Marketing sklepu internetowego – w jakie strategie warto inwestować?

Obecnie sprzedaż, w głównej mierze, odbywa się w Internecie. Stacjonarne sklepy, z reguły, posiadają również swoje wersje online. Część klientów korzysta, niemalże, wyłącznie z tej formy zakupów. Dlatego, jeżeli mamy do zaoferowania ciekawy produkt, warto sprzedawać go w sklepie internetowym. Założenie go jest łatwe i niezbyt czasochłonne. Kłopoty zaczynają się, kiedy, wbrew naszym oczekiwaniom, klienci nie pojawiają się lub nie w takiej liczbie, jakiej się spodziewaliśmy. Wtedy należy zastanowić się, jakie mogą być tego przyczyny i jak temu skutecznie zaradzić?
Jak sprawić, żeby sklep internetowy okazał się dochodowy?
Zapewne przejdzie nam przez myśl, że – aby dać się zauważyć potencjalnym odbiorcom – powinniśmy nasz sklep wypromować, zareklamować. I słusznie.
Skuteczna strategia marketingowa jest niezbędna, aby klientów przyciągnąć i utrzymać.
Jak jednak, spośród wielu dostępnych metod, wybrać te, które rzeczywiście przyniosą wymierny efekt?
Grupa docelowa
Zanim zaplanujemy i wdrożymy strategię marketingową, powinniśmy dokładnie sprecyzować, do jakiego typu odbiorców chcielibyśmy dotrzeć ze swoją ofertą. Dopiero po rozpoznaniu potrzeb naszego potencjalnego klienta, możemy dobrać właściwe kanały marketingowe. A jak go zidentyfikować? Można to zrobić, odpowiadając sobie na następujące pytania:
- kim jest nasz klient – jakiej jest płci, w jakim jest wieku, jakie ma wykształcenie i gdzie mieszka;
- co stanowi jego motywację do zakupu;
- jakim budżetem zakupowym dysponuje;
- gdzie sięga po informacje i czego szuka w sieci;
- jakie są jego potrzeby i w jaki sposób nasza oferta może je zaspokoić;
- z jakimi problemami się boryka i jak, ewentualnie, można je rozwiązać.
Warto, aby pytania były jak najbardziej szczegółowe, a odpowiedzi na nie – możliwie wyczerpujące. Takie podejście pozwoli na precyzyjne określenie profilu naszego klienta. Następnie opracujemy skuteczną strategię marketingową, skrojoną pod jego potrzeby.
Przeczytaj również
Analiza działań konkurencji
Możemy ją zlecić profesjonalnej firmie albo wykonać samodzielnie, korzystając z dostępnych w Internecie, bezpłatnych i płatnych, narzędzi (np. SimilarWeb, Brand24, Sentuo, Majestic i inne). Mają one na celu podejrzenie działań konkurencji, w celu ustalenia, w jaki sposób nasza oferta może być korzystniejsza.
Warto poznać asortyment naszych konkurentów oraz opinie klientów o ich usługach i towarach. Należy także zwrócić uwagę, jakie kanały marketingowe są przez nich zaniedbywane oraz, szacunkowo, jakim budżetem na reklamę dysponują. Jest to o tyle istotne, że, przykładowo, jeżeli nasz konkurent jest w stanie przeznaczyć na nią sumę dziesięciokrotnie wyższą niż my, prawdopodobnie powinniśmy zrezygnować z rywalizowania z nim przez ten sam kanał, gdyż może to się okazać stratą czasu i pieniędzy.
Analiza działań konkurencji pomoże nam również znaleźć nasze USP (unique selling proposition – unikalną propozycję oferty). Dzięki niej będziemy mogli wyróżnić się na tle dziesiątków podobnych ofert.
Kwestie techniczne
Zanim zainwestujemy w marketing, upewnijmy się, że nasza witryna działa bez zarzutu od strony technicznej, żeby, na wstępie, nie zniechęcić klientów do dokonywania przez nią zakupów.
Nawigowanie po sklepie powinno być intuicyjne, a metody płatności i dostawy dogodne dla klienta.
Należy zadbać również o pełne bezpieczeństwo danych przechowywanych na stronie. W tym celu trzeba wykupić protokół SSL. Konieczne jest również zastosowanie polityki prywatności poprzez zamieszczenie na stronie odpowiednich regulaminów do zaakceptowania przez użytkownika.
Budżet na reklamę
Przed dokonaniem inwestycji, konieczne jest, przynajmniej szacunkowe, zaplanowanie wysokości środków, które jesteśmy w stanie przeznaczyć na działania marketingowe. Jeżeli chcemy, aby przyniosły one wymierny, długofalowy skutek w postaci zwiększenia zysków, zdecydowanie nie warto na nich oszczędzać. Jednakże, rzecz jasna, należy je dostosować do naszych możliwości.
Przeczytaj również
Dobrym pomysłem, zwłaszcza jeżeli dopiero zaczynamy działalność, jest zwrócenie się w tej kwestii do specjalisty, który pomoże nam zaplanować optymalny budżet.
Kanały marketingowe – znajdź swój sposób na promocję sklepu
W końcu, kiedy już dopniemy na ostatni guzik wszystkie kwestie techniczne, przychodzi czas na wybór strategii marketingowej i podjęcie decyzji, w które kanały chcemy zainwestować.
Nie warto używać wszystkich naraz, ale, po wzięciu pod uwagę czynników omówionych powyżej, wybrać te, które najlepiej sprostają naszym oczekiwaniom.
Social media
W działaniach marketingowych sprawdzi się:
- Facebook – pomoże zbudować społeczność wokół naszej marki i stworzyć relacje z klientami. Warto skorzystać również z Facebook Ads, które mają zdolność precyzyjnego kierowania reklam ze względu na zainteresowania użytkowników. Co ważne, pozwalają dotrzeć nawet do tych, którzy korzystają z oprogramowania blokującego reklamy (np. AdBlock). Aby w pełni wykorzystać możliwości marketingowe tego medium, warto zainstalować narzędzie Piksel Facebooka;
- Instagram – będzie przydatny zwłaszcza wtedy, gdy istotny jest dla nas design produktów;
- YouTube – w tym serwisie możemy zamieszczać filmiki zawierające recenzje i rankingi produktów, a także, coraz popularniejszy, unboxing;
- LinkedIn – może posłużyć do nawiązania współpracy z innymi profesjonalistami z naszej branży;
- Tik Tok – użyteczny, zwłaszcza jeżeli jako naszą grupę docelową wskazaliśmy młodzież, która nie może się bez niego obejść.
Google Ads
Jeśli nasz sklep dopiero zaczyna działalność, koniecznie powinniśmy wykorzystać potencjał Google Ads. Pomogą nam one wygenerować ruch na stronie już nawet w dniu jej uruchomienia. Dzięki temu, nawet jeżeli nasz sklep jeszcze nie zapracował na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, potencjalni klienci będą mogli go odnaleźć.
W ramach Google Ads, mamy do dyspozycji:
- sponsorowane wyszukiwania – reklamy, które wyświetlają się w wynikach nad organicznymi;
- promocję produktów, dzięki zintegrowaniu naszego sklepu z aplikacją Google Merchant Center, która pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców;
- remarketing – wyświetlanie reklam produktów, które niedawno przeglądaliśmy, bądź kupiliśmy, na stronach, z których korzystamy na co dzień. Jeżeli mamy wrażenie, że Google nas „śledzi”, to mamy do czynienia właśnie z remarketingiem;
- reklamy na YouTube – mają szeroki zasięg, dają możliwość stworzenia atrakcyjnej wizualnie reklamy i są płatne na zasadzie CPC (cost per click), czyli dopiero wtedy, kiedy klient kliknie nasz filmik.
Przeczytaj również
Żeby nasza witryna była dobrze widoczna, powinna mieć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Zwróćmy zatem uwagę, aby treści na niej były zoptymalizowane pod SEO.
Należy przemyśleć, między innymi, dobór słów kluczowych. Jeżeli, przykładowo, mamy silną konkurencję z dużym budżetem na marketing, trudno nam będzie się przebić w wyszukiwarkach na najpopularniejsze frazy. W takim wypadku warto zdecydować się na te bardziej szczegółowe, z tzw. długiego ogona. Często, klienci, którzy je wpisują, będą bardziej skorzy do zakupu produktu, skoro już zdobywają o nim konkretne informacje.
Naturalnie, wszystkie treści na naszej witrynie muszą być wartościowe i bogate merytorycznie.
Warto również zadbać o właściwe linkowanie wewnętrzne, które – poza „oprowadzeniem” klienta po naszym sklepie, przyczyni się również do jego dłuższego przebywania na stronie, co jest promowane przez Google.
Przeczytaj również
Content marketing
Potężne narzędzie, które może przynieść bardzo wiele korzyści. Poza dostarczaniem treści zoptymalizowanych pod SEO możemy tworzyć artykuły na blog, poradniki, opisy produktów i kategorii czy infografiki.
Zadbajmy o to, aby treści były unikalne, merytoryczne, przydatne i rozwiązujące konkretne problemy klientów. Ważne, żeby były również możliwie atrakcyjne wizualnie (np. urozmaicone grafikami, zdjęciami).
Aby mieć pewność, że treści na witrynie naszego sklepu przyciągną uwagę klientów, warto rozważyć współpracę z profesjonalną agencją copywriterską.
Porównywarki cen
Dobrym pomysłem może okazać się umieszczenie ofert produktów w porównywarkach cen (np. Ceneo, Nokaut, Domodi, czy Opineo), gdyż to one, jako pierwsze, wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Korzystanie z nich jest opłacalne – większość działa w systemie CPC – płacimy, dopiero kiedy klient przejdzie na stronę naszego sklepu.
Porównywarki na pierwszym miejscu umieszczają towary z najniższą ceną. Nie znaczy to oczywiście, że mamy zaniżać wartość naszych produktów. Warto przemyśleć, które z nich możemy wycenić niżej, a których cenę utrzymać na wyższym poziomie tak, aby, z jednej strony, przyciągnąć klientów do naszego sklepu, a z drugiej – nie narazić się na straty.
Inne pomysły na marketing sklepu internetowego
Oprócz opisanych powyżej istnieje szereg innych, przydatnych i ciekawych, metod na podjęcie działań marketingowych online:
- e-mail marketing – najczęściej kojarzony z newsletterami, które, aby były skuteczne, nie mogą być zbyt nachalne, a ich częstotliwość – zbyt duża. Wtedy mogą osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego – zmęczyć i tym samym, zniechęcić klienta.
- programy lojalnościowe – jeżeli będą atrakcyjne, dadzą gwarancję, że klienci będą do nas powracać. Można im zaproponować, np. gromadzenie punków za zakupy, któryś z kolei produkt gratis, drobne upominki np. z okazji urodzin itp.;
- platformy typu marketplace – w zdobyciu lub poszerzeniu bazy klientów pomocne mogą okazać się platformy typu marketplace – np. Allegro, eBay, Empik Marketplace, Merxu, czy Morele;
- opinie o sklepie i produktach – warto pozwolić klientom wypowiadać się na temat naszych usług i towarów. Pozytywne opinie są świetną rekomendacją i, niewątpliwie, napędzają do działania. Negatywne mogą posłużyć jako motywacja do wdrożenia zmian w funkcjonowaniu sklepu;
- afiliacja – nawiązanie współpracy, polegającej na polecaniu sklepu bądź poszczególnych produktów, z osobami związanymi z branżą lub takimi, z których opinią liczą się przedstawiciele naszej grupy docelowej.
Analizowanie skuteczności działań marketingowych
Żeby sprawdzić, czy podjęte przez nas działania marketingowe przynoszą zamierzony efekt, możemy skorzystać z narzędzia Google Analytics. Zbierając dane, dowiemy się, które kanały są w naszym przypadku najskuteczniejsze. To, z kolei, pomoże zoptymalizować budżet na reklamę, umożliwiając podjęcie decyzji, w które kanały dalej inwestować, a z których, być może, zrezygnować.
Podsumowanie
- Pomimo atrakcyjnego asortymentu, bez przemyślanej strategii marketingowej, oferta naszego sklepu internetowego nie przebije się do wystarczającej liczby klientów.
- Strategia marketingowa powinna uwzględniać potrzeby naszej grupy docelowej, mieć ustalony budżet i powstać po analizie działań konkurencji.
- Kanałów reklamowych jest w Internecie na tyle dużo, że z pewnością znajdziemy takie, które pomogą nam jak najlepiej wypromować nasze produkty.
- Aby nasza witryna była dobrze widoczna, powinna mieć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
- Zawsze należy trzymać rękę na pulsie – zarówno w Internecie, jak i na rynku zmiany zachodzą dynamicznie. To, co sprawdza się dzisiaj, niekoniecznie będzie miało zastosowanie jutro. Aby nasza strategia marketingowa była skuteczna, powinniśmy nauczyć się przewidywać zmiany i właściwie na nie reagować.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz