Czym jest indeks czytelności FOG i jaki ma wpływ na Twój content?

Spis Treści:

Celem każdego copywritera powinno być tworzenie tekstów zrozumiałych dla odbiorcy. Dzięki temu ich czytanie przychodzi z łatwością, a siła oddziaływania jest większa. Czy można sprawdzić czytelność tekstu za pomocą prostego wzoru matematycznego? Jak się okazuje, tak. Wystarczy skorzystać z indeksu czytelności FOG. Sprawdź, czym jest i w jakim celu warto go stosować!

Czym jest indeks czytelności FOG?

Indeks czytelności FOG to sposób oceniania przejrzystości treści.

Jego wartość określa liczbę lat edukacji, jaka jest niezbędna do tego, by zrozumieć tekst. Oblicza się go za pomocą prostego wzoru matematycznego:

Indeks czytelności fog - wzór
Słowa długie w tym wypadku to takie, które posiadają 4 lub więcej sylab (dla języka polskiego).

Jak wyznaczyć indeks FOG?

Oczywiście nie musisz samodzielnie obliczać indeksu czytelności FOG – wystarczy, że skorzystasz z jednego z dostępnych narzędzi online, jakim jest np. darmowy Jasnopis.

Otrzymany wynik określa przejrzystość treści:

  • FOG 1-6: bardzo prosty język, który będzie zrozumiały dla uczniów szkoły podstawowej;
  • FOG 7-9: prosty język, który będzie zrozumiały dla uczniów gimnazjum;
  • FOG 10-12: dość prosty język, który będzie zrozumiały dla uczniów liceum;
  • FOG 13-15: stosunkowo trudny język, który będzie zrozumiały dla studentów studiów licencjackich;
  • FOG 16-17: trudny język, który będzie zrozumiały dla studentów studiów magisterskich;
  • FOG 18 i więcej: bardzo trudny język, który będzie zrozumiały dla osób z wyższym wykształceniem.
Przykład:

Tekst notki informacyjnej z jednego ze znanych tabloidów posiada indeks czytelności FOG na poziomie 5-6, co oznacza, że zrozumie go nawet uczeń podstawówki. Ale już przejrzystość publikacji naukowej, która dotyczy opisu objawów i leczenia choroby, oceniona została na 15-16, co oznacza, że będzie zrozumiała dla studentów.

Oczywiście indeks czytelności FOG nie jest wskaźnikiem perfekcyjnym. W praktyce liczba lat edukacji nie jest jedynym czynnikiem, który wpływa na rozumienie czytanych treści.  Istotną rolę odgrywają również stopień rozwinięcia słownictwa czy wiedza w danej dziedzinie. Mimo to może być wartościowy dla osób piszących i publikujących różnego rodzaju treści – dzięki niemu zyskasz pewność, że Twoje teksty będą odpowiednie dla konkretnej grupy docelowej.

Jeżeli chcesz, aby Twój tekst miał niski indeks czytelności FOG:

  • używaj prostych, powszechnie stosowanych słów, które będą zrozumiałe nawet dla młodszych odbiorców;
  • ogranicz liczbę słów wielosylabowych i skomplikowanych, których znaczenie trzeba sprawdzać w słowniku;
  • stosuj proste, pojedyncze zdania, które będą łatwe w zrozumieniu i przyswojeniu, unikając jednocześnie zdań wielokrotnie złożonych.

FOG to nie wszystko, czyli jak pisać, by odbiorca chciał czytać?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, FOG nie jest doskonały. Przede wszystkim dlatego, że nie każdy tekst musi być pisany najprostszymi słowami, a te czterosylabowe nie zawsze są trudne. Indeks czytelności powinien stanowić dla Ciebie wyłącznie drogowskaz, a nie złoty środek, który zastosujesz w każdym przypadku.

Traktując go jako wyrocznię, łatwo przekroczyć granicę i doprowadzić do tego, że tworzone treści będą uznawane za banalne i w efekcie liczba ich czytelników nie będzie satysfakcjonująca.

Jeżeli chcesz tworzyć content zrozumiały i łatwy w odbiorze, ale jednocześnie wartościowy, powinieneś zadbać o poniższe składowe:

  • dostosowanie sposobu pisania, rodzaju słów i stopnia skomplikowania treści do grupy docelowej;
  • logiczny podział tekstu, który będzie zawierał wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie, a także śródtytuły i akapity;
  • skupienie się na wartości merytorycznej tekstu, a więc unikanie tzw. „lania wody”, które sprawi, że treść będzie nieprzydatna odbiorcy;
  • naturalność tekstu, również w przypadku optymalizowania go pod kątem pozycjonowania – używaj słów kluczowych tak, aby nie wpłynęły na jakość artykułu;
  • dokładne sprawdzanie napisanych treści – wszelkie literówki, błędy ortograficzne, interpunkcyjne czy stylistyczne mogą znacząco obniżyć jakość publikacji;
  • dawanie czytelnikom konkretnych rozwiązań i odpowiadanie na ich pytania.

Pamiętaj również, by nie bać się dłuższych słów. W wielu przypadkach nawet te, które posiadają więcej niż 4 sylaby, nie są skomplikowane i zrozumie je każdy. A ich użycie świadczyć będzie o Twojej elokwencji i bogatym słownictwie.

Podsumowanie

  • Indeks czytelności FOG określa liczbę lat edukacji, jaka jest wymagana, by zrozumieć tekst.
  • Najniższy indeks FOG (1-6) oznacza prosty język, który będzie zrozumiały nawet dla młodych odbiorców (uczniów podstawówki).
  • Najwyższy indeks FOG (powyżej 18) oznacza bardzo trudny tekst, który zrozumieją przede wszystkim osoby z wyższym wykształceniem.
  • FOG może być wartościowym sposobem na tworzenie prostszych i łatwiej przyswajalnych treści, ale nie jest doskonały.
  • Oprócz stosowania indeksu czytelności FOG zwracaj uwagę na to, by Twoje treści były dopasowane do grupy docelowej i odpowiednio sformatowane.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Komentarze

Daria09.05.2022 10:14

Jasnopis to świetne narzędzie – oczywiście bardziej poglądowe niż z gatunku proroczych, ale i tak cenne w tworzeniu. 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

30.10.2024 Content Marketing
29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu