Social media marketing – jak promować swoją markę?

Spis Treści:

Obecność mediów społecznościowych stała się czymś tak naturalnym w naszym życiu, jak poranna kawa. Obserwujemy naszych znajomych, rodzinę, celebrytów oraz ulubione marki. Social media służą dzisiaj nie tylko rozrywce – są także bazą wiedzy oraz miejscem do promowania produktów czy usług. Czym jest social media marketing i jak może pomóc Twojej działalności w wygenerowaniu większych zysków ze sprzedaży?

Social media marketing – co to jest?

Social media marketing to wszelkie działania (płatne i bezpłatne), które podejmujesz na oficjalnych kontach swojej marki w mediach społecznościowych.

Do najważniejszych celów marketingu społecznościowego możemy zaliczyć:

  • pogłębienie rozpoznawalności marki;
  • zbudowanie pozytywnego wizerunku;
  • nawiązywanie relacji z potencjalnymi klientami.

Wszystkie te punkty sprowadzają się finalnie do jednego – zwiększenia sprzedaży oferowanych przez Ciebie produktów czy usług.

Czy marketing w social mediach jest skuteczny?

Jak wykazują liczne badania – zdecydowanie tak. Zresztą, nie potrzeba badań, aby tego dowieść. Wystarczy, że spojrzysz na siebie. Ile czasu dziennie spędzasz na popularnych platformach typu Facebook, TikTok czy YouTube? Z pewnością zdecydowanie więcej niż myślisz. I to właśnie sprawia, że social media są idealnym miejscem do prowadzenia nienachalnych kampanii reklamowych oraz promowania marki.

Według najnowszego raportu Digital, w roku 2021 niemal 69% Polaków w sposób regularny korzystało z mediów społecznościowych. To prawie 26 mln osób! Zachęcamy do przejrzenia raportów typu Hootsuite oraz GetHero – tam znajdziesz więcej ciekawych wniosków.

Jak widzisz, jest potencjał w tym obszarze. Zwłaszcza że jako społeczeństwo staliśmy się odporni na wszechogarniającą, nachalną i bezpośrednią reklamę i w zasadzie tylko Internet daje Twojej firmie szansę na rozwój działalności. Jak to mówią: „nie masz konta na Facebooku – nie istniejesz”…

Media społecznościowe – najpopularniejsze platformy

Skoro już wiesz, gdzie szukać potencjalnych klientów, czas zweryfikować konkretne miejsca, żeby wiedzieć, na których platformach się skupić. Oczywiście, należy wziąć pod uwagę rodzaj działalności, ponieważ nie każda platforma sprawdzi się w Twoim przypadku.

Przykład:

Jeśli prowadzisz firmę zajmującą się decluterringiem („odgracaniem”, czyli uporządkowaniem domów), idealne miejsce dla Ciebie to Instagram. Opiera się głównie na relacjach w postaci zdjęć czy filmów oraz przydatnych hasztagach, dzięki którym możesz stworzyć własny, rozpoznawalny znacznik.

W tym wypadku z kolei Facebook czy Twitter się nie sprawdzą, ponieważ te platformy operują głównie na treści i linkach, a przecież w przypadku declutteringu kluczowy jest widoczny efekt „przed i po”.

A jakie platformy są obecnie najbardziej popularne? W kolejności malejącej (bazując na raportach Hootsuite i GetHero):

  • YouTube,
  • Facebook,
  • Instagram,
  • Twitter,
  • LinkedIn,
  • TikTok.

Nie znasz wszystkich tych platform? Poświęć więc chwilę na ich analizę i zdecyduj, co w Twoim przypadku będzie najlepsze. Wbrew pozorom, konta firmowe na TikToku bardzo szybko zyskują na popularności – trzeba tyko mieć pomysł na ciekawy przekaz w postaci krótkiego filmiku. LinkedIn z kolei koncentruje się bardziej na kontaktach B2B oraz pozostaje raczej na poziomie oficjalnym, formalnym.

Aby wiedzieć, która platforma jest odpowiednia dla Twojej marki, określ także swoją grupę docelową – to pomoże zlokalizować platformy najczęściej odwiedzane przez Twoich potencjalnych klientów.

Jak promować biznes w mediach społecznościowych?

Marketing w mediach społecznościowych to nie reklama, którą stworzysz raz i od czasu do czasu zamieścisz na platformie.

Aby przynosił oczekiwane efekty, potrzebna jest przemyślana strategia marki, którą następnie systematycznie będziesz wdrażać. A to oznacza także planowanie materiałów z wyprzedzeniem i tworzenie różnorodnego contentu.

Treści, które są pożądane w social mediach to przede wszystkim:

  • infografiki;
  • filmy instruktażowe;
  • live’y;
  • micro content (TikTok i Instagram);
  • linki – do artykułów blogowych, do LinkedIn, grup na Facebooku itp.;
  • artykuły blogowe, sponsorowane;
  • posty karuzelowe (popularne na Instagramie);
  • podcasty i transkrypcje.

Warto przy okazji zapoznać się z pojęciem recyklingu treści, które pomoże nadać Twoim materiałom nowe życie – taniej i szybciej niż w przypadku tworzenia nowych treści od zera.

Czego unikać w social media marketingu?

Media społecznościowe są miejscem, które ma przynosić radość i stanowić odskocznię od „szarej rzeczywistości”, która przytłacza nas ilością nachalnych bilbordów i wyskakujących zewsząd okienek z propozycją szybkiej pożyczki.

Social media marketing wykorzystuje popularne media społecznościowe do nienachalnego i przyjemnego w odbiorze promowania marki. Celem tych działań jest stworzenie pozytywnego w odbiorze wizerunku, który zachęci do lajkowania konta, śledzenia relacji/postów, zapisania się do newslettera, a finalnie do zakupu. Tutaj nie sprzedajemy wprost – takie działanie szybko pozbawi nas obserwujących.

Podsumowanie

  • Social media marketing to działania, które podejmujesz na oficjalnych kontach swojej marki w mediach społecznościowych.
  • Z mediów społecznościowych w roku 2021 regularnie korzystało prawie 69% Polaków.
  • Publikowany content zależy w dużej mierze od grupy docelowej oraz wykorzystywanych mediów społecznościowych, a także charakteru Twojej działalności.
  • W social mediach powinieneś skupić się na nienachalnej promocji produktów czy usług poprzez dostępne rodzaje treści.
  • Najlepiej zlecić prowadzenie social media marketingu profesjonalistom – agencjom social media i content marketingu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Wiącek

Patrycja zajmuje się copywritingiem - przygotowuje opisy produktów i kategorii, opracowuje artykuły blogowe oraz inne teksty pod SEO. Do swoich zadań podchodzi z pełnym zaangażowaniem, rzetelnie i terminowo. Na co dzień mama, żona i pełnoetatowa asystentka w międzynarodowej firmie przemysłowej z branży spawalniczej. W wolnych chwilach Patrycja zgłębia tajniki pracy Wirtualnej Asystentki, biorąc udział w szkoleniach przygotowujących do tego zawodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu