Jak zapisywać nazwy marek, firm i wyrobów? Wielką czy małą literą?

Spis Treści:

Zapis nazw marek, zwłaszcza kwestia tego, kiedy należy rozpocząć wyraz wielką, a kiedy małą literą, sprawia problem wielu użytkownikom języka polskiego, w tym copywriterom, redaktorom i językoznawcom. Sprawa jednak wcale nie jest tak skomplikowana – większość informacji można znaleźć w słowniku i poradni językowej. Sprawdź, jak zapisywać nazwy marek, firm i ich wyrobów.

Nazwy firm i marek

Według Słownika języka polskiego PWN nazwy firm, marek i typów wyrobów przemysłowych zapisujemy wielką literą.

W praktyce oznacza to, że poprawne będą poniższe konstrukcje.

Przykład:
  • Motocykl marki Jawa (albo: motocykl „Jawa”)
  • Samochód marki Mercedes (albo: samochód „Mercedes”)
  • Zegarek marki Omega (albo: zegarek „Omega”)
  • Pracuję w Mercedesie.
  • Jestem ambasadorem Coca Coli.
  • Chciałem kupić zegarek „Omega”, ale nie był dostępny.

Zapis wyrobów przemysłowych

W sytuacji, w której chcemy zapisać pospolitą nazwę wyrobu przemysłowego różnego rodzaju, używając nazwy marki producenta, który dany wyrób wykonał, stosujemy zapis małą literą. Do wyrobów, które można nazywać w ten sposób, należą: samochody, motocykle, rowery, aparaty radiowe i telewizyjne, aparaty fotograficzne, zegarki, lekarstwa, papierosy, napoje, artykuły spożywcze, odzież i buty.

Nazwy marek używane jako nazwy pospolite tego typu wyrobów zapisujemy małą literą, na przykład: fiat, mercedes, peugeot, coca-cola, pepsi, snickers, mars, paracetamol, omega, jawa, kryniczanka, marlboro, rama, adidasy.

Przykład:
  • Kiedy boli cię głowa, weź sobie paracetamol.
  • Jeździ teraz volkswagenem, a wcześniej jeździła mercedesem.
  • Ty ogólnie wolisz pić pepsi czy colę?
  • O, też palisz marlboro?

Podsumowanie

  • Nazwy marek zapisujemy wielką literą wówczas, gdy chodzi nam o firmę.
  • Małą litera zapisujemy nazwy marek, gdy stanowią one pospolite nazwy wyrobów danego producenta, a nie nazwę własną.
  • Zasady prawidłowego zapisu marek, wyrobów i firm dostępne są w słownikach języka polskiego oraz poradniach językowych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Liwia Wojtysiak

Copywriterka, dla której pisanie to przygoda i szkoła życia. Polonistka wierząca, że język kreuje rzeczywistość, a dobre i poprawne teksty upiększą świat. Najchętniej pisze artykuły blogowe o poprawności językowej, marketingu i psychologii. Jest zafascynowana językoznawstwem, zwłaszcza kulturowym. Ceni sobie różnorodność pracy, dlatego nie tylko tworzy własne teksty, lecz także wykonuje redakcje i korekty cudzych. W wolnych chwilach czyta, spaceruje i uprawia sport.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.02.2024 Marketing
19.02.2024 Pozycjonowanie
16.02.2024 Porady & Ciekawostki
15.02.2024 Copywriting
14.02.2024 Korekta & Redakcja
13.02.2024 Porady & Ciekawostki
12.02.2024 Social Media
09.02.2024 Korekta & Redakcja
08.02.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu