Jak pozyskiwać opinie w wizytówce Google? Skuteczne sposoby

Spis Treści:

Polacy nie kupują kota w worku – przynajmniej tak wynika z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie fintechu Mokka. Aż 95% konsumentów szuka opinii na temat produktów, chcąc tym samym wyeliminować ryzyko nieudanej inwestycji. Dlatego każdy właściciel firmy, bez względu na branżę, powinien zadbać o to, by oceny jego oferty były w internecie jak najlepsze. Dlaczego to tak istotne i jak pozyskiwać opinie w Google?

Jak działają opinie w wizytówce Google?

Opinie w wizytówce Google to recenzje i oceny (w skali od 1 do 5) wystawiane przez klientów na temat konkretnej firmy.

Są widoczne w wynikach wyszukiwaniach obok najważniejszych informacji dotyczących przedsiębiorstwa, takich jak adres, dane kontaktowe, godziny otwarcia czy zdjęcia. Każda z nich może zawierać nie tylko opis doświadczenia klienta, ale również fotografie oraz – opcjonalnie – odpowiedź właściciela firmy.

Wizytówka firmy Content Writer w Google (screen)

Opinie mogą wystawiać wszyscy internauci z kontem Google, a biorąc pod uwagę to, jak wielu Polaków czyta je przed skorzystaniem z oferty, odgrywają istotną rolę w kontekście budowania wizerunku firmy oraz przyciągania klientów. Są ważne przede wszystkim dlatego, że:

  • zwiększają wiarygodność i zaufanie – pozytywne opinie wskazują konsumentom, że Twoja firma jest profesjonalna, oferuje wysoką jakość produktów lub usług i jest w stanie spełniać oczekiwania swoich klientów;
  • wpływają na decyzje zakupowe – opinie działają jak rekomendacje i pokazują realne doświadczenia klientów, posiadając większą siłę oddziaływania niż reklamy oraz przekonując niezdecydowanych do skorzystania z oferty;
  • stanowią źródło informacji – dzięki opiniom możesz dowiedzieć się, co w Twojej firmie działa dobrze, a co wymaga poprawy, dzięki czemu jesteś w stanie nadać swoim działaniom odpowiedni kierunek;
  • są pierwszym kontaktem z marką – wielu klientów, zanim odwiedzi firmową stronę lub profil w social mediach, w pierwszej kolejności sprawdza Twoją wizytówkę i znajdujące się w niej opinie;
  • wspierają widoczność w Google – roboty wyszukiwarki biorą pod uwagę liczbę oraz jakość opinii, co ma istotny wpływ na proces pozycjonowania wizytówki w wynikach lokalnych oraz Mapach Google.

Mówiąc krótko, opinie w wizytówce Google pełnią funkcję społecznego dowodu słuszności, a więc zasady, zgodnie z którą ludzie kierują się decyzjami innych. Jeżeli więc chcesz osiągnąć sukces w cyfrowym świecie, warto zadbać o to, by były jak najlepsze i by było i jak najwięcej.

Jak legalnie pozyskiwać opinie w Google?

Niestety konsumenci nie mają nawyku wystawiania pozytywnych opinii, a do tego częściej są skłonni dzielić się z innymi swoimi negatywnymi odczuciami.

Dlatego musisz wziąć sprawy w swoje ręce i zachęcić klientów do działania. Istnieje kilka sprawdzonych metod, dzięki którym możliwe jest skuteczne pozyskiwanie opinii w Google. Oto te najważniejsze!

Zoptymalizuj profil firmy w Google

Klienci chętniej oceniają firmy aktywne i rzetelne, które dostarczają im na swój temat wiele przydatnych informacji. Dlatego, zanim jeszcze zaczniesz pozyskiwać opinie w Google, zadbaj o to, by Twoja wizytówka wyglądała profesjonalnie i zachęcająco. Uzupełnij wszystkie dane (adres, godziny otwarcia czy numer telefonu), dodaj aktualne zdjęcia, a także wstaw opis firmy. Pamiętaj również, by regularnie aktualizować profil.

Poproś o opinię

Najprostsze sposoby są często najskuteczniejsze, dlatego nie bój się prosić swoich zadowolonych klientów o opinie – ustnie, przez wiadomość SMS lub mailową czy ulotkę (najlepiej z kodem QR do Twojej wizytówki Google). Pokaż jednocześnie, że ich oceny są dla Ciebie ważne i że naprawdę je doceniasz. Możesz dodać do swojej prośby kilka szczerych słów, np. Twoja opinia pomoże nam się rozwijać i świadczyć usługi na jeszcze wyższym poziomie.

Warto też zautomatyzować ten proces – np. ustawić automatyczne wiadomości e-mail lub SMS, które będą wysyłane po zakończeniu realizacji usługi. Dzięki temu każda współpraca zakończy się naturalnym zaproszeniem do pozostawienia opinii, bez konieczności ręcznego wysyłania wiadomości.

Przypomnij o wystawieniu opinii

Zadowolony klient nie wystawił opinii od razu? Nic straconego – być może zapomniał lub nie miał czasu. Dlatego warto mu się przypomnieć, np. kilka dni po zakupie czy realizacji usługi. Możesz to zrobić poprzez wysłanie maila lub wiadomości SMS, np. o treści: Dziękujemy, że skorzystałeś z naszej oferty – będzie nam bardzo miło, jeżeli zostawisz opinię tutaj (link do wizytówki).

Również w tym przypadku pamiętaj, aby nie działać zbyt natarczywie. Przypomnienie powinno być delikatne, grzeczne i co najważniejsze – jednorazowe.

Dodaj na stronie odnośnik do wizytówki

Aby pozyskiwanie opinii było jeszcze skuteczniejsze, umieść w widocznym miejscu witryny link do umieszczenia opinii z wezwaniem do działania (np. Oceń nas w Google – Twoja opinia ma znaczenie!). Przycisk może znaleźć się zarówno na stronie głównej, jak i w zakładce z danymi kontaktowymi czy ofertą.

Odpowiadaj na opinie

Odpowiadanie na opinie w wizytówce Google to bardzo istotny element budowania zaufania i dobrych relacji z konsumentami. Pokazuje to Twoje zaangażowanie, profesjonalizm, a nawet pozwala pozyskiwać nowych klientów. Co więcej, dzięki odpowiedziom możesz na bieżąco korygować negatywne doświadczenia, wyjaśniając sytuację i oferując rozwiązanie problemu (w przypadku negatywnej opinii).

Opinia i odpowiedź w wizytówce Google (screen)

Buduj dobre relacje

Najlepsze opinie to te, które pojawiają się naturalnie. Jeżeli chcesz, by było ich jak najwięcej, musisz dobrze traktować swoich klientów, oferując im wysokiej jakości produkty i usługi, dbając o profesjonalną obsługę i kontakt posprzedażowy, a także będąc uprzejmym, słownym i zaangażowanym. Wykorzystuj zasadę wzajemności, która mówi, że ludzie czują się zobowiązani odwzajemnić dobroć. Pozyskiwanie opinii w Google jest bardzo istotne, ale nie zapominaj o innych platformach. Pozytywne oceny i recenzje możesz zbierać również na innych portalach, zwłaszcza społecznościowych.

Nielegalne pozyskiwanie opinii – nie tędy droga!

Niektórzy przedsiębiorcy, chcąc skrócić sobie drogę do sukcesu, decydują się na nielegalne pozyskiwanie opinii. Zlecają wystawianie fałszywych recenzji osobom trzecim albo tworzą fikcyjne konta, wystawiając oceny w imieniu „klientów”. Jest to jednak droga donikąd, ponieważ takie działania są nieetyczne i łamią regulamin Google. Mogą skutkować usunięciem recenzji, a nawet zawieszeniem lub usunięciem całej wizytówki.

To jednak nie wszystko. Nielegalne pozyskiwanie opinii może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji i mieć poważne konsekwencje prawne. Jakie? Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przewiduje kary grzywny, a nawet ograniczenia i pozbawienia wolności do dwóch lat. Takie działanie może również narazić reputację firmy i nieść długofalowe straty wizerunkowe, dlatego zdecydowanie warto z niego zrezygnować.

Podsumowanie

  • Opinie w wizytówce Google są bardzo istotne, ponieważ budują zaufanie, wpływają na decyzje zakupowe i wspierają widoczność w sieci.
  • Klienci rzadko decydują się samodzielnie wystawić opinię w Google, dlatego warto im pomóc, stosując sprawdzone metody.
  • Sposobem na pozyskiwanie opinii w Google jest prośba i zwrócenie klientowi uwagi, że jego ocena ma ogromne znaczenie.
  • Chcąc skutecznie pozyskiwać opinie, warto dodać na stronie odpowiedni odnośnik, odpowiadać na recenzje i budować dobre relacje z klientami.
  • Nielegalne pozyskiwanie opinii to zły pomysł, ponieważ takie działanie może wiązać się z karami od Google, a nawet konsekwencjami prawnymi.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

15.04.2025 Marketing
14.04.2025 Content Marketing
11.04.2025 Content Marketing
10.04.2025 Porady & Ciekawostki
09.04.2025 Marketing
08.04.2025 Porady & Ciekawostki
07.04.2025 Porady & Ciekawostki
04.04.2025 Copywriting
03.04.2025 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu