Jak wydać e-booka?

Spis Treści:

Self-publishing to publikacja treści bez udziału oficyny. Obecnie samopublikowanie cieszy się dość dużym zainteresowaniem przede wszystkim wśród osób działających w sieci. Bez wątpienia jest to dobre rozwiązanie dla każdego twórcy, któremu zależy na niezależności. Jak i wydać e-booka? Czym się kierować podczas takich prac?

Czym jest e-book?

E-booki to książki zapisane w formie cyfrowej, które można odtworzyć na różnego rodzaju nośnikach elektronicznych, np. specjalnym czytniku, telefonie, komputerze lub tablecie.

W przeciwieństwie do książki drukowanej e-book jest praktyczniejszym rozwiązaniem, ponieważ można go zabrać ze sobą praktycznie wszędzie. Waga e-booka to waga urządzenia, na którym go czytamy, sam w sobie jest po prostu plikiem. Ksiażki elektroniczne są łatwo dostępne, umożliwiają szybkie znalezienie wybranych fragmentów książki, a czcionkę można nierzadko dostosować do własnych potrzeb.

Jak wydać e-booka krok po kroku?

Marzysz o wydaniu własnej książki w formie elektronicznej? Zastanawiasz się, od czego zacząć? Na czym się skupić i jak wydać ebooka? Niezbędne są następujące kroki.

Praca twórcza

Najważniejszy jest pomysł. Niestety, to co z Twojej perspektywy może wydawać się ciekawym tematem, niekoniecznie znajdzie odbiorców. To dlatego warto dobrze przemyśleć temat i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy treści, które oferujesz, będą użyteczne dla czytelników. Gdy zabierzesz się do tworzenia e-booka od nieodpowiedniej strony, Twoja praca niestety może pójść na marne, co skutecznie Cię zniechęci do pracy twórczej. Dobrym rozwiązaniem jest weryfikacja pomysłu – sprawdź, jakie treści są wyszukiwane w sieci, na co jest zapotrzebowanie, zbadaj rynek i zapytaj swoich odbiorców, jakich treści poszukują.

Ważnym elementem będzie również konspekt publikacji. Wypisz swoje pomysły, zbierz i potwierdź informacje, które chcesz przekazać, zrób dobry research, zanotuj, jakie treści konkretnie chcesz umieścić w książce, następnie ułóż je w sensownej kolejności. Konspekt potraktuj jako ramowy plan działania.

Pisz zwięźle, prostym, zrozumiałym językiem, przekaż czytelnikowi istotne, praktyczne informacje, nie zapełniaj e-booka treścią, która nic nie wnosi. Możesz pracować w dowolnym edytorze, w zależności od tego, jakie masz upodobania i z czego korzysta Ci się najbardziej intuicyjnie. Aby zacząć tworzyć, nie potrzebujesz żadnych skomplikowanych programów, najlepiej ruszyć z projektem od razu i bez żadnych wymówek. Program do pisania to najmniejsze zmartwienie, dlatego zacznij pisać od razu, ustal sobie cel dzienny i trzymaj się go.

Redakcja i korekta tekstu

Gdy treść e-booka jest gotowa, przychodzi czas na wykonanie redakcji i korekty tekstu. Szukając usług korektorskich warto postawić na specjalistę, który weźmie pod uwagę Twoje potrzeby i wymagania. Najlepiej zdecydować się na współpracę ze sprawdzonym, polecanym specjalistą, który ma doświadczenie w realizacji tego typu zleceń. Książka musi być bowiem nie tylko ciekawa, lecz także kompletna, poprawna językowo i dobra pod względem merytorycznym.

Dlaczego warto zainwestować w korektę, choć na rynku dostępne są programy do sprawdzania treści? Takie oprogramowania nie są doskonałe, nie wychwycą wszystkich nieścisłości i niedociągnięć. Samodzielna korekta z kolei jest o tyle trudniejsza, że autor najczęściej nie widzi swoich błędów. Treść e-booka musi być poprawna, ponieważ jest to jeden z elementów budujących Twój wizerunek eksperta.

Składanie e-booka i oprawa graficzna

Składanie e-booka można zlecić profesjonaliście lub złożyć go samodzielnie. W tym wypadku musimy pamiętać jednak o tym, że tekst musi być być już sprawdzony przez korektora i redaktora.

Osoby zajmujące się składaniem e-booków profesjonalnie zazwyczaj korzystają z programu InDesign, przy czym nie jest on dość przystępny dla laików. Gdy zależy Ci na tym, aby złożyć e-booka samodzielnie, ale jednocześnie nie posiadasz w tej kwestii specjalistycznej wiedzy, dobrym wyborem będzie Mac Pages, Mac Keynote lub Publisher.

Swojego pierwszego e-booka możesz wykonać również w Canvie, która jest aktualnie bardzo popularnym rozwiązaniem. Za pośrednictwem programu możesz tworzyć własne projekty oparte na swojej twórczości lub uwzględniające twórczość innych osób. Decydując się na korzystanie z Canvy, warto zachować szczególną ostrożność podczas wykorzystywania takich zasobów jak zdjęcia czy ikony, gdzie przedstawiony jest wizerunek osób, miejsca, logo firmy czy wzór przemysłowy. Postaraj się zweryfikować, skąd pochodzi treść wizualna, z której chcesz skorzystać. W przypadku, gdy w e-booku umieszczasz zdjęcia z darmowych banków, sprawdź, na co zezwala Ci dana licencja. Jest to bardzo ważna kwestia, bo nie każdą fotografię można będzie wykorzystać komercyjnie. Jeżeli zrobisz to bezprawnie, możesz ponieść konsekwencje.

Oczywiście Canva nie zawsze się sprawdzi, musisz wiedzieć, że ten program nie ma zbyt wielu funkcji, które są niezbędne do pracy z tekstem, także tych podstawowych. Posiada też ograniczenie dotyczące liczby stron, e-book stworzony w tym programie nie może mieć ich bowiem więcej niż 30. Niemniej jednak Canva może przydać się do stworzenia ciekawych elementów graficznych. Program daje też możliwość zakupu gotowego szablonu e-booka i dostosowania go do indywidualnych potrzeb, co może znacznie ułatwić cały proces składania.

Jeżeli nie masz głowy do takich rzeczy, zdecyduj się na skorzystanie ze wsparcia specjalisty, który zapewni Twojej książce odpowiednią oprawę graficzną, począwszy od zaprojektowania okładki, sformatowania i ułożenia tekstu, po dopasowanie odpowiednich zdjęć oraz kolorystyki i zapisanie w odpowiednim formacie. Dzięki temu będziesz mieć pewność co do tego, że e-book będzie spójny i zgodny z typograficznymi zasadami.

Zlecenie numeru ISBN

ISBN (International Standard Book Number) to międzynarodowy znormalizowany numer książki. E-booki nie muszą go posiadać, jednak jeżeli jesteś płatnikiem VAT, upoważni Cię on do obniżonej stawki podatku.

ISBN można uzyskać w bardzo prosty sposób – wystarczy wejść na stronę e-isbn.pl i złożyć odpowiedni wniosek, następnie należy wybrać pulę numerów i gotowe. Przyznanie numeru ISBN jest bezpłatne, a cała procedura trwa chwilę.

Promocja

Napisanie ciekawego e-booka to jedno, ale bez odpowiedniej promocji niestety nie dotrzesz ze swoimi treściami do dużej grupy odbiorców. Nie czekaj z promocją książki do ostatniej chwili, rozpocznij ją przed premierą. Dobrym posunięciem będzie założenie sklepu internetowego, aby Twoi odbiorcy mogli w łatwy i szybki sposób kupić książkę. Warto uruchomić w nim tzw. preorder, czyli przedsprzedaż książki. Możesz też zdecydować się na udostępnienie jej fragmentów.

Świetnym narzędziem do promowania książki będą media społecznościowe. Gdy skupisz wokół siebie grono obserwatorów i wzbudzisz ich zainteresowanie swoimi działaniami w sieci, z pewnością będziesz mieć większą szansę na to, aby odnieść sukces. Marketing w social mediach prowadzony w przemyślany sposób, może pomóc Ci w zdobyciu ogromnej liczby fanów.

Pomocne może okazać się także uruchomienie programu e-mailowego. Skontaktuj się z osobami związanymi z Twoją branżą, napisz do specjalistów, influencerów, blogerów, pochwal się swoją pracą. Być może znajdziesz osoby, które będą chciały rozpocząć z Tobą współpracę. Zasięg e-mailowy to nadal jeden ze skuteczniejszych sposobów budowania relacji z innymi profesjonalistami w danej branży.

Promocja e-booka to niezwykle ważna sprawa, dlatego takie działania warto dobrze przemyśleć. Jeżeli nie masz odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w zakresie marketingu, szukaj informacji w sieci, nie bój się pytać o radę osób, które mają już za sobą taki proces.

Zalety e-booka

Elektroniczna forma książki ma naprawdę wiele zalet. Niezależnie od tego, czy chcemy ją czytać, czy zamierzamy ją wydać w ten sposób, warto zapoznać się z jej zaletami.

  • Oszczędność miejsca – książki elektroniczne mieszczą się na kartach pamięci danego urządzenia, a więc możemy mieć ich przy sobie wiele. Bez problemu zabierzemy je ze sobą w podróż.
  • Sprawne szukanie informacji – na pewno zdarzyło Ci się szukać wybranego fragmentu w książce, który zapadł Ci w pamięć. W przypadku formy papierowej wiąże się to z wertowaniem kartek, w e-booku nie będziesz mieć takiego problemu. Wystarczy, że w wyszukiwarce wpiszesz słowo lub zdanie, którego szukasz.
  • Szybki dostęp do książki – e-booki są dostępne od ręki, nie musisz tracić czasu na stanie w kolejce w księgarni. Książki elektroniczne kupisz w sieci, wystarczy, że wykonasz szybką płatność, a w ciągu kilku minut otrzymujesz plik.
  • E-booki nie ulegają zniszczeniu – w przeciwieństwie do książek papierowych e-booki są trwałe, cały czas pozostają w idealnym stanie i w dowolnym momencie można do ich wrócić.

Podsumowanie

  • E-booki to książki zapisane w formacie cyfrowym, które można wydać samodzielnie.
  • Cieszą się one obecnie bardzo dużą popularnością, dlatego jeżeli masz pomysł na ciekawą książkę, to warto go zrealizować i spróbować swoich sił w self-publishingu.
  • Samodzielne stworzenie i wydanie e-booka nie jest takie trudne, jak może się wydawać.
  • Zadbaj o odpowiednią promocję swojego e-booka i skupienie wokół siebie dużego grona obserwatorów w mediach społecznościowych.

Jeśli chcesz wydać własnego e-booka, ale nie wiesz, jak to zrobić, powierz to zadanie Wydawnictwu Content Writer.

Dowiedz się więcej

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4

Dominika Cudziło

Copywriterka z pasji, dziennikarka z wykształcenia. Pracą z tekstem zajmuje się od 2011 roku. Tworzy wartościowe treści, które zwiększają rozpoznawalność firm w sieci. Specjalizuje się w artykułach sponsorowanych, tekstach na strony WWW, dużo przyjemności sprawia jej także tworzenie treści na potrzeby sklepów internetowych. W swojej pracy stawia na proste, skuteczne rozwiązania, ale nie lubi sztampy. Pisanie to jej sposób na życie. W dalszym ciągu pisze wiersze do szuflady, praktykuje też pisanie ekspresywne. W wolnych chwilach czyta książki albo maluje abstrakcje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu