Wirtualna asysta – na czym polega ta praca?

Spis Treści:

Wirtualna asysta to zawód, który w ostatnich latach mocno zyskał na popularności. Ze względu na to, że dziś większość firm prowadzi działania biznesowe za pośrednictwem sieci, takie wsparcie może okazać się niezbędne. Na czym polega praca wirtualnej asystentki / wirtualnego asystenta? W jaki sposób można rozpocząć karierę w tej branży?

Wirtualna asysta – co to za zawód?

Wirtualna asystentka / wirtualny asystent to osoba, która oferuje zdalne wsparcie dla przedsiębiorców.

Zakres jej obowiązków może być różny w zależności od potrzeb danej firmy i specyfiki branży. W przeciwieństwie do standardowego pracownika biurowego wykonującego swoją pracę stacjonarnie wirtualna asysta odbywa się za pośrednictwem Internetu. W tym przypadku komunikacja z klientem przebiega głównie drogą telefoniczną, mailową lub za pomocą różnego rodzaju komunikatorów internetowych i aplikacji.

Osoba świadcząca usługę wirtualnej asysty może mieć naprawdę szeroki zakres obowiązków, począwszy od obsługi klienta, po prace administracyjne czy prowadzenie profili firmowych w mediach społecznościowych. W tym wypadku wszystko zależy od potrzeb oraz wymagań przedsiębiorcy. Zadania mogą dotyczyć również takich dziedzin jak copywriting, grafika komputerowa, transkrypcja, redakcja i korekta tekstów czy tworzenie filmów, podcastów itp.

Wirtualny pracownik nie widuje się z pracodawcą twarzą w twarz, wszystkie obowiązki zawodowe są delegowane i wykonywane za pośrednictwem sieci. Jednym słowem jest to osoba wspierająca działania firm, aby odciążyć poszczególne osoby z nadmiaru obowiązków.

Jakie usługi może oferować wirtualna asysta?

Zakres usług wirtualnej asystentki / wirtualnego asystenta może być zróżnicowany i rozbudowany. W zasadzie wszystko zależy od doświadczenia i kompetencji danej osoby.

Chociaż ten zawód mocno kojarzy się z pracą sekretarki biurowej, to tak naprawdę nią nie jest, gdyż zazwyczaj zakres obowiązków nie ogranicza się tylko do prac administracyjnych. Najczęściej firmy zatrudniają wirtualnego pracownika, który jest specjalistą w określonej dziedzinie.

Do najczęstszych prac wykonywanych przez wirtualne asystentki / wirtualnych asystentów należą:

  • obsługa klienta;
  • praca z dokumentami;
  • research informacji;
  • tworzenie, aktualizowanie baz danych;
  • przygotowanie prezentacji;
  • copywriting;
  • dodawanie produktów do sklepów internetowych;
  • redakcja i korekta tekstów;
  • obsługa mediów społecznościowych;
  • odpisywanie na wiadomości mailowe;
  • zarządzanie projektami;
  • zarządzanie WordPressem;
  • tłumaczenia dokumentów.

Jak zacząć pracę jako wirtualna asystentka / wirtualny asystent?

Zacznij od przejrzenia ofert innych wirtualnych pracowników, sprawdź, jakie usługi oferują, dowiedz się, jakie kompetencje są potrzebne, aby móc starać się o zatrudnienie na danym stanowisku.

Zakres obowiązków może być zróżnicowany, dlatego musisz mieć wiedzę bazową, która pozwoli Ci rozwijać się w konkretnej dziedzinie. Jeżeli będziesz specjalizować się w wybranym obszarze, np. finansach, marketingu, nieruchomościach, wówczas dużo łatwiej będzie Ci znaleźć pracę.

Odpowiedz sobie na pytanie, w jakiej branży chcesz pracować, kogo chcesz wspierać i jaki zakres zadań najbardziej Ci odpowiada. Miej na uwadze swoje kompetencje, w końcu nie możesz być specjalistą we wszystkim.

Przydatne umiejętności

Ważne jest to, aby na początku jasno określić swoje potrzeby oraz postawić granice, inaczej możesz wziąć na siebie zbyt wiele obowiązków. Pamiętaj, że nie musisz od razu umieć wszystkiego, jednak należy się rozwijać. Na pewno przyda Ci się znajomość pakietu MS Office, WordPressa, systemów do e-mail marketingu czy narzędzi wspierających sprzedaż i obsługę klienta. Wybierz dziedzinę, która Cię interesuje i poszerzaj z niej wiedzę.

Wirtualną asystę możesz łączyć na przykład z copywritingiem i korektą tekstów. W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie stronę firmową czy sklep internetowy bez dopasowanych, ciekawych treści. Content marketing to podstawa, jeżeli przedsiębiorcy zależy na dotarciu do szerokiej grupy potencjalnych klientów oraz budowaniu wizerunku eksperta w danej branży. Tworzysz treści do sieci? Zarobki Cię nie zadowalają? W takim wypadku pomyśl o poszerzeniu oferty w omawianym kierunku.

Mile widziana jest także znajomość języków obcych. Dzięki takim umiejętnościom będziesz mieć dużo większe możliwości na rynku pracy w ogóle, ale także w branży wirtualnej asysty. Wielu przedsiębiorców wychodzi ze swoimi usługami lub produktami na rynki zagraniczne, w tym wypadku tłumacz jest niezbędny. Możesz reprezentować firmę podczas spotkań biznesowych (online), tłumaczyć dokumenty lub tworzyć teksty na strony internetowe. W tym wypadku obszar działania jest duży.

Gdzie szukać klientów?

Najwięcej ofert dla wirtualnych asystentów znajdziesz na portalach ogłoszeniowych z ofertami pracy zdalnej, a także na grupach tematycznych na Facebooku.

Mimo że konkurencja jest duża, to nie warto się zniechęcać. Jeżeli chcesz zwiększyć swoje szanse na znalezienie zatrudnienia, możesz po prostu wyjść z inicjatywą i dodać ogłoszenie, zamiast tylko odpowiadać na oferty. Sprawdź grupy na Facebooku typu:

Zajrzyj na portal oferia.pl, useme.eu, a także na olx.pl. Szukaj ofert pracy wszędzie, gdzie tylko to możliwe. Dobrym wsparciem może okazać się także własna strona internetowa, gdzie możesz umieścić swoją ofertę oraz kilka słów o sobie. Pomocne są także media społecznościowe, na których możesz budować swój wizerunek.

Obecnie możliwości jest wiele, jeśli więc uzbroisz się w cierpliwość i będziesz konsekwentny w działaniu, bez wątpienia uda Ci się znaleźć pierwsze zlecenia. Pracę w charakterze wirtualnej asysty możesz potraktować jako zajęcie dodatkowe lub na pełny etat. To zawód, który jest potrzebny i bez wątpienia takie usługi będą cieszyły się coraz większym zainteresowaniem.

Podsumowanie

  • Wirtualna asystentka / wirtualny asystent to osoba, która oferuje zdalne wsparcie dla przedsiębiorców.
  • Zakres obowiązków wirtualnego pracownika jest szeroki i może być bardzo zróżnicowany.
  • Jeżeli chcesz oferować usługi wirtualnej asysty, wyspecjalizuj się w jednej, konkretnej dziedzinie.
  • Stwórz ciekawą ofertę, szukaj zleceń na grupach na Facebooku oraz na portalach ogłoszeniowych przeznaczonych dla pracy zdalnej.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Dominika Cudziło

Copywriterka z pasji, dziennikarka z wykształcenia. Pracą z tekstem zajmuje się od 2011 roku. Tworzy wartościowe treści, które zwiększają rozpoznawalność firm w sieci. Specjalizuje się w artykułach sponsorowanych, tekstach na strony WWW, dużo przyjemności sprawia jej także tworzenie treści na potrzeby sklepów internetowych. W swojej pracy stawia na proste, skuteczne rozwiązania, ale nie lubi sztampy. Pisanie to jej sposób na życie. W dalszym ciągu pisze wiersze do szuflady, praktykuje też pisanie ekspresywne. W wolnych chwilach czyta książki albo maluje abstrakcje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu