Bullet journal – jak planować w nim pracę?

Spis Treści:

Choć swój prawdziwy „boom” przeżywał kilka lat temu, nadal jest chętnie używany do planowania zadań. Dzięki przejrzystości i dopasowaniu do osobistych preferencji świetnie sprawdzi się zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Czym jest bullet journal i jak planować w nim pracę?

Co to jest bullet journal?

Bullet journal (znany także jako „bujo”) to system planowania na papierze, który polega na dostosowaniu organizacji zadań do własnych preferencji i stworzeniu dla siebie idealnego plannera.

Metodę tę opracował Ryder Carroll – projektant produktów cyfrowych i autor. Od dzieciństwa miał on problemy ze skupieniem, postanowił więc opracować system, który pomoże rozwinąć produktywność. Dzięki temu można organizować nie tylko swoje życie prywatne, lecz także obowiązki pracownicze.

Cały system Carroll opisał w 2018 roku w książce „Metoda Bullet Journal”, w Polsce wydanej przez OSMPOWER.

Na czym polega ta metoda?

Bullet journal to miejsce, w którym zapisujesz wszystkie zadania, które musisz wykonać, a następnie oznaczasz je za pomocą odpowiedniego statusu.

Ta metoda planowania jest niezwykle elastyczna i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Do rozpoczęcia korzystania z bujo potrzebujesz zeszytu (czy pliku kartek) oraz długopisu.

Następnie tworzysz własny system planowania, który najbardziej Ci odpowiada. Przykładowo możesz zacząć od rozpiski rocznej, kolejno – miesięcznej, by zacząć planować konkretny tydzień lub dzień.

Ryder Carrol stworzył wytyczne dotyczące tego, w jaki sposób zarządzać swoimi zadaniami w bullet journalu. Legenda wygląda następująco:

• – kropką oznaczasz wypisane zadania, a następnie określasz ich status:
x – wykonane;
> – przeniesione na później;
< – do zrobienia w przyszłości (nawet dalekiej);
zadanie – anulowane;
* – ważne;
— – luźne myśli;
◯ – wydarzenia.

Warto podkreślić, że może być to dla Ciebie jedynie inspiracja. Najlepszym sposobem jest stworzenie własnej legendy i systemu, który będzie dla Ciebie intuicyjny i przydatny.

Siłą bullet journali jest to, że są do Ciebie idealnie dopasowane. Dzięki temu, że samodzielnie tworzysz każdą część plannera, wykorzystujesz go w pełni.

Jak planować pracę w bullet journalu?

Bullet journal to idealne miejsca na rozplanowanie pracy długo- i krótkoterminowo. Możesz stworzyć początkowo tabelę, do której wpiszesz wszystkie zadania, które musisz wykonać. Następnie warto rozrysować rozkład miesiąca, w którym każdy obowiązek można połączyć z konkretną datą. Dzięki temu nic nie umknie Twojej uwadze. Następnie zostaje Ci już tylko rozplanowanie bieżącego dnia czy tygodnia.

Warto zapisywać nie tylko zadania, lecz także wydarzenia związane z życiem zawodowym, pomysły itd.

Maile bywają zawodne. Nawet jeśli masz w nich zawarte sposoby na wykonywanie Twoich obowiązków, wytyczne, niezbędne dostępy – nagle może się okazać, że gdzieś się zapodziały. Dlatego zawsze warto zapisać je na papierze, a bullet journal jest do tego idealny.

Pomaga on dotrzymywać terminów, rozplanowywać, wyznaczać priorytety, dzielić zadania na etapy i pamiętać o wszystkim, co ważne.

Jakie elementy możesz zawrzeć w swoim plannerze?

W swoim bullet journalu możesz zawrzeć absolutnie wszystko, co wydaje Ci się niezbędne do zarządzania swoim czasem. Jeśli chcesz się zainspirować, przedstawiamy kilka propozycji:

  • Rozkład roczny – miejsce, w którym na początku roku rozpisujesz wszystko, co jest już zaplanowane.
  • Rozkład miesiąca – każde zadanie możesz przypisać do odpowiedniego dnia.
  • Tygodniówka – rozpisanie bieżącego tygodnia.
  • Nawyki – tabela, w której możesz codziennie zaznaczać, czy wykonałeś coś, w czym chcesz wypracować nawyk, na przykład picie odpowiedniej ilości wody, sport, 8-godzinny sen itd.
  • Wizyty lekarskie – warto wpisać tutaj zarówno lekarza, jak i datę i miejsce wizyty.
  • Urodziny – dzięki temu już nie zapomnisz o składaniu życzeń.
  • Przeczytane książki/Obejrzane filmy – dla wszystkich, którzy lubią pamiętać, co widzieli/czytali, jest to świetna opcja.
  • Przyjmowane leki – planner będzie pomocny w ich systematycznym przyjmowaniu.

Jak wypracować własny system?

Własny system musisz wypracować metodą prób i błędów. Początkowo łatwo się zatracić i planować każdą rzecz, po czasie jednak zauważysz, co uzupełniasz najchętniej, czego nie potrzebujesz lub czego Ci brakuje.

Przede wszystkim nie należy bać się zmian. To bardzo elastyczny system i musi być dostosowany do Ciebie. Im lepiej go do siebie dopasujesz, tym chętniej będziesz z niego korzystać.

Warto więc dodawać pewne elementy, testować je, dać sobie trochę czasu, ale też bez żalu z nich rezygnować, jeśli nie spełnią swojej funkcji.

Czy bullet journal to narzędzie tylko dla osób uzdolnionych plastycznie?

Argumentem przeciwników tej metody jest to, że prowadzenie bujo zajmować musi mnóstwo czasu. W końcu u wielu osób są to prawdziwe dzieła sztuki. Warto bowiem wspomnieć, że może to być doskonałe miejsce na połączenie planowania i artystycznej kreatywności. Wystarczy sprawdzić choćby na Instagramie pod hashtagiem #bulletjournal, jak piękne mogą to być plannery. W związku z tym można odnieść wrażenie, że aby stosować ten sposób organizacji, trzeba mieć talent plastyczny, a co za tym idzie – dużo czasu. Rozplanowanie miesiąca niektórym zajmuje w końcu długie godziny.

Jednak choć można wykorzystywać bullet journal w ten sposób, to wcale nie jest to konieczne. Nie musisz kupować notesu w kropki. Wystarczy zwykły zeszyt. Zamiast brushpena świetnie sprawdzi się najzwyklejszy niebieski długopis. Rozkładówka nie musi być ozdobiona. 10 minut na zrobienie jej także się sprawdzi. W bujo chodzi bowiem o organizację i produktywność – bez względu na to, jaką formę przybierze, będzie prawidłowa.

Podsumowanie

  • Bullet journal (bujo) to system planowania stworzony przez Rydera Carrolla.
  • Metoda ta polega na wypisywaniu zadań i nadawaniu im odpowiedniego statusu.
  • W bujo planuje się ręcznie, na papierze – potrzebujemy co najmniej zeszytu i długopisu do samodzielnego tworzenia rozkładówek.
  • Metoda świetnie sprawdzi się zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
  • Aby prowadzić bullet journal, nie trzeba mieć żadnych zdolności plastycznych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Justyna Szymczyk-Mielniczyn

Korektorka, redaktorka i copywriterka. Z radością pomaga ludziom, którzy nie mogą znaleźć słów. Sama najchętniej pisze między innymi o poprawności językowej, organizacji pracy i polskiej kulturze. Zawsze ma pod ręką dobry słownik i bullet journal. Fanka prof. Jana Miodka. Prywatnie bardzo dużo czyta, słucha Michała Bajora i zachwyca się drobiazgami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu