Keyword density – czym jest i jak ją obliczyć w tekście?

Zależy Ci na zwiększeniu widoczności strony w wynikach wyszukiwania? Jednym z najważniejszych elementów optymalizacji SEO jest rozmieszczenie w treści słów kluczowych. Nasycenie tekstu frazami czasami jednak nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Co ciekawe, ich nadmiar w tekście również może zaszkodzić. Kluczem to sukcesu jest odpowiednia gęstość słów kluczowych! Dowiedz się, czym jest keyword denisty i jak ją obliczyć w tekście!
Czym jest keyword density?
Keyword density (gęstość słów kluczowych) to współczynnik określający liczbę słów kluczowych w stosunku do całkowitej liczby słów w tekście.
Wyrażany jest on w wartościach procentowych. Wraz z rozwojem algorytmów wyszukiwarek internetowych nie odgrywa on jednak obecnie tak znaczącej roli, jak we wcześniejszych latach.
W przeszłości dominowało podejście: im więcej, tym lepiej. Aktualnie nadmierne zagęszczenie słów kluczowych może wręcz zaszkodzić stronie i uplasować ją niżej w wynikach wyszukiwania.
Roboty indeksujące działające w ramach algorytmu Google rozpoznają tzw. thin content. Cechuje się on przesytem fraz i niewielką ilością wartościowej treści. Z tego względu w tekście warto umieszczać zarówno słowa kluczowe, jak i synonimy, frazy odmienione oraz powiązane semantycznie.
Jak się oblicza keyword density?
O sposobie obliczania gęstości słów kluczowych w tekście mówi już sama definicja danego terminu. Zgodnie z tym:
Gęstość słów kluczowych = (liczba słów kluczowych / liczba wyrazów) × 100%
Idealna gęstość słów kluczowych
Specjaliści od SEO i osoby zainteresowane wyższym pozycjonowaniem swojej strony często zadają pytanie o idealną wartość wskaźnika keyword density. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.
Przyjmuje się, że gęstość słów kluczowych powinna wynosić od 0,5% do 3%.
Wszystko zależy od tego, co będzie skuteczniejsze na danej stronie.
Nasycenie słowami kluczowymi jest czasami podawane w liczbie fraz na liczbę znaków. W tym przypadku przyjmuje się, że wybrane słowo kluczowe powinno pojawiać się maksymalnie 2-3 razy na 1000 znaków ze spacjami.
Gdzie umieszczać słowa kluczowe?
Tekst zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek powinien być przede wszystkim przystępny w odbiorze i pisany z myślą o czytelniku. Słowa kluczowe należy równomiernie rozmieścić w treści. Szczególną uwagę warto zwróć na frazy w nagłówkach i tytule, nakierowujące odbiorców (i algorytm) na najważniejsze informacje.
Pamiętaj o wykorzystaniu fraz w meta tagach, czyli specjalnych znacznikach wskazujących robotom Google najważniejsze informacje o witrynie. Należą do nich:
- meta title,
- meta description,
- meta robots.
Poszczególne podstrony Twojej witryny nie powinny być pozycjonowane pod te same frazy. Powodem tego jest ryzyko tzw. kanibalizacji słów kluczowych. Kilka zakładek tego samego serwisu rywalizuje wtedy między sobą o jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania (SERP). W wyniku tego ranking obu podstron może zostać obniżony, a część z nich może się w ogóle nie wyświetlać.
Keyword density a keyword stuffing
Keyword stuffing jest praktyką polegającą na manipulowaniu pozycją strony internetowej poprzez nienaturalne nasycenie tekstu frazami kluczowymi.
Słowa te pojawiają się często wypisane w formie listy punktowej. Frazy kluczowe mogą również występować w formie, która nie byłaby wykorzystana w naturalnym tekście pisanym. Innym przykładem keyword stuffingu jest wypisanie słów w formie listy z nazwami regionów lub miast, w których miałaby być pozycjonowana dana strona. Opisywane działanie jest niezgodne z wytycznymi Google i potępiane przez specjalistów SEO.
W przypadku standardowego zagęszczania słów kluczowych w tekście rezygnuje się z ilości na rzecz jakości. Niezbędny będzie odpowiedni research fraz i przygotowanie strategii SEO. Należy również zrezygnować ze słów kluczowych nieznacznie powiązanych z tematem tekstu.
Podsumowanie
- Keyword density (gęstość słów kluczowych) to współczynnik określający liczbę słów kluczowych w stosunku do całkowitej liczby słów w tekście.
- Nadmierne zagęszczenie słów kluczowych może zaszkodzić stronie i uplasować ją niżej w wynikach wyszukiwania.
- Przyjmuje się, że gęstość słów kluczowych powinna wynosić od 0,5% do 3%.
- Słowa kluczowe powinny być równomiernie rozmieszczone w treści – przede wszystkim w nagłówkach i tytule.
- Poszczególne podstrony Twojej witryny nie powinny być pozycjonowane pod te same frazy.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz