Kod QR – wszystko, co musisz wiedzieć

Spis Treści:

W dobie nowatorskich technologii znaczną rolę odgrywają kody QR, które przechowują informacje w postaci cyfr, liter lub symboli. Pierwotnie miały być wykorzystywane do celów logistycznych i transportowych, ale obecnie używa się ich w marketingu, handlu i biznesie. Dowiedz się, czym jest kod QR, jak go wygenerować i zeskanować!

Czym jest kod QR?

Kod QR (Quick Response Code) to dwuwymiarowy kod kreskowy, którego zadaniem jest przechowywanie znacznej ilości informacji.

Został wynaleziony w 1994 roku przez japońską firmę Denso Rave w celu etykietowania części samochodowych. Jego fundamentalną cechą jest szybkość odczytu, skąd wywodzi się nazwa „Quick Response”.

W odróżnieniu od tradycyjnych kodów kreskowych QR może przechowywać więcej informacji – tekst, adresy URL, dane kontaktowe itp.

Jak zbudowane są kody QR?

Kody QR przechowują do 4 296 znaków alfanumerycznych. Zbudowane są z czarnych i białych kwadratów ułożonych we wzór (zazwyczaj również w formie kwadratu). Ilość danych zapisanych w kodzie zależy od wielkości grafiki – dopuszczalne wymiary wynoszą od 21×21 do 177×177 modułów.

Rodzaje kodów QR

Istnieje kilka typów kodów QR różniących się wyglądem, sposobem odczytu oraz liczbą przekazywanych informacji. Są to:

  • standardowy kod QR – dostępny w dwóch odmianach: podstawowej (Model 1 – do 1167 znaków numerycznych) oraz rozszerzonej (Model 2 – do 7089 znaków numerycznych);
  • kod Micro QR – o mniejszej wielkości niż klasyczny kod QR; zawiera jeden wzór do wykrywania pozycji;
  • kod rMQR – w kształcie wąskiego prostokąta; zawarta w nim informacja jest większa niż w kodzie Micro QR;
  • kod SQRC – wygląda jak standardowy kod QR. Może być jednak odczytywany wyłącznie przez czytnik wyposażony w klucz kryptograficzny.

Funkcje kodów QR

Kody QR odgrywa rolę pomostu między światem fizycznym a rzeczywistością online. Dzięki nim klienci mogą natychmiastowo przenieść się do określonej strony internetowej.

Kody QR są powszechnie wykorzystywane w takich obszarach, jak:

  • marketing;
  • gastronomia;
  • handel;
  • biznes.

Kod QR z adresem URL

W większości przypadków w kodzie QR zawarty jest adres URL przenoszący użytkownika do konkretnej strony internetowej. Umożliwia on szybki dostęp do witryny bez konieczności ręcznego wprowadzania tekstu w przeglądarce. Kody QR z adresami URL są często spotykane na plakatach reklamowych, opakowaniach produktów, broszurach i ulotkach. Dzięki temu reklamodawca może przekazać informacje za pomocą niewielkiego obrazka.

Kod QR jako menu w restauracji

Kody QR stanowią coraz popularniejszą alternatywę dla menu w restauracjach. Jednym z argumentów jest większa higieniczność elektronicznego rozwiązania. Klienci mogą zeskanować kod telefonem komórkowym, aby uzyskać dostęp do spisu dań. Wobec tego nie muszą czekać na kelnera ani sięgać po fizyczną kopię menu.

Rozwiązanie w postaci kodu QR jako menu nie jest jednak pozbawione wad. Zdarzają się bowiem sytuacje, w których bateria w smartfonie się rozładuje lub nie będziemy aktualnie w posiadaniu telefonu. W takim przypadku wybór dania okaże się niemożliwy.

Kody QR w transporcie publicznym

Kody QR są coraz częściej spotykane w autobusach i tramwajach. To innowacyjne rozwiązanie mające na celu zwiększenie wygody podróżowania. Może to być jednak wykluczające dla osób, które nie są w stanie obsługiwać smartfona lub go nie mają.

Kod QR w transporcie publicznym jest najczęściej używany do elektronicznego zakupu biletu. Wykorzystuje się w tym celu również dedykowane aplikacje, takie jak Skycash i Jakdojade. Po zakupie biletu za pośrednictwem smartfona należy go skasować poprzez zeskanowanie kodu QR, który znajduje się wewnątrz pojazdu.

Jak zeskanować kod QR?

Skan kodu QR może odbywać się na wiele różnych sposobów. Jedynym wymaganiem jest posiadanie przy sobie urządzenia mobilnego wyposażonego w czytnik elektroniczny.

Obecnie znaczna część smartfonów może skanować kod QR za pomocą domyślnej aplikacji aparatu.

W tym celu wykonaj następujące kroki:

  1. Uruchom aparat w smartfonie.
  2. Przyłóż telefon do kodu QR.
  3. Przy kodzie QR powinien wyświetlić się komunikat lub ikona, które przekierowują do informacji zawartych w kodzie.
  4. Wciśnij wiadomość z przekierowującym linkiem.

W celu przećwiczenia powyższych kroków spróbuj zeskanować smartfonem wygenerowany przez nas kod QR:

Przykładowy kod QR odsyłający do strony głównej agencji

Jak wygenerować kod QR?

Generowanie kodu QR jest stosunkowo prostym procesem. W tym celu wpisz w wyszukiwarce internetowej frazę „generator kodu QR”. Następnie wybierz jedno z polecanych narzędzi.

Kolejne kroki w procesie generowania kodu QR to:

  • wybór rodzaju treści, do której prowadzi kod QR – link do witryny, dane kontaktowe, tekst lub plik do pobrania;
  • wprowadzenie danych, które będą przekształcane do kodu QR;
  • dostosowanie wyglądu kodu QR;
  • wygenerowanie i pobranie kodu QR.

Bezpieczeństwo kodu QR

Ze względu na popularność kodów QR wzrasta również ryzyko cyberprzestępstw z ich udziałem. Nie wiadomo bowiem, co zostało ukryte pod enigmatyczną grafiką. Może być to link przekierowujący do wirusa lub strony wyłudzającej informację. Aby uniknąć zagrożeń związanych z kodami QR, sprawdzaj wiarygodność źródła, uważaj na linki i nigdy nie publikuj kodów zawierających dane poufne.

Podsumowanie

  • Kod QR to dwuwymiarowy kod kreskowy, którego zadaniem jest przechowywanie znacznej ilości informacji.
  • Kody QR są powszechnie wykorzystywane w takich obszarach, jak marketing, gastronomia, handel, biznes i turystyka.
  • Ze względu na popularność kodów QR wzrasta również ryzyko cyberprzestępstw z ich udziałem.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje w artykułach blogowych, opisach produktów i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania i treningu siłowego. Pozostaje stale otwarty na nowe doznania – kulinarne i sportowe! Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

12.07.2024 Korekta & Redakcja
11.07.2024 Marketing
10.07.2024 Porady & Ciekawostki
09.07.2024 Pozycjonowanie
08.07.2024 Korekta & Redakcja Porady & Ciekawostki
05.07.2024 E-commerce
04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu