Duplicate content – co to? Jak sprawdzić zduplikowane treści?
Jeśli spotkałeś się z pojęciem duplicate content, zapewne zastanawiasz się również, jaki wpływ będzie miała tego typu zawartość na Twoją stronę. Jaki procent treści udostępnionej na Twojej stronie jest zduplikowany? Czy istnieją konsekwencje wysokiej zawartości takiego contentu? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym wpisie.
Czym jest duplicate content?
Duplicate content to zawartość, która pojawia się w Internecie w więcej niż jednym miejscu. Poprzez „jedno miejsce” rozumie się stronę o unikatowym adresie internetowym (URL).
Jeśli więc taka sama treść pojawia się na więcej niż jednej unikatowej stronie, mamy do czynienia ze zduplikowaną zawartością.
Możemy teraz przejść do kwestii praktycznych: jaki wpływ ma tego typu zawartość na Twoją stronę? Czy duplicate content to nieszkodliwy sposób na powiększenie swojej witryny, czy raczej taktyka, z którą wiąże się szereg komplikacji? Jak wyszukiwarki traktują tego typu zawartość? Nim odpowiemy na te pytania, należy wytłumaczyć różnicę między zawartością zduplikowaną a skopiowaną.
Duplicate content a copied content – czym się między sobą różnią?
Przez zawartość skopiowaną rozumie się naumyślne i intencjonalne powielenie jakiegoś tekstu. Teksty zduplikowane natomiast powstają często na skutek innych działań, występują w obrębie jednej witryny i nie zawierają żadnej złośliwej zawartości.
Z tego powodu strony, których główna treść została skopiowana, otrzymują najniższą możliwą ocenę od Google, natomiast nie przewiduje się kary za zawartość tekstów zduplikowanych.
Poruszona powyżej kwestia ma istotne znaczenie dla zrozumienia, w jaki sposób Google traktuje poszczególne typy treści, które znajdują się na więcej niż jednej stronie.
Przeczytaj również
Jak powstaje duplicate content?
W przeważającej większości przypadków nie jest on wynikiem celowych działań, a jedynie efektem architektury strony czy jej zawartości. Poniżej znajdziesz kilka najczęstszych sytuacji:
- różne wariacje i parametry adresów URL (np. gdy strona występuje w dwóch wersjach, zwykłej i mobilnej);
- adres domeny („www.stronax.pl” i „stronax.pl”, jeśli na obu znajduje się ta sama zawartość; analogiczny problem występuje z http:// oraz https://);
- powielana zawartość (np. w sklepach internetowych, gdzie istnieje wiele odniesień do stron produktów, które korzystają z tego samego opisu dostarczonego przez producenta).
Jak sprawdzić zawartość duplicate content na swojej stronie?
Choć Google nie karze za duplicate content, warto jednak zadbać, by zawartości tego typu było jak najmniej, co z pewnością przełoży się na lepsze pozycjonowanie. Jak to zrobić? Najprostszym sposobem jest samo Google i skorzystanie z tzw. search operators, czyli komend, które pozwalają wyszukać konkretny rodzaj treści w wyszukiwarce.
Jeśli chcemy sprawdzić, ile unikatowych adresów URL na stronie X zawiera słowo Y, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę:
site:stronax.pl intitle:„słowo Y”
Google wyświetli wszystkie strony na stronax.pl, w których pojawia się „słowo Y”. Im bardziej sprecyzujesz słowo (lub frazę, którą wpiszesz po komendzie „intitle:”), tym dokładniejsze wyniki uzyskasz. Ten prosty sposób pozwoli Ci na szybkie zidentyfikowanie wszystkich przypadków wystąpienia dowolnego słowa (nawet i całego zdania) na wybranej stronie.
Wyposażeni w taką wiedzę będziemy w stanie podjąć odpowiednie kroki, w efekcie czego zawartość naszej strony będzie coraz bardziej unikatowa.
Podsumowanie
- Duplicate content to identyczna zawartość, która występuje w Internecie pod dwoma (lub więcej) unikatowymi adresami URL.
- Nie oznacza ona każdorazowo plagiatu, może powstać również na skutek niezamierzonych działań.
- Choć Google nie przewiduje za nią kary, warto zadbać, by w wewnętrznej strukturze naszej strony powielało się jak najmniej treści.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz