Klastry tematyczne – czym są i jaki mają wpływ na SEO?
Klastry tematyczne należą do najważniejszych pojęć z zakresu marketingu internetowego i pozycjonowania. Dotyczą one zamieszczanych treści na witrynie i wewnętrznego linkowania, pomagającego algorytmom lepiej zrozumieć strukturę i tematykę strony. Topic clusters jest również jednym z lepszych sposobów na zbudowanie zaufania i pozycji eksperta w oczach potencjalnych klientów. Dowiedz się, czym są klastry tematyczne i jaki mają wpływ na SEO!
Czym są klastry tematyczne?
Klastry tematyczne (inaczej: content hub) to zaawansowana strategia grupowania treści na stronie internetowej na podstawie powiązanych ze sobą tematów.
Grupa pokrewnych tekstów jest często tworzona w celu poprawy widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Treść pojedynczego klastra stanowi rozwinięcie głównego tematu, w większym stopniu zagłębiające się w daną tematykę. Zgodnie z tym content huby krążą semantycznie wokół tzw. pillar page.
Jak to wygląda w praktyce? Załóżmy, że jesteś właścicielem marki odzieżowej. Tekst główny (pillar page) dotyczy najlepszych kurtek na jesień. Oprócz listy ubrań możesz w nim poruszyć również inne kwestie – materiały, proces produkcji, kolory itd. Następnym krokiem jest stworzenie cluster content, czyli artykułów rozwijających każde ze wspomnianych zagadnień.
Cel klastrów tematycznych
Podstawowym celem klastrów tematycznych w strategii SEO jest stworzenie logicznej i spójnej struktury treści na stronie internetowej. Content huby mogą również wpływać na takie aspekty, jak:
- poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania;
- zwiększenie ruchu organicznego;
- poprawa doświadczenia użytkownika;
- zbudowanie pozycji eksperta;
- zwiększenie sprzedaży.
Jak stworzyć klastry tematyczne?
Wdrożenie klastrów tematycznych na stronie wiąże się z szeregiem korzyści i końcowym wzrostem sprzedaży. Wraz z rozwojem algorytmu Google zwiększyło się bowiem znaczenie jakości i organizacji treści zamieszczanych na witrynie.
Proces tworzenia klastrów tematycznych można podzielić na trzy etapy:
- ustalenie filarów tematycznych;
- przygotowanie pillar page;
- stworzenie cluster content.
Ustal filary tematyczne
Proces wdrażania klastrów rozpocznij od ustalenia filarów tematycznych Twojej firmy. Powinny być one w jak największym stopniu związane z prezentowaną ofertą i zainteresowaniami klientów.
Na tym etapie pomocne mogą się okazać odpowiedzi na pytania:
- Jakie tematy są związane z moją działalnością?
- Jakie tematy interesują odbiorców firmy?
- Jakie słowa kluczowe związane z firmą są najczęściej wyszukiwane?
W przypadku marki odzieżowej filarami tematycznymi mogą być kolekcje sezonowe, stylizacje, trendy, materiały i przewodniki zakupowe.
Przygotuj pillar page
Następnym elementem wdrażania strategii klastrów tematycznych na stronie jest przygotowanie tzw. pillar page. Filar treści koncentruje się na szerokim obszarze tematycznym obejmującym kilka mniejszych aspektów. W tekście wykorzystaj słowa kluczowe ze stosunkowo dużą liczbą wyszukań w Google. Zgodnie z tym pillar pages powinny być skupione wokół pytań często zadawanych przez użytkowników, które można w większym stopniu rozwinąć w content hubach.
W przypadku cateringu dietetycznego pillar page może dotyczyć wyboru odpowiedniej diety. W artykule warto poruszyć takie zagadnienia, jak węglowodany, tłuszcze i białka.
Stwórz cluster content
Kluczowym elementem omawianej strategii jest stworzenie cluster content, czyli szczegółowych artykułów poruszających wątki zawarte w pillar page. Użytkownik powinien być w stanie przejść do tekstów za pomocą hiperlinków zamieszczonych na stronie filarowej.
W pierwszej kolejności przeprowadź analizę słów kluczowych związanych z poszczególnymi tematami. W idealnej sytuacji tematy tekstów powinny być frazami długiego ogona odpowiadającymi na zadawane pytania. Słowa te są przy tym mniej konkurencyjne, przez co lepiej przyciągają użytkowników z wyszukiwarki.
Końcowym celem klastrów tematycznych jest konwersja i sprzedaż produktów oferowanych na stronie. Wobec tego nie zapomnij o hiperlinku w każdym artykule przekierowującym czytelnika do odpowiedniej zakładki.
Podsumowanie
- Klastry tematyczne to strategia grupowania treści na stronie internetowej na podstawie powiązanych ze sobą tematów.
- Podstawowym celem klastrów tematycznych w strategii SEO jest stworzenie logicznej i spójnej struktury treści na stronie.
- Proces tworzenia klastrów tematycznych składa się z ustalenia filarów tematycznych, przygotowanie pillar page i stworzenia cluster content.
- W cluster content powinny być zawarte hiperlinki przekierowujące odbiorcę do zakładki z ofertą.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz