Brand equity – czym jest kapitał marki i jak go budować?
Przedsiębiorcy, którzy są świadomi znaczenia kapitału marki, doskonale wiedzą, że wyróżnienie się na tle konkurencji i budowanie pozytywnych skojarzeń z firmą jest kluczowe dla jej rozwoju. Czym moje produkty odznaczają się na rynku? Jakie pierwsze skojarzenia budzą u klientów? Odpowiedzi na te pytania pomagają w zwiększeniu zysków. To inwestycja w przyszłość, która zapewni długotrwały sukces. Dowiedz się, czym jest kapitał marki i jak go zbudować!
Czym jest kapitał marki?
Kapitał marki (in. brand equity) to zbiór wartości niematerialnych, powiązanych z daną marką i wpływających na jej percepcję w oczach klientów.
Innymi słowy są to aktywa, które firma zbudowała w oczach odbiorców. To długotrwały proces zachodzący dzięki skutecznemu marketingowi, komunikacji i pozytywnym doświadczeniom z produktem lub usługą.
Elementy brand equity
Na kapitał marki składa się wiele czynników. Są to:
- świadomość;
- reputacja;
- różnicowanie;
- energia;
- trafność;
- lojalność;
- elastyczność.
Świadomość
Świadomość dotyczy stopnia, w jakim klienci znają i rozpoznają markę – jej logo, nazwę i podstawowe wartości. Odnosi się również do znajomości oferty danego przedsiębiorstwa.
Reputacja
Reputacja to opinia klientów na temat marki. Pojęcie to jest szerszym ujęciem świadomości. Przede wszystkim dotyczy tego, czy Twoja oferta postrzegana jest pozytywnie. Wskazuje również na cechy, które są przypisywane sprzedawanym produktom.
Różnicowanie
Różnicowanie to sposoby, dzięki którym marka wyróżnia się na tle konkurencji. Może obejmować unikalne cechy produktów lub przedstawiane wartości.
Energia
Energia pokazuje klientom, że nieustannie pracujesz nad rozwojem marki i całej oferty. Dzięki temu klienci postrzegają firmę jako innowacyjną i dbającą o konsumentów.
Trafność
Trafność to inaczej dopasowanie marki do potrzeb i oczekiwań klientów. Ten element kapitału marki wskazuje na konkretną wartość i funkcję, jaką spełnia produkt w życiu odbiorcy.
Lojalność
Lojalność odnosi się do przywiązania klientów do marki. Celem przedsiębiorców powinien być stan, w którym konsumenci regularnie wybierają Twoją ofertę spośród dostępnych alternatyw i są gotowi pozostać jej wierni nawet w obliczu zmiennych warunków rynkowych.
Elastyczność
Elastyczność to zdolność marki do dostosowywania się do zmian na rynku i trendów konsumenckich. Dzięki temu w przyszłości firma może skutecznie adaptować się do nowych sytuacji i wprowadzać innowacje przyciągające zainteresowanie klientów.
Przeczytaj również
Jak budować brand equity?
Budowę kapitału marki zacznij od rozpoznania grupy docelowej. Kim są osoby, które będą zainteresowane Twoją ofertą? Jakie mają hobby? Na jakie cechy marki zwracają uwagę w pierwszej kolejności? Odpowiedzi na te pytania mogą być niezwykle pomocne w zadbaniu o trafność – jeden z czynników brand equity.
W drugiej kolejności przeanalizuj konkurencję. Sprawdź, które aspekty oferty się sprawdzają, a które wymagają poprawy. Dzięki temu wyróżnisz się na tle dostępnych alternatyw i zaproponujesz produkty, które idealnie odpowiadają na potrzeby klientów.
Pamiętaj o tym, że budowa kapitału marki to proces czasochłonny, wymagający zaangażowania i konsekwencji. Zadbaj o możliwie najlepszą obsługę klientów, czego efektem będzie ich późniejsza lojalność. Nie zapominaj o reklamie, aby stale zwiększać świadomość marki.
Brand equity w praktyce – przykłady firm
Rozwinięty kapitał marki to kluczowy czynnik stojący za sukcesem wszystkich dochodowych firm. Doskonałym przykładem jest Apple – jeden z najbardziej rozpoznawalnych przedsiębiorstw na świecie. Jego produkty kojarzą się z innowacyjnością, jakością, prestiżem i prostotą. Klienci Apple z zainteresowaniem śledzą zapowiedzi wszystkich nowych urządzeń i pozostają lojalni wobec marki. Smartfony i laptopy wyróżniają się na rynku unikalnym oprogramowaniem – iOS i macOS.
Kolejnym przykładem firmy dbającej o kapitał marki jest Coca-Cola. Napój znany jest praktycznie na całym świecie, co odnosi się do jednego z elementów brand equity – świadomości. Coca-Cola kojarzy się z radością, optymizmem i szczęściem. To uniwersalne wartości stale przedstawiane w reklamach. Konsumenci chętnie sięgają po napój, a jego unikalny smak pozwala firmie wyróżnić się na rynku.
Korzyści wysokiej wartości marki
Wysoka wartość marki niesie ze sobą szereg korzyści dla firmy – zarówno w sferze biznesowej, jak i wizerunkowej.
Jednym z nich jest większa sprzedaż. Klienci chętniej kupują produkty firm, z którymi się utożsamiają. Są również w stanie więcej zapłacić za produkty marek o silnym kapitale. Pozostają bowiem lojalni wobec znanego przedsiębiorstwa. Zbudowana wartość marki podnosi także prawdopodobieństwo sukcesu nowych produktów, które dopiero wprowadzasz do oferty.
Podsumowanie
- Kapitał marki to zbiór wartości niematerialnych powiązanych z daną marką i wpływających na jej percepcję w oczach klientów.
- Elementy kapitału marki to świadomość, reputacja, różnicowanie, energia, trafność, lojalność i elastyczność.
- Budowa kapitału marki to proces czasochłonny, wymagający zaangażowania i konsekwencji.
- Rozwijanie brand equity zacznij od rozpoznania grupy docelowej.
- Aby budować markę, analizuj dobre i słabe strony konkurencji rynkowej.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz