czy newsletterów).
¹ Źródło: https://zawodowo.olx.pl/raporty/raport-olx-praca-srebrne-talenty-na-rynku-pracy.pdf.
² Źródło: https://www.kobietyebiznesu.pl/raport-pokolenie-silvers-w-e-commerce/.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz