Filtr Google – czym jest i jak go usunąć?
Jeszcze do niedawna próby oszukania Google przez właścicieli stron były na porządku dziennym. Nadmiar słów kluczowych, maskowanie treści czy niskiej jakości linki dawały często wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dzisiaj takie zakazane praktyki mogą przynieść więcej złego niż dobrego. Wynika to z kar nakładanych przez wyszukiwarkę na strony, których właściciele nie stosują się do wytycznych. Jedną z nich jest filtr Google. Co warto o nim wiedzieć?
Filtr Google – co to jest?
Filtr Google to kara, którą nakłada się na strony internetowe w przypadku naruszenia wytycznych dotyczących pozycjonowania albo bezpieczeństwa użytkowników.
Jego nałożenie oznacza zwykle spadek o wiele pozycji w wynikach wyszukiwania i tym samym zaprzepaszczenie dotychczasowych działań SEO.
Pamiętaj, że filtr Google to nie ban, który jest najbardziej dotkliwą karą dla właścicieli stron internetowych i powoduje usunięcie domeny z indeksu, w wyniku czego przestaje ona figurować w wynikach wyszukiwania.
Rodzaje filtrów Google
Wyróżniamy dwa rodzaje filtrów Google – ręczny oraz algorytmiczny. Czym się różnią?
Filtr ręczny nakładany jest przez pracownika Google (członka Google Search Quality Team) i może dotyczyć zarówno całej witryny, jak i pojedynczej podstrony. O jego pojawieniu się informuje Google Search Console. To kara między innymi za:
- spam (również ten generowany przez użytkowników witryny);
- niską jakość albo zbyt krótkie treści;
- duplicate content (zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny);
- nadmiar słów kluczowych w witrynie;
- nieprawidłowy profil linków;
- łamanie zasad bezpieczeństwa.
Ręczny filtr Google nakładany jest więc za naruszanie wytycznych Google, przez które witryna może spaść nawet o kilkadziesiąt pozycji w wynikach wyszukiwania.
Filtr algorytmiczny nakładany jest automatycznie, a o jego pojawieniu się właściciel strony nie jest w żaden sposób informowany. Dotyczy łamania zaleceń wynikających z aktualizacji algorytmów, które pojawiają się regularnie i które należy obserwować, by uniknąć ewentualnej kary. Mowa tu między innymi o:
- algorytmie Panda, który odpowiada za jakość, unikalność oraz odpowiednią długość treści w witrynie;
- algorytmie Koliber, który próbuje zrozumieć nie pojedyncze słowa wpisywane w okno wyszukiwarki przez użytkownika, ale całe wyrażenia, a nawet intencje internauty;
- algorytmie Pingwin, który skupia się na walce z nienaturalnymi linkami o niskiej jakości (np. pozyskiwanymi przy użyciu systemu wymiany linków);
- algorytmie Gołąb, który odpowiada za usprawnienie lokalnych wyników wyszukiwania w Google.
Jeżeli więc roboty Google wykryją jakiekolwiek nieprawidłowości albo próby oszukania algorytmów, witryna może zostać ukarana spadkiem pozycji.
Jeżeli chcesz uniknąć kar, stosuj się do wytycznych Google dla webmasterów, zrezygnuj z zakazanych praktyk (Black Hat SEO) i zawsze bądź na bieżąco z aktualizacjami algorytmów wyszukiwarki.
Jak sprawdzić, czy na stronę został nałożony filtr Google?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, o nałożeniu ręcznego filtra Google dowiesz się z Google Search Console. Wystarczy, że wejdziesz w zakładkę „Bezpieczeństwo i ręczne działania”, gdzie znajdziesz informacje również o przyczynach ukarania Twojej strony.
W przypadku filtra algorytmicznego jest nieco gorzej. Nie dostaniesz wówczas żadnej informacji, a o jego pojawieniu się świadczyć może nagły spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania – zwykle o kilkadziesiąt pozycji. Często ma to miejsce niedługo po aktualizacji któregoś z algorytmów.
Jak zdjąć filtr Google?
W przypadku filtra ręcznego nie jest to skomplikowane. Wystarczy zapoznać się z przyczyną nałożenia kary i wdrożyć działania, które pozwolą usunąć problem. Jeżeli więc filtr pojawił się w wyniku niskiej jakości treści, należy zastąpić je lepszym contentem. Gdy kara wynika z nadmiaru słów kluczowych, trzeba zmniejszyć ich liczbę – itd. Po przeprowadzeniu działań naprawczych należy zgłosić się do Google i poinformować o poczynionych działaniach – w ciągu kilku dni (lub tygodni) strona zostanie ponownie sprawdzona i filtr zostanie usunięty.
W przypadku kary algorytmicznej może być nieco trudniej. Niezbędne będzie przede wszystkim zweryfikowanie tego, kiedy pozycja strony została obniżona i czy nie miało to związku z pojawieniem się aktualizacji algorytmu. W takiej sytuacji warto zapoznać się z jej treścią i sprawdzić, które elementy witryny mogą nie pasować do wytycznych Google, a następnie dokonać niezbędnych poprawek i obserwować sytuację.
Podsumowanie
- Filtr Google to kara nałożona na stronę internetową za nieprawidłowe działania i niestosowanie się do wytycznych wyszukiwarki.
- Filtry Google nakładane są między innymi za niską jakość treści i linków, duplicate content, nadmiar słów kluczowych i łamanie zasad bezpieczeństwa.
- Ręczny filtr nakładany jest przez pracownika Google, a o jego pojawieniu się zostaniesz poinformowany w Google Search Console.
- Algorytmiczny filtr nakładany jest automatycznie, a o jego pojawieniu się świadczą nagłe i duże spadki pozycji.
- Aby filtr Google został zdjęty, musisz usunąć przyczynę problemu i dostosować swoją stronę do wytycznych wyszukiwarki.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz