Na czym polega dobry research?

Spis Treści:

Każdy z nas wykonywał kiedyś badania na jakiś temat. Nieważne, czy przy pisaniu specjalistycznej rozprawy naukowej z danej branży, czy podczas poszukiwań najlepszego na świecie przepisu na ciasto francuskie, przeprowadzanie researchu było koniecznym krokiem, by doprowadzić zadanie do końca. Również w content writingu tworzymy, czerpiąc z gotowych źródeł. Zastanówmy się, jak wykonać badania, które w najlepszy sposób przysłużą się pisanej treści.

Co to jest research?

Research, z angielskiego badanie, oznacza gromadzenie wiedzy na dany temat, robienie analiz, zestawień.

Skuteczne przeprowadzanie researchu to ważna umiejętność, którą powinien posiadać każdy copywriter. Praca pisarza obejmuje bowiem wiele rodzajów tekstów, które nierzadko wymagają odpowiedniego przygotowania merytorycznego. Informacje znalezione na pierwszej stronie w Google nie zawsze wystarczą, nie ma także gwarancji, że dane pozyskane w ten sposób są prawdziwe.

Umiejętność przeprowadzania researchu w tym zawodzie ma kluczowe znaczenie – copywriter, który tworzy treści na podstawie nieprawdziwych informacji, może narazić firmę na straty wizerunkowe oraz finansowe, a siebie na utratę wiarygodności i zleceń.

Jak wykonać porządny research?

Pisząc jakikolwiek tekst, zawsze potrzebujemy źródła wartościowych informacji, które będą stanowić fundament pod następne piętra treści. Im silniejsza będzie ta podstawa, tym większą wiarygodność zyska owa treść, a w konsekwencji – większą przydatność dla czytelnika. W jaki sposób zatem dobrać źródła rzetelne, a zarazem korzystne dla tekstu?

Zdefiniuj temat i zawęź poszukiwania

Jeszcze przed rozpoczęciem pisania zdecyduj się na jeden, konkretny temat, jaki chcesz omówić i zbieraj informacje pod tym właśnie kątem. Zbyt ogólna tematyka nie ułatwi poszukiwań, a co więcej – nawet je utrudni, ponieważ łatwo zginąć pod naporem dużej ilości informacji (szczególnie w Internecie, który dosłownie każdy może współtworzyć). Zastanów się, z jakiej strony chcesz omówić daną tematykę i jakich kryteriów będziesz używać, by ją scharakteryzować.

Możesz wyjść od podstawowej definicji, a potem stopniowo skupiać się na coraz to konkretniejszych zagadnieniach, przechodząc od ogółu do szczegółu.

Sprawdź informacje w co najmniej dwóch miejscach

Nigdy nie polegaj tylko na jednym źródle – szczególnie dlatego, że niesie to za sobą ryzyko powielania nieobiektywnych punktów widzenia. Inne źródła informacji pozwalają rzucić nowe światło na to samo zagadnienie, rozwiązać niektóre kwestie sporne i przedstawiają różne perspektywy, niekiedy mniej oczywiste niż mogłoby się okazać, ograniczając się do jednego miejsca.

Korzystaj z paru rodzajów źródeł

Chociaż przeglądanie sieci to bezsprzecznie najszybszy i najwygodniejszy sposób zdobywania informacji, to nie musimy ograniczać się wyłącznie do publikacji internetowych. Strony takie jak Wikipedia mogą posłużyć za punkt wyjścia do dalszych badań (artykuły zawierają przypisy – gotowe źródła informacji), ale do procesu warto włączyć również inne rodzaje informacji – znacznie przełoży się to na rzetelność i wiarygodność pisanego tekstu. Do tego można wykorzystać na przykład:

  • książki i monografie (tradycyjne papierowe bądź w formie digitalowej);
  • magazyny specjalistyczne (często zawierają nowinki z danej branży);
  • prace naukowe na konkretny temat (najbardziej profesjonalne źródło);
  • wywiady i cytaty ze znawcami danej dziedziny (mając na uwadze kontekst całości wypowiedzi!);
  • dokumenty i podcasty, gdzie wypowiadają się specjaliści (odmienna forma niż zazwyczaj, lecz także wartościowa);
  • infografiki i wykresy, aktualne statystyki (łatwe do wyszukania i bardzo pomocne w wyciąganiu wniosków).

Weryfikuj to, co czytasz

Każdy może napisać książkę – i każdy może w niej stwierdzić, że racja leży wyłącznie po jego stronie. Dlatego pisząc tekst, zawsze miej oczy otwarte i zwracaj uwagę, czy wybrane źródło przedstawia wyłącznie obiektywny punkt widzenia (a przynajmniej stara się opisać kwestię z dwóch perspektyw, podając za i przeciw). Oddzielaj osobiste opinie autora od faktów i staraj się nie umieszczać ich w swoich artykułach.

Przyjrzyj się nazwisku autora źródła: czy jest autorytetem w danej dziedzinie, czy może jego poglądy uważane są za mało popularne? Czy powołuje się na naukowe źródła i wykazuje faktyczną wiedzę, czy tylko powtarza to, co w tej kwestii mają do powiedzenia inni?

Zawsze staraj się również pozyskiwać jak najbardziej aktualne źródła, szczególnie pisząc o takich dziedzinach jak np. medycyna i zdrowie ogólnie (być może ostatnie badania udowodniły, że popularna, rewolucyjna dieta  okazała się szkodliwa?). Bardzo prawdopodobne jest, że nikt nie odkryje jutro nowych praw fizyki, ale poleganie na informacjach sprzed 10 lat może być zgubą dla wiarygodności tworzonego artykułu, w szczególności, jeśli kierujesz go do fachowców, którzy doskonale znają swoją branżę.

Podsumowanie

  • Przy przeprowadzaniu researchu powinieneś przede wszystkim zwracać uwagę na jakość źródeł, z których decydujesz się korzystać. Ważne jest dokładne zdefiniowanie tematu, a następnie analiza, które z dostępnych informacji okażą się przydatne, a które można odrzucić.
  • Zawsze warto sprawdzić przynajmniej dwa różne źródła (czy to internetowe publikacje, czy bardziej tradycyjne formy), a następnie sprawdzić je pod kątem wiarygodności: autora, daty oraz przede wszystkim stopnia aktualności zamieszczanych w tekście informacji.
  • Unikaj tych źródeł, które są wyraźnie subiektywne bądź przedstawiają fakty
    w sposób arbitralny. W doborze odpowiednich informacji oraz sposobie ich wykorzystania tkwi istota dobrego researchu, który będzie solidną podstawą do jakiegokolwiek typu tekstu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.4

Martyna Kowalska

Absolwentka japonistyki i miłośniczka języków obcych. Spędziła rok na stypendium w Tokio, doskonaląc umiejętności językowe i rozmawiając z ludźmi z całego świata. Lubi być na bieżąco z trendami popkultury i zawsze wiedzieć, o czym się mówi. W wolnych chwilach czyta o kosmosie, opiekuje się kotami i szlifuje warsztat pisarski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2022 Porady i Ciekawostki
02.12.2022 Porady i Ciekawostki
01.12.2022 Content Marketing
30.11.2022 Social Media
29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu