Filtr Google – czym jest i jak go usunąć?

Spis Treści:

Jeszcze do niedawna próby oszukania Google przez właścicieli stron były na porządku dziennym. Nadmiar słów kluczowych, maskowanie treści czy niskiej jakości linki dawały często wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dzisiaj takie zakazane praktyki mogą przynieść więcej złego niż dobrego. Wynika to z kar nakładanych przez wyszukiwarkę na strony, których właściciele nie stosują się do wytycznych. Jedną z nich jest filtr Google. Co warto o nim wiedzieć?

Filtr Google – co to jest?

Filtr Google to kara, którą nakłada się na strony internetowe w przypadku naruszenia wytycznych dotyczących pozycjonowania albo bezpieczeństwa użytkowników.

Jego nałożenie oznacza zwykle spadek o wiele pozycji w wynikach wyszukiwania i tym samym zaprzepaszczenie dotychczasowych działań SEO.

Pamiętaj, że filtr Google to nie ban, który jest najbardziej dotkliwą karą dla właścicieli stron internetowych i powoduje usunięcie domeny z indeksu, w wyniku czego przestaje ona figurować w wynikach wyszukiwania.

Rodzaje filtrów Google

Wyróżniamy dwa rodzaje filtrów Google – ręczny oraz algorytmiczny. Czym się różnią?

Filtr ręczny nakładany jest przez pracownika Google (członka Google Search Quality Team) i może dotyczyć zarówno całej witryny, jak i pojedynczej podstrony. O jego pojawieniu się informuje Google Search Console. To kara między innymi za:

  • spam (również ten generowany przez użytkowników witryny);
  • niską jakość albo zbyt krótkie treści;
  • duplicate content (zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny);
  • nadmiar słów kluczowych w witrynie;
  • nieprawidłowy profil linków;
  • łamanie zasad bezpieczeństwa.

Ręczny filtr Google nakładany jest więc za naruszanie wytycznych Google, przez które witryna może spaść nawet o kilkadziesiąt pozycji w wynikach wyszukiwania.

Filtr algorytmiczny nakładany jest automatycznie, a o jego pojawieniu się właściciel strony nie jest w żaden sposób informowany. Dotyczy łamania zaleceń wynikających z aktualizacji algorytmów, które pojawiają się regularnie i które należy obserwować, by uniknąć ewentualnej kary. Mowa tu między innymi o:

  • algorytmie Panda, który odpowiada za jakość, unikalność oraz odpowiednią długość treści w witrynie;
  • algorytmie Koliber, który próbuje zrozumieć nie pojedyncze słowa wpisywane w okno wyszukiwarki przez użytkownika, ale całe wyrażenia, a nawet intencje internauty;
  • algorytmie Pingwin, który skupia się na walce z nienaturalnymi linkami o niskiej jakości (np. pozyskiwanymi przy użyciu systemu wymiany linków);
  • algorytmie Gołąb, który odpowiada za usprawnienie lokalnych wyników wyszukiwania w Google.

Jeżeli więc roboty Google wykryją jakiekolwiek nieprawidłowości albo próby oszukania algorytmów, witryna może zostać ukarana spadkiem pozycji.

Jeżeli chcesz uniknąć kar, stosuj się do wytycznych Google dla webmasterów, zrezygnuj z zakazanych praktyk (Black Hat SEO) i zawsze bądź na bieżąco z aktualizacjami algorytmów wyszukiwarki.

Jak sprawdzić, czy na stronę został nałożony filtr Google?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, o nałożeniu ręcznego filtra Google dowiesz się z Google Search Console. Wystarczy, że wejdziesz w zakładkę „Bezpieczeństwo i ręczne działania”, gdzie znajdziesz informacje również o przyczynach ukarania Twojej strony.

W przypadku filtra algorytmicznego jest nieco gorzej. Nie dostaniesz wówczas żadnej informacji, a o jego pojawieniu się świadczyć może nagły spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania – zwykle o kilkadziesiąt pozycji. Często ma to miejsce niedługo po aktualizacji któregoś z algorytmów.

Jak zdjąć filtr Google?

W przypadku filtra ręcznego nie jest to skomplikowane. Wystarczy zapoznać się z przyczyną nałożenia kary i wdrożyć działania, które pozwolą usunąć problem. Jeżeli więc filtr pojawił się w wyniku niskiej jakości treści, należy zastąpić je lepszym contentem. Gdy kara wynika z nadmiaru słów kluczowych, trzeba zmniejszyć ich liczbę – itd. Po przeprowadzeniu działań naprawczych należy zgłosić się do Google i poinformować o poczynionych działaniach – w ciągu kilku dni (lub tygodni) strona zostanie ponownie sprawdzona i filtr zostanie usunięty.

W przypadku kary algorytmicznej może być nieco trudniej. Niezbędne będzie przede wszystkim zweryfikowanie tego, kiedy pozycja strony została obniżona i czy nie miało to związku z pojawieniem się aktualizacji algorytmu. W takiej sytuacji warto zapoznać się z jej treścią i sprawdzić, które elementy witryny mogą nie pasować do wytycznych Google, a następnie dokonać niezbędnych poprawek i obserwować sytuację.

Podsumowanie

  • Filtr Google to kara nałożona na stronę internetową za nieprawidłowe działania i niestosowanie się do wytycznych wyszukiwarki.
  • Filtry Google nakładane są między innymi za niską jakość treści i linków, duplicate content, nadmiar słów kluczowych i łamanie zasad bezpieczeństwa.
  • Ręczny filtr nakładany jest przez pracownika Google, a o jego pojawieniu się zostaniesz poinformowany w Google Search Console.
  • Algorytmiczny filtr nakładany jest automatycznie, a o jego pojawieniu się świadczą nagłe i duże spadki pozycji.
  • Aby filtr Google został zdjęty, musisz usunąć przyczynę problemu i dostosować swoją stronę do wytycznych wyszukiwarki.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu