Jak stworzyć wpis na bloga? 11 wskazówek

Spis Treści:

Czy istnieje jedna sprawdzona metoda na tworzenie dobrych treści? Sposobów jest tyle, ilu znajdziemy autorów tych tekstów. Każda osoba prowadząca poczytnego bloga potwierdzi jednak, że aby sprostać oczekiwaniom odbiorców i spełnić wymagania wyszukiwarki, warto stosować się do kilku praktycznych zasad. Jak zatem stworzyć wpis na bloga? Omawiamy to w niniejszym artykule!

Czy warto tworzyć treści i publikować je na blogu?

Większość doświadczonych copywriterów i specjalistów od pozycjonowania stron z pewnością odpowie, że tak.

Prowadzenie bloga to bardzo efektywne działanie, które zwiększa pozycjonowanie strony i wpływa pozytywnie na wizerunek marki.

Teksty muszą być jednak publikowane regularnie i w odpowiedni sposób przygotowane.

Dobry wpis na bloga – 11 praktycznych porad

Jeśli wciąż zastanawiasz się, jak zacząć – te wskazówki to gotowy plan działania. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę.

Pisz na temat – bądź ekspertem

Zastanów się, jakie treści chcesz publikować na swoim blogu – określ jego tematykę, stwórz listę interesujących tematów. Przed napisaniem artykułu zastanów się dokładnie, co chcesz przekazać czytelnikowi. Pomyśl i odpowiedz sobie na pytania:

  • O czym chcę pisać?
  • Dlaczego chcę o tym pisać?
  • Co chcę przekazać czytelnikowi?

… i konsekwentnie się tego trzymaj. Zadbaj o to, aby czytelnicy dostali tekst poprawny merytorycznie, zawierający aktualne i sprawdzone informacje oraz porady.

Dobierz odpowiednie słowa kluczowe

Frazy kluczowe to hasła, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, by znaleźć interesujące go informacje. Dobór odpowiednich słów jest więc szalenie ważny – to od nich w dużej mierze zależy, czy internauta odnajdzie Twój wpis w contentowym gąszczu.

Dobrze, by frazy kluczowe były powiązane z Twoją działalnością – jeśli prowadzisz sklep internetowy z obuwiem, powinieneś na swoim blogu skupić się na tematach właśnie z tym związanych i opisać np.: buty do biegania, wygodne buty na ślub, buty na siłownię itp.

W doborze odpowiednich słów kluczowych pomogą Ci dedykowane do tego narzędzia, takie jak: Ubersuggest, Planer Słów Kluczowych, Senuto czy KWFinder.

Przeprowadź dokładny research

W obecnych czasach zalewa nas fala treści – zarówno tych prawdziwych, jak i fałszywych. Każdy ma prawo opublikować swoje przemyślenia w sieci czy napisać książkę, które, powiedzmy sobie szczerze, nie zawsze będą zgodne z prawdą. Dlatego tak ważne jest weryfikowanie tego, co się czyta.

Pisząc artykuł, szczególnie specjalistyczny, należy więc opierać się na rzetelnych i sprawdzonych informacjach. Jeśli temat na to pozwala, najlepiej jest więc korzystać z naukowych baz danych, jak np. PubMed, Medline czy po prostu z wyszukiwarki Google Scholar, która umożliwia przeszukiwanie baz naukowych z różnych dziedzin.

Oczywiście można także szukać informacji bezpośrednio w wyszukiwarce Google, ale wtedy dobrze jest zweryfikować znalezione informacje również na innych stronach. Pomocne mogą okazać się również książki, różnego rodzaju statystyki, badania, magazyny, a nawet podcasty czy filmy na YT. Wszystko w zależności od tematyki 😊

Przygotuj plan tekstu

Temat wybrany, wiedza odświeżona. Teraz jest dobry moment, aby stworzyć ramowy plan całego tekstu. Dzięki temu napiszesz wpis na bloga sprawnie i szybko.

Przemyśl dobrze strukturę tekstu. Zaplanuj sobie wstępnie, jakie zagadnienia chcesz poruszyć w artykule i konsekwentnie się tego trzymaj. Dzięki temu nie będziesz odbiegał od głównego tematu w trakcie pisania tekstu.

Stwórz chwytliwy tytuł

Kiedy już dokładnie wiesz, czego będzie dotyczył Twój artykuł, możesz przystąpić do pracy nad idealnym tytułem. Jego odpowiedni dobór jest bardzo ważny – to tytuł artykułu jest zwykle pierwszą rzeczą, jaką zobaczy użytkownik po wpisaniu słowa kluczowego do wyszukiwarki i głównie od niego zależy, czy odwiedzi Twoją stronę.

Jak zatem napisać dobry tytuł? Oto 3 najważniejsze zasady:

  • zawrzyj w tytule słowa kluczowe;
  • twórz krótkie tytuły – maksymalnie 71 znaków;
  • postaraj się odpowiedzieć na potrzeby użytkowników, którzy potencjalnie będą czytać Twój artykuł.

Temat ten jest jednak bardzo szeroki, więc zachęcam do przeczytania artykułu, który w całości poświęciliśmy zasadom tworzenia skutecznych tytułów: Jak tworzyć tytuły artykułów?

Napisz zachęcający wstęp

Lead, zwany także wstępem do artykułu, to krótki akapit występujący zaraz pod tytułem, a przed treścią właściwą. Jego zadaniem jest zachęcenie użytkownika do przeczytania całości artykułu. Dobrze skonstruowany lead powinien mieć długość około 2-5 zdań, czyli około 200-400 zzs.

We wstępie powinny znaleźć się słowa kluczowe – dzięki temu internauta będzie wiedział, czego dotyczy tekst, ale wpłynie to pozytywnie także na pozycjonowanie Twojego artykułu.

Są różne metody tworzenia leadów – od streszczenia treści, poprzez storytelling, aż po wytworzenie w czytelniku poczucia luki informacyjnej. Więcej informacji o tworzeniu skutecznych wstępów znajdziesz w tym wpisie: Jak napisać lead w artykule?

Pora na rozwinięcie tematu!

Teraz nadszedł czas na stworzenie treści właściwej Twojego wpisu blogowego. Przygotowałeś słowa kluczowe, tytuł artykułu, lead oraz wstępny plan tekstu – nie pozostaje nic innego, jak zacząć pisać! Ale na to nie ma niestety gotowego przepisu…

Najlepiej po prostu przelewać swoje myśli na przysłowiowy papier – na redakcję przyjdzie czas po zakończeniu pisania. Wtedy będziesz mógł poprawić wszystkie ewentualne błędy czy powtórzenia. Na etapie pisania skup się właśnie na pisaniu.

Informacje zdobyte podczas przeprowadzania researchu są teraz bardzo pomocne, ale warto jest także podzielić się z użytkownikami własnymi spostrzeżeniami czy przemyśleniami (oczywiście o ile temat na to pozwala – nikt nie wymyśli przecież koła na nowo).

Pisz własnymi słowami i absolutnie nie kopiuj treści z innych serwisów – warto się inspirować, ale trzeba mieć na względzie, że granica między inspiracją a plagiatem jest bardzo cienka.

I pamiętaj, że łatwość pisania to zwykle nie jest umiejętność, z którą się rodzimy – trzeba to sobie wypracować. Z każdym kolejnym artykułem będzie coraz lepiej!

Zadbaj o formatowanie

To, o czym piszesz, jest bardzo istotne, ale ważna jest również odpowiednia struktura tekstu, który wpływa na czytelność artykułu oraz jego wizualny odbiór. Użytkownicy zwykle nie czytają całości wpisu, ale skanują tekst w poszukiwaniu interesujących informacji.

Podziel więc artykuł na tematyczne części i dodaj odpowiednie śródtytuły. We wpisie blogowym możesz wykorzystać nagłówki H1-H6. Nagłówek H1 to tytuł artykułu, który pokrótce omówiliśmy powyżej, H2 opisują poszczególne zagadnienia, a śródtytuły H3-H6 rozwijają temat zawarty w H2. Warto wspomnieć, że nagłówki H5 i H6 stosuje się zwykle tylko w bardzo rozbudowanych artykułach.

Oddzielaj od siebie dłuższe fragmenty tekstu – całość będzie przystępniejsza w odbiorze. Wpis na bloga, bez względu na tematykę, musi wydawać się odbiorcy lekki i przyjemny już na pierwszy rzut oka. Jeśli zaczynasz nową myśl, warto jest ją zatem przenieść do nowego wersu.

Zastosuj także wyliczenia, punktory oraz pogrubienia/podkreślenia najważniejszych informacji w tekście. To również wpłynie pozytywnie na odbiór Twojego wpisu blogowego.

Dostosuj język do odbiorcy

Przeciętnemu odbiorcy ciężko będzie się połapać w fachowej terminologii. Używaj przystępnych zwrotów, wszelkie sformułowania branżowe wyjaśniaj, staraj się dotrzeć do klienta z przydatną informacją.

Artykuł ma służyć budowaniu relacji z czytelnikiem, ma dotrzeć do dużej liczby potencjalnych odbiorców. Przekazuj treści  interesujące z punktu widzenia odbiorcy. Uwagę zawsze przyciągają ciekawostki oraz spis przydatnych i praktycznych rozwiązań.

Pamiętaj o SEO

Po napisaniu artykułu, nie zapomnij o dostosowaniu tekstu do standardów wyszukiwarek. W tym celu zadbaj o:

  • linkowanie wewnętrzne, które polega na dodaniu odnośników do innych treści w obrębie tego samego serwisu;
  • meta description, czyli opis podstrony, który pojawia się w wynikach wyszukiwania;
  • atrybuty alt do obrazów – to treść, która pojawi się wtedy, gdy zdjęcie z jakiegoś powodu się nie wczyta.

Nie zapomnij o korekcie tekstu!

Zanim opublikujesz wpis na blogu, znajdź chwilę na ostatnie poprawki. Zwróć uwagę na ewentualne błędy, literówki i niezamierzone powtórzenia. Przejrzyj przygotowany artykuł jeszcze raz. Profesjonalni copywriterzy nigdy nie pomijają tego etapu pracy.

Dobrym pomysłem może być pokazanie komuś swojego tekstu przed umieszczeniem go na blogu – ta osoba wyłapie wszystkie niezrozumiałe lub trudne w odbiorze fragmenty, na które – z racji swojej wiedzy – mogłeś nie zwrócić należytej uwagi.

Jeśli wszystkie poprawki zostały już naniesione, mamy zielone światło.

Pora na publikację!

Podsumowanie

  • Jeżeli wciąż masz wątpliwości lub nie jesteś pewien tego, jak zacząć, to mam jeszcze jedną, dodatkową poradę. Tajemnicą pisania dobrych wpisów na bloga jest… pisanie. Tylko i aż tyle wystarczy, abyś z czasem nabrał większej pewności co do kompozycji tekstu i publikowania treści w sieci.
  • Wybierz temat, zbierz trochę informacji i napisz wszystko, co przyjdzie Ci do głowy. Dokonaj selekcji treści, ułóż wszystko według planu w logiczną całość, podziel tekst na akapity, popraw błędy i publikuj.
  • Z czasem wypracujesz swój własny styl i tworzenie regularnego contentu będzie przychodzić z coraz większą łatwością.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Julia jest odpowiedzialna m.in. za bloga firmowego – planuje tematy, redaguje artykuły i publikuje je na stronie. Dba o wysoką jakość i atrakcyjność contentu. Jest osobą zorganizowaną, skrupulatną i pełną empatii. Ceni porządek i dobrą organizację czasu zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. W wolnych chwilach czyta książki, rysuje portrety i doskonali swój skill w grze na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności
23.11.2022 Pozycjonowanie
22.11.2022 Porady i Ciekawostki
21.11.2022 Poprawność Tekstów
19.11.2022 Porady i Ciekawostki
18.11.2022 Porady i Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu