Jak zapisywać nazwy marek, firm i wyrobów? Wielką czy małą literą?
Liwia WojtysiakZapis nazw marek, zwłaszcza kwestia tego, kiedy należy rozpocząć wyraz wielką, a kiedy małą literą, sprawia problem wielu użytkownikom języka polskiego, w tym copywriterom, redaktorom i językoznawcom. Sprawa jednak wcale nie jest tak skomplikowana – większość informacji można znaleźć w słowniku i poradni językowej. Sprawdź, jak zapisywać nazwy marek, firm i ich wyrobów.
Nazwy firm i marek
Według Słownika języka polskiego PWN nazwy firm, marek i typów wyrobów przemysłowych zapisujemy wielką literą.
W praktyce oznacza to, że poprawne będą poniższe konstrukcje.
- Motocykl marki Jawa (albo: motocykl „Jawa”)
- Samochód marki Mercedes (albo: samochód „Mercedes”)
- Zegarek marki Omega (albo: zegarek „Omega”)
- Pracuję w Mercedesie.
- Jestem ambasadorem Coca Coli.
- Chciałem kupić zegarek „Omega”, ale nie był dostępny.
Zapis wyrobów przemysłowych
W sytuacji, w której chcemy zapisać pospolitą nazwę wyrobu przemysłowego różnego rodzaju, używając nazwy marki producenta, który dany wyrób wykonał, stosujemy zapis małą literą. Do wyrobów, które można nazywać w ten sposób, należą: samochody, motocykle, rowery, aparaty radiowe i telewizyjne, aparaty fotograficzne, zegarki, lekarstwa, papierosy, napoje, artykuły spożywcze, odzież i buty.
Nazwy marek używane jako nazwy pospolite tego typu wyrobów zapisujemy małą literą, na przykład: fiat, mercedes, peugeot, coca-cola, pepsi, snickers, mars, paracetamol, omega, jawa, kryniczanka, marlboro, rama, adidasy.
- Kiedy boli cię głowa, weź sobie paracetamol.
- Jeździ teraz volkswagenem, a wcześniej jeździła mercedesem.
- Ty ogólnie wolisz pić pepsi czy colę?
- O, też palisz marlboro?
Podsumowanie
- Nazwy marek zapisujemy wielką literą wówczas, gdy chodzi nam o firmę.
- Małą litera zapisujemy nazwy marek, gdy stanowią one pospolite nazwy wyrobów danego producenta, a nie nazwę własną.
- Zasady prawidłowego zapisu marek, wyrobów i firm dostępne są w słownikach języka polskiego oraz poradniach językowych.
Oceń artykuł:
Liwia Wojtysiak
Copywriterka, dla której pisanie to przygoda i szkoła życia. Polonistka wierząca, że język kreuje rzeczywistość, a dobre i poprawne teksty upiększą świat. Najchętniej pisze artykuły blogowe o poprawności językowej, marketingu i psychologii. Jest zafascynowana językoznawstwem, zwłaszcza kulturowym. Ceni sobie różnorodność pracy, dlatego nie tylko tworzy własne teksty, lecz także wykonuje redakcje i korekty cudzych. W wolnych chwilach czyta, spaceruje i uprawia sport.Twój komentarz został dodany i czeka na zatwierdzenie.
Podobne wpisy
Profesjonalne teksty biznesowe
Darmowa wycenaPopularne artykuły
Zbuduj karierę z Content Writer
Sprawdź oferty pracyWszystkie kategorie
Praktyczny
kurs
copywritingu
Dodaj komentarz