Klastry tematyczne – czym są i jaki mają wpływ na SEO?

Spis Treści:

Klastry tematyczne należą do najważniejszych pojęć z zakresu marketingu internetowego i pozycjonowania. Dotyczą one zamieszczanych treści na witrynie i wewnętrznego linkowania, pomagającego algorytmom lepiej zrozumieć strukturę i tematykę strony. Topic clusters jest również jednym z lepszych sposobów na zbudowanie zaufania i pozycji eksperta w oczach potencjalnych klientów. Dowiedz się, czym są klastry tematyczne i jaki mają wpływ na SEO!

Czym są klastry tematyczne?

Klastry tematyczne (inaczej: content hub) to zaawansowana strategia grupowania treści na stronie internetowej na podstawie powiązanych ze sobą tematów.

Grupa pokrewnych tekstów jest często tworzona w celu poprawy widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Treść pojedynczego klastra stanowi rozwinięcie głównego tematu, w większym stopniu zagłębiające się w daną tematykę. Zgodnie z tym content huby krążą semantycznie wokół tzw. pillar page.

Jak to wygląda w praktyce? Załóżmy, że jesteś właścicielem marki odzieżowej. Tekst główny (pillar page) dotyczy najlepszych kurtek na jesień. Oprócz listy ubrań możesz w nim poruszyć również inne kwestie – materiały, proces produkcji, kolory itd. Następnym krokiem jest stworzenie cluster content, czyli artykułów rozwijających każde ze wspomnianych zagadnień.

Cel klastrów tematycznych

Podstawowym celem klastrów tematycznych w strategii SEO jest stworzenie logicznej i spójnej struktury treści na stronie internetowej. Content huby mogą również wpływać na takie aspekty, jak:

  • poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania;
  • zwiększenie ruchu organicznego;
  • poprawa doświadczenia użytkownika;
  • zbudowanie pozycji eksperta;
  • zwiększenie sprzedaży.

Jak stworzyć klastry tematyczne?

Wdrożenie klastrów tematycznych na stronie wiąże się z szeregiem korzyści i końcowym wzrostem sprzedaży. Wraz z rozwojem algorytmu Google zwiększyło się bowiem znaczenie jakości i organizacji treści zamieszczanych na witrynie.

Proces tworzenia klastrów tematycznych można podzielić na trzy etapy:

  • ustalenie filarów tematycznych;
  • przygotowanie pillar page;
  • stworzenie cluster content.

Ustal filary tematyczne

Proces wdrażania klastrów rozpocznij od ustalenia filarów tematycznych Twojej firmy. Powinny być one w jak największym stopniu związane z prezentowaną ofertą i zainteresowaniami klientów.

Na tym etapie pomocne mogą się okazać odpowiedzi na pytania:

  • Jakie tematy są związane z moją działalnością?
  • Jakie tematy interesują odbiorców firmy?
  • Jakie słowa kluczowe związane z firmą są najczęściej wyszukiwane?

W przypadku marki odzieżowej filarami tematycznymi mogą być kolekcje sezonowe, stylizacje, trendy, materiały i przewodniki zakupowe.

Przygotuj pillar page

Następnym elementem wdrażania strategii klastrów tematycznych na stronie jest przygotowanie tzw. pillar page. Filar treści koncentruje się na szerokim obszarze tematycznym obejmującym kilka mniejszych aspektów. W tekście wykorzystaj słowa kluczowe ze stosunkowo dużą liczbą wyszukań w Google. Zgodnie z tym pillar pages powinny być skupione wokół pytań często zadawanych przez użytkowników, które można w większym stopniu rozwinąć w content hubach.

W przypadku cateringu dietetycznego pillar page może dotyczyć wyboru odpowiedniej diety. W artykule warto poruszyć takie zagadnienia, jak węglowodany, tłuszcze i białka.

Stwórz cluster content

Kluczowym elementem omawianej strategii jest stworzenie cluster content, czyli szczegółowych artykułów poruszających wątki zawarte w pillar page. Użytkownik powinien być w stanie przejść do tekstów za pomocą hiperlinków zamieszczonych na stronie filarowej.

W pierwszej kolejności przeprowadź analizę słów kluczowych związanych z poszczególnymi tematami. W idealnej sytuacji tematy tekstów powinny być frazami długiego ogona odpowiadającymi na zadawane pytania. Słowa te są przy tym mniej konkurencyjne, przez co lepiej przyciągają użytkowników z wyszukiwarki.

Końcowym celem klastrów tematycznych jest konwersja i sprzedaż produktów oferowanych na stronie. Wobec tego nie zapomnij o hiperlinku w każdym artykule przekierowującym czytelnika do odpowiedniej zakładki.

Podsumowanie

  • Klastry tematyczne to strategia grupowania treści na stronie internetowej na podstawie powiązanych ze sobą tematów.
  • Podstawowym celem klastrów tematycznych w strategii SEO jest stworzenie logicznej i spójnej struktury treści na stronie.
  • Proces tworzenia klastrów tematycznych składa się z ustalenia filarów tematycznych, przygotowanie pillar page i stworzenia cluster content.
  • W cluster content powinny być zawarte hiperlinki przekierowujące odbiorcę do zakładki z ofertą.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje w artykułach blogowych, opisach produktów i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania i treningu siłowego. Pozostaje stale otwarty na nowe doznania – kulinarne i sportowe! Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu