Czym jest content fatigue i jak mu zapobiegać?

Spis Treści:

Jak zapewne wiesz, content to jedna z najskuteczniejszych broni w walce o klienta. Dlatego coraz większa liczba przedsiębiorców, dążąc do zaciekawienia i zwrócenia uwagi odbiorców, publikuje kolejne treści. W efekcie Internet zalewają ogromne fale informacji, w których łatwo utonąć. Prowadzi to do zjawiska, jakim jest content fatigue. Czym się objawia i jak się przed nim chronić?

Content fatigue, czyli zmęczenie treścią

Content fatigue to zmęczenie treścią, która atakuje internautów ze wszystkich stron.

W każdym zakątku sieci spotykamy się z artykułami, grafikami, komentarzami, memami i filmikami, których nadmiar może spowodować wypalenie. Internauci mają za dużo do przeczytania lub obejrzenia, a zbyt mało czasu na dokładne zapoznanie się z treścią. Efekt? Mniejsze zaangażowanie odbiorców i utrudnione wchodzenie w interakcję z nimi.

Z problemem zmęczenia treścią zmaga się coraz więcej firm – nie tylko mniejszych, które muszą rywalizować z większymi i uznanymi na rynku markami, lecz także tych będących liderami w swoich branżach.

Zjawisko content fatigue dotknęło nawet marketingowego guru i twórcę znanego narzędzia MOZ, Randa Fishkina. Zauważył on, że pomimo 2–3-krotnego wzrostu liczby osób obserwujących jego media społecznościowe w ciągu ostatnich 18 miesięcy, wcale nie przybyło mu kliknięć czy udostępnień, a zainteresowanie jego treściami znajduje się na podobnym poziomie.

Content fatigue wynika nie tylko z ogromu treści, ale również natłoku niskiej jakości artykułów, coraz bardziej powszechnych clickbaitów oraz wzrostu liczby nachalnych reklam, które przynoszą efekt odwrotny do zamierzonego. Wszystko to sprawia, że internauci niechętnie klikają, czytają i udostępniają. To negatywna tendencja, która może odbić się na wynikach wielu firm, ale którą można powstrzymać.

Czym objawia się content fatigue?

Content fatigue objawia się przede wszystkim mniejszym zainteresowaniem publikowanymi treściami. Internauci przytłoczeni ogromem informacji mniej ochoczo klikają w odnośniki do artykułów, nawet jeżeli stanowią one obiekt ich zainteresowania. Niechętnie zagłębiają się w treści, częściej skanując je w poszukiwaniu konkretnych informacji, albo wybierają takie, których długość nie przekracza kilkuset znaków.

Jeżeli Twoi odbiorcy czują się wypaleni i mają dość natłoku informacji, z pewnością zauważysz spadek liczby odwiedzin strony, a także mniej polubień i udostępnień postów w mediach społecznościowych. Cechą charakterystyczną content fatigue jest również niewiele komentarzy pod wpisami – zmęczeni treścią użytkownicy rzadziej wchodzą w interakcję i nie angażują się w życie swoich społeczności tak, jak wcześniej.

Zapobieganie content fatigue – 4 sprawdzone sposoby

Na szczęście, jak wspomnieliśmy wcześniej, zjawisko zmęczenia treścią można powstrzymać. Wymaga to jednak odpowiednich działań i nawyków oraz cierpliwości. Jak zapobiec albo walczyć z content fatigue?

1. Stawiaj jakość ponad ilość

Musisz zadbać o to, by Twój content był wartościowy i wyróżniał się na tle tego, który oferuje konkurencja.

Twoi odbiorcy są bombardowani treściami z każdej strony, ze wszystkich źródeł i w wielu formatach. Udzielaj internautom odpowiedzi na ich pytania, a także podawaj im rzetelne i sprawdzone informacje.

Jednocześnie nie zalewaj ich potokiem treści – zamiast publikować kilkanaście postów czy artykułów tygodniowo, ogranicz się do kilku, które będą dopracowane do perfekcji.

2. Dawaj, nie oczekując niczego w zamian

Internauci mają dość wywierania na nich presji. Są nieustannie nakłaniani do zakupu, kontaktu czy interakcji. Zamiast wymuszać na nich aktywność, udostępniaj im treści, które wniosą coś do ich życia.

Ucz, informuj i zabawiaj, stroniąc od clickbaitów czy nachalnych reklam. Twoja społeczność odwdzięczy Ci się swoją uwagą, większą liczbą interakcji oraz zaufaniem.

3. Używaj elementów wizualnych

Warto uzupełniać artykuły o atrakcyjne zdjęcia, przydatne infografiki czy krótkie filmy, np. o charakterze poradnikowym.

Słowa, choć mają ogromną moc, mogą okazać się dzisiaj niewystarczające, by zwrócić uwagę potencjalnych klientów. Dlatego Twoim celem powinno być zapewnienie odbiorcom różnych sposobów dostępu do informacji.

Pamiętaj też, że niektóre formy contentu są bardziej odporne na content fatigue od innych. Mowa tu zwłaszcza o memach, które mogą stanowić sposób na przekazanie informacji w przystępny sposób, a także podcastach, których odbiorcy mogą słuchać nawet podczas wykonywania codziennych czynności.

4. Zadbaj o SEO

W cyfrowym świecie, zdominowanym przez ogromne ilości informacji, przetrwają wyłącznie te firmy, które wyprzedzą konkurencję i szybciej dotrą do swoich odbiorców. Kluczem do sukcesu okazuje się tutaj pozycjonowanie, dzięki któremu Twoja firmowa strona czy blog znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania od innych.

Efekt? Dużo większe prawdopodobieństwo, że internauci zapoznają się właśnie z Twoimi treściami i nie będą musieli szukać dalej.

Podsumowanie

  • Content fatigue to zmęczenie treścią, które wynika z ogromnej ilości informacji, jakie atakują internautów z każdej strony.
  • Współcześni internauci mają zbyt dużo do przyswojenia w krótkim czasie, co może wywołać w nich zniechęcenie oraz obojętność.
  • Zmęczenie treścią objawia się spadkiem liczby wyświetleń, kliknięć, polubień, udostępnień oraz komentarzy.
  • Chcąc zapobiec content fatigue, warto stawiać na jakościowe treści (kosztem ilości) i ograniczyć nachalne reklamy.
  • Aby przyciągnąć uwagę zmęczonych treściami użytkowników, zadbaj o SEO oraz udostępniaj im content audiowizualny.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja
09.10.2024 Brak kategorii
08.10.2024 Marketing
07.10.2024 Korekta & Redakcja
04.10.2024 Korekta & Redakcja
03.10.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu