Copywriting a przeniesienie praw autorskich
Rynek copywriterski wciąż rośnie, zleceń przybywa, a rąk do pisania nie brakuje. Znaczący rozwój content marketingu sprawia także, że coraz więcej copywriterów chce mieć jasność, jak przebiega ich praca pod kątem prawnym. Jak wygląda przeniesienie praw autorskich przez copywritera? A może lepiej tego nie robić i użyczyć licencji? Sprawdźmy, jak wyglądają te zagadnienia w rzeczywistości.
Przeniesienie praw autorskich w copywritingu
Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (art. 1.) oznajmia, iż teksty copywriterskie są przedmiotem prawa autorskiego – osobistego oraz majątkowego.
Ustawie podlega każdy indywidualny przejaw działalności twórczej, niezależnie od sposobu wyrażenia, wartości czy przeznaczenia. Mówimy zatem zarówno o artykułach blogowych, opisach produktowych, jak i o treściach sprzedażowych – nie ma w tym aspekcie żadnych ograniczeń.
- Prawa autorskie osobiste w copywritingu mówią o tym, że pisarz jest autorem tego, co napisał. Jest to prawo niezbywalne, co oznacza, że copywriter może podpisać się pod swoim tekstem, chyba że zapisy w umowie o współpracy mówią inaczej (zobowiązanie twórcy do niewykonywania praw osobistych do utworu). Należy uściślić tę kwestię z klientem przed nawiązaniem współpracy.
- Prawa autorskie majątkowe w copywritingu oznaczają, że copywriter może zarabiać na swoich tekstach. W praktyce czerpanie zysków polega na sprzedaży tych praw bądź udzieleniu licencji. I tutaj dochodzimy do pytania, które rozwiązanie bardziej się opłaca.
Przeniesienie majątkowych praw autorskich czy licencja?
Opcje są teoretycznie dwie, lecz copywriterzy częściej wybierają przeniesienie majątkowych praw autorskich zamiast licencji.
Po sprzedaży praw autorskich majątkowych pisarzowi zostają tylko te osobiste. Transakcja jest więc jednorazowa i najczęściej spotykana na rynku – klient zamawia teksty, a następnie płaci i nabywa do nich pełne prawo użytku komercyjnego.
Pozostaje jednak opcja udzielenia licencji, która zostawia majątkowe prawa autorskie przy copywriterze, przekazując klientowi jedynie pozwolenie do wykorzystania stworzonych treści. Co więcej, licencja może być:
- wyłączna (jeden klient będzie mógł korzystać z treści);
- niewyłączna (wielu klientów będzie mieć pozwolenie do wykorzystania tekstów).
Oczywiście takie rozwiązanie nie jest w copywritingu spotykane ze względu na zagrożenie duplikacją contentu. Teksty muszą być bowiem unikalne i przypisane do danego przedsiębiorstwa.
Jak przenieść w copywritingu majątkowe prawa autorskie?
Widzimy już, że przeniesienie praw autorskich majątkowych jest bardziej wskazane (choć oczywiście mniej opłacalne dla copywritera) z uwagi na wymagania klientów – wszak zamówienia dotyczą praktycznie zawsze unikalnych treści. Zostało pytanie, jak to zrobić?
Autorskie prawa majątkowe przenosi się za pomocą umowy, która takowe działanie stwierdza.
Wraz z tym dobrze jest ustalić wszelkie warunki przed nawiązaniem współpracy, w tym:
- możliwość umieszczenia tekstów w portfolio (wykonywanie autorskich praw osobistych);
- dozwolone pola eksploatacji (zwykle udostępnia się wszystkie, które oznaczone zostały w art. 50. Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych);
- moment przeniesienia praw autorskich (z dniem zapłaty lub po przesłaniu tekstów).
Przeniesienie autorskich praw majątkowych w copywritingu nie jest rzeczą wielce skomplikowaną – ogranicza się bowiem do ustaleń z klientami, na jakich warunkach nawiązywana jest współpraca.
Podsumowanie
- Copywriter posiada pełne prawa autorskie do stworzonych przez siebie treści.
- Na podstawie umowy copywriter może przenieść majątkowe prawa autorskie na zleceniodawcę lub udzielić licencji (w praktyce jest to rzadszy wybór).
- W umowie można zastrzec, iż copywriter zobowiąże się do niewykonywania praw autorskich osobistych (czyli nie będzie mógł się podpisać pod swoimi tekstami lub umieścić ich w portfolio).
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz