Ile kosztuje wydanie książki w Polsce?
Według raportu Biblioteki Narodowej za 2022 rok w Polsce wydaje się rocznie około 30 000 książek, w tym ponad 12 000 tytułów zaliczanych do „książek literackich”, a więc powieści. Czy to oznacza, że koszt wydania książki jest niewielki, a może to jednak spora inwestycja? I czy lepiej zrobić to samodzielnie, czy zaufać tradycyjnemu wydawnictwu?
Jaki jest koszt wydania książki? Poszczególne etapy
Produkcja książki składa się z wielu kroków, a większość z nich wymaga nakładów finansowych. Załóżmy, że Twoja książka jest już napisana, a więc możesz przejść do kolejnych etapów, które opisaliśmy poniżej.
Redakcja
Redagowanie książki polega m.in. na wychwytywaniu błędów językowych, logicznych czy merytorycznych, a także na uporządkowaniu struktury.
Koszt redakcji: od 180 do 300 zł netto za arkusz wydawniczy (40 000 znaków ze spacjami).
Korekta
To działania mające na celu wyeliminowanie błędów językowych i zewnątrzjęzykowych. Zwykle książka przechodzi dwie korekty, aby wychwycić wszelkie pojawiające się uchybienia.
Koszt korekty: od 90 do 150 zł netto za arkusz wydawniczy.
Przeczytaj również
Skład i łamanie
Ten etap polega na współpracy z grafikiem, który składa książkę w odpowiednim programie i przygotowuje ją do druku. Autor otrzymuje gotową treść do wglądu w formacie PDF.
Koszt składu: książka bez zdjęć to koszt od 50 do 100 zł netto za arkusz wydawniczy.
Okładka
Osoba zajmująca się projektami graficznymi przygotuje kilka propozycji okładki. Na dobry początek to zazwyczaj dwie opcje. Kluczowe jest tutaj precyzyjne określenie oczekiwań co do wyglądu okładki i dostosowanie jej do treści książki (odpowiednie grafiki, kolory, czcionka).
Koszt projektu okładki: średnio od 500 zł do 1500 zł netto.
Druk
Proces drukowania książki to moment, na który czeka każdy autor. Na tym etapie trzeba jednak podjąć kilka ważnych decyzji, np. wybrać typ zadruku, rodzaj papieru i oprawy, format czy nakład.
Koszt druku książki – wydruk jednego egzemplarza to wydatek średnio od 20 do 30 zł netto, jednak cena dla wyższego nakładu może być atrakcyjniejsza.
Dystrybucja
To proces polegający na wprowadzeniu książki do księgarń, sklepów internetowych czy platform e-commerce, czyli miejsc, w których czytelnicy mogą nabyć dane dzieło.
Koszty dystrybucji – w tym wypadku trudno oszacować koszty. Może być to od kilkuset złotych do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Promocja
Kampanie promocyjne książki realizuje się za pośrednictwem różnych kanałów, np. social mediów, portali książkowych czy spotkań autorskich. Warto pamiętać, że ciekawa i atrakcyjna okładka również jest częścią promocji.
Koszty promocji książki – budżet promocyjny zaczyna się od kilkuset złotych i sięga nawet kilkunastu tysięcy. Standardowo na promocję przeznacza się od 2000 do 10 000 zł.
Pamiętaj, że powyższe koszty dotyczą samodzielnego wydawania książki. W przypadku wydawania przez wydawnictwo ceny te mogą być znacznie niższe, gdyż takie oficyny zwykle prowadzą stałe współprace (lub zatrudniają wewnętrznych specjalistów) i realizują wiele projektów, więc wydatki na jedną książkę są zwykle mniejsze.
Koszt wydania książki – czy można go oszacować?
Trudno jednoznacznie określić koszt wyprodukowania książki, bo będzie się on różnił w zależności od:
- nakładu oraz liczby stron książki;
- rodzaju druku (offsetowy lub cyfrowy);
- rodzaju oprawy (twarda, miękka, ze skrzydełkami, zdobieniami itp.);
- obecności ilustracji, zdjęć czy grafik;
- rodzaju papieru (np. jego gramatury oraz powierzchni).
Wydając książkę w modelu self-publishingowym w nakładzie 100 egzemplarzy, produkcja (bez dystrybucji i promocji) wyniesie około 10 000 zł.
Największym wyzwaniem będzie jednak sprzedaż. Możesz to zrobić za pośrednictwem:
- własnego sklepu internetowego, gdzie masz pełną kontrolę nad ceną i promocją;
- serwisów e-commerce, np. Allegro, które zapewniają dostęp do szerokiej bazy klientów i gotowe narzędzia sprzedażowe;
- księgarń tradycyjnych i internetowych, takich jak Empik czy Bonito, które oferują szeroki zasięg;
- sprzedaży osobistej, np. na spotkaniach autorskich, targach książki czy eventach, co pozwala na bezpośredni kontakt z czytelnikami i budowanie relacji.
Do tego należy doliczyć koszty dystrybucji i promocji. Pamiętaj też, że za każdy sprzedany egzemplarz książki należy wystawić fakturę lub paragon.
Czy lepiej wydać książkę samodzielnie, czy w tradycyjnym wydawnictwie?
To trudne pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Działając jako self-publisher, musisz pokryć wszystkie koszty samodzielnie i nie masz pewności, czy się zwrócą. To ryzykowna inwestycja, za to pełny zysk ze sprzedaży należy do Ciebie.
Wydając książkę w tradycyjnym wydawnictwie, nie ponosisz powyższych kosztów, ale jednocześnie od każdego egzemplarza zarobisz średnio 2-5 zł. Pozostałe zyski trafią do wydawnictwa.
Podsumowanie
- Na koszty wydania książki składają się redakcja, korekta, skład i łamanie, projekt okładki, druk, dystrybucja i promocja
- Koszt wydania książki będzie różnił się od wielu czynników, ale zawsze należy się spodziewać sporych wydatków, sięgających czasem nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych
- W produkcji książki najdroższy jest wydruk, dystrybucja i działania promocyjne.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz