Content plan – jak go przygotować?

Spis Treści:

Odpowiednia strategia jest nieodłącznym elementem skutecznego content writingu. Precyzyjne zaplanowanie działań znacząco redukuje nakład pracy wymagany do osiągnięcia pożądanych rezultatów. Omówimy, jak przygotować indywidualny content plan na potrzeby firmy.

Content plan – od czego zależy?

Aby sformułować idealny plan contentu marketingu, musimy wpierw poznać czynniki, od których zależy.

Od razu podkreślmy, że zmiennych jest wiele, dlatego dobranie indywidualnych działań nie jest ani proste, ani szybkie. Rynek jest skomplikowanym i dynamicznym tworem, dlatego osoby, które chcą gotowych odpowiedzi oraz uniwersalnych rozwiązań, mogą czuć się zawiedzione. Gęsta sieć zależności wymaga wiedzy oraz angażu, a nie ślepego szukania przepisu na sukces, gdyż takowy nawet nie istnieje.

W teorii podstawowe elementy służące do określenia content planu to:

  • Grupa odbiorców – w zależności od branży czytelnicy będą różnić się stopniem wykształcenia, oczekiwaniami oraz potrzebami. Względem tego należy dopasować stosowanie fachowej nomenklatury, aby wyważyć stosunek między klarownością, a profesjonalizmem wypowiedzi.
  • Branża – również ona ma istotny wpływ na charakter treści. Relacje B2B i B2C znacząco różnią się między sobą w tworzeniu contentu, a nie bez wpływu pozostają także dystynktywne cechy każdego zawodu. Przykładowo, treści dla branży prawniczej będą znacząco różnić się od opisów dla sklepu odzieżowego stonowaniem, rzeczowością i formalnym stylem.
  • Brand – wizerunek firmy, na jaki nieustannie się stylizuje, przejawia się także w formułowaniu komunikatów sprzedażowych.
  • Zasoby marketingowe – istniejące już treści są silną wskazówką do tego, jakie rodzaje tekstów rozwijać w dalszej kolejności, aby utrzymać należne proporcje. Jeśli np. strona posiada już wiele artykułów, może rozwój podstron ofertowych będzie bardziej lukratywnym kierunkiem?
  • Działania konkurencji – miarą skuteczności działań jest nie tylko włożony wysiłek, ale również moc przeciwnika, którą należy przewyższyć, aby osiągnąć rezultaty. Jest to szczególnie wyraźne w pozycjonowaniu fraz, gdzie widoczne miejsca są ściśle ograniczone (TOP10). Siły należy mierzyć na zamiary – mały sklep internetowy walcząc o popularne słowo kluczowe będzie miał nie tylko ogromne trudności, lecz także wydatki, które mógłby przeznaczyć na sensowniejsze, łatwiejsze działania marketingowe.
  • Budżet – możliwości finansowe są bezpośrednim wskaźnikiem tego, ile treści można wytworzyć. To z kolei rzutuje na rodzaj treści wartej inwestycji. Przykładowo, ww. sklepik nie powinien inwestować w obszerne opisy kategorii, jeśli wcześniej nie zadba o sprzedażowe opisy produktów, które przyniosą rezultaty biznesowe szybciej (w postaci wyższej konwersji).

Jak stworzyć content plan?

Jeśli mamy już wiedzę, co należy brać pod uwagę, przechodzimy do praktyki, a więc konkretnych czynności polegających na pozyskiwaniu danych, które ułatwią stworzenie content planu. Owe działania możemy podzielić na trzy kategorie: wywiad wewnętrzny, analizę zewnętrzną oraz zaplanowanie prac.

Wywiad wewnętrzny

Zanim przejdziemy do wytwornych technik marketingowych, skupmy się na prostszej rzeczy – rozmowie ze zleceniodawcą. Taka konsultacja doszczętnie wyjaśni zagadnienia związane z celem biznesowym, charakterystyką branży i firmy, a także dostępnym budżetem. Jeśli w przedsiębiorstwie prowadzone są statystyki, poznamy szczegóły docelowej grupy klientów.

Ten etap to doskonały moment, by ustalić priorytety oraz zakres prowadzonych działań. Aby jednak sprecyzować potencjalne efekty, konieczne jest chłodne zbadanie rynku.

Analiza zewnętrzna

Zgodnie z wspomnianą maksymą „mierz siły na zamiary” musimy określić, jak zasoby marketingowe prezentują się na tle konkurencji.

W tym celu należy sprawdzić dotychczasową ilość treści oraz profil linkowy, a następnie porównać te parametry z pokrewnymi tematycznie stronami.

Przykład:

Jeśli priorytetem małego sklepu jest przyciągnięcie klientów, a konkurencja w tej branży jest ugruntowana i zajmuje wysokie miejsca w Google, należy pominąć walkę na otwartym terenie (które w naszej nomenklaturze zwą się obszernymi artykułami, opisami kategorii oraz podstronami na popularne frazy kluczowe), a zamiast tego wychwycić luki rynkowe i skupić się na tekstach long-tailowych, by sprawnie pozyskiwać ruch niewielkim nakładem pracy. Jeśli sklep zacznie generować zyski i wzmacniać swoje pozycje w wyszukiwarce, można przejść do bardziej lukratywnych fraz, dodając coraz bardziej konkurencyjne podstrony i artykuły.

Jest to zobrazowanie prawidłowego mechanizmu w tworzeniu treści. Nie pomijamy żadnych rozwiązań, natomiast dostosowujemy działania do aktualnych możliwości, by rezultaty trwałe rosły bez gwałtownych wydatków.

Kluczem jest timing, który stanowi kwintesencję udanego content planu.

Zaplanowanie prac

Gdy wiemy już, jak wygląda sytuacja na rynku, a także jakie są cele i możliwości firmy, możemy przejść do określania konkretnych działań.

Podstawą jest dobór słów kluczowych, na podstawie których będą formułowane dalsze szczegóły (tytuły artykułów czy nagłówki w podstronach ofertowych). Możemy to wykonać manualnie bądź za pomocą dedykowanych narzędzi.

Następnym etapem jest dobranie atrakcyjnych tematów, które przyciągną uwagę klientów. Tutaj również mamy do dyspozycji program AnswerThePublic, choć oczywiście można się zdać na własną kreatywność.

Mając tak określony content plan nie pozostaje nic innego niż… zabrać się do działania! Przeanalizowaliśmy mnóstwo czynników wpływających na dobór optymalnych działań. Teraz pozostaje czas na solidne wykonanie swojej pracy i śledzenie rezultatów.

Podsumowanie

Jak widać, planowanie contentu jest wieloetapowym procesem, lecz jest to nieunikniony koszt profesjonalizmu, jaki trzeba ponieść za precyzyjne i skuteczne treści. Skoro jednak tworzenie strategii zyskuje na popularności, oznacza to, że owoce są warte podjętego trudu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 2.9

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

18.03.2024 Marketing
15.03.2024 Korekta & Redakcja
14.03.2024 Porady & Ciekawostki
13.03.2024 Pozycjonowanie
12.03.2024 Marketing
11.03.2024 Marketing
08.03.2024 Korekta & Redakcja
07.03.2024 Marketing
06.03.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu