Lolcontent – czym jest, jakie ma formy i jak go mądrze tworzyć?
Podczas tworzenia contentu powinniśmy brać pod uwagę nie tylko format treści, ale również zabarwienie emocjonalne przekazu. To dzięki niemu możesz chociażby tworzyć publikacje humorystyczne i lekkie w odbiorze, które powszechnie określa się jako lolcontent. Czym tak właściwie jest, co do niego zaliczamy, jakie ma cechy, gdzie może się pojawić i jak mądrze go wykorzystywać? Zobaczcie!
Lolcontent – czym jest?
Lolcontent, zwany alternatywnie w języku polskim lolkontentem lub śmiechotreścią, to lekka treść, która ma na celu rozbawić odbiorcę i wprowadzić trochę dystansu do strategii danej marki.
Nazwa lolcontentu pochodzi z języka angielskiego, w której lol oznacza laugh out loud – śmiać się głośno, a content – treść.
Lolcontent najczęściej pojawia się w formie gotowych, zabawnych obrazków publikowanych w social mediach, zwykle pod koniec tygodnia lub na jego początku. Wykorzystywanie go nie musi też się kłócić z profesjonalnym wizerunkiem firmy. Wprost przeciwnie, nie bez powodu mówi się, że uśmiech to uniwersalny kod komunikacyjny.
Cechy lolcontentu
Nie ma jednak jednej, uniwersalnej recepty na formę ani przekaz lolcontentu. Bardzo wiele zależy od strategii marki, branży, w jakiej działa, a także od zwykłego wyczucia. Po czym rozpoznać śmiechotreść?
Elementy humorystyczne
Podstawowym celem lolcontentu jest wywołanie rozbawienia u odbiorcy, dlatego poczucie humoru to niezbędny składnik każdej śmiechotreści. Ważne jest jednak, żeby zbadać pod tym kątem swoją grupę docelową i dobrze przemyśleć temat żartu. Na przykład ludzi z różnych kręgów kulturowych mogą bawić zupełnie inne tematy.
Wykorzystanie gier słownych
Gry słowne to również wdzięczny temat do tworzenia lolcontentu. Dobrze wykorzystane pozwalają odbiorcy lepiej zapamiętać markę i mieć z nią pozytywne skojarzenia. Jak w przypadku każdego żartu, niezbędne jest dobre przemyślenie obiektu humoru. Zabawne treści oparte na słowach uważanych w danym języku za obraźliwe lub wulgarne mogą albo rozśmieszyć odbiorcę, albo go odrzucić.
Przeczytaj również
Powiązanie z aktualnymi zdarzeniami
Ludzie doceniają marki, które dają sobie przestrzeń na odrobinę humoru. Dlatego w procesie planowania publikacji można znaleźć miejsce na humorystyczną wstawkę lub reagować na bieżąco. Niektóre treści to tak zwane evergreeny, czyli są zawsze aktualne. Wiele z takich błyskotliwych odpowiedzi podchodzi pod kategorię tzw. real time marketing (RTM). Jeśli widzisz szansę na wstrzelenie się w trend – działaj i nie czekaj zbyt długo.
Prosty i uniwersalny przekaz
Cechą, która łączy wszystkie wymienione wcześniej, jest maksymalne uproszczenie i uogólnienie przekazu. Prostota gwarantuje zrozumienie przez szersze grono osób, a uniwersalność daje szansę na przekazanie treści dalej. Wiele spośród śmiechotreści zyskuje status tzw. virala, czyli publikacji (najczęściej filmiku czy mema), która jest masowo podawana dalej i na bazie efektu kuli śniegowej zyskuje ponadprzeciętną popularność.
Przeczytaj również
Formaty lolcontentu
Lolcontent może mieć różne formy. Przyjrzyjmy się kilku z nich.
Grafiki i animacje
Zazwyczaj jest to obrazek ze śmiesznym tekstem lub grą słowną, który nie wymaga od odbiorcy większego skupienia. Może przybrać formę infografiki, mema lub animacji.
Tekst
Elementem humorystycznym może być też treść wpisu w social mediach, choć nie jest to najczęściej wybierany format. W przeszłości dość często wykorzystywano rebusy, które jednak tracą na popularności.
Filmy
Coraz częściej lolcontentem są też zabawne filmiki. Sprzyja temu popularność relacji lub tzw. reels (rolek) które są dostępne na Facebooku, Instagramie, Tik Toku czy YouTube.
Jak tworzyć lolcontent?
Wielu social media managerów, którzy szczególnie często mają styczność z lolcontentem, zastanawia się nad tym, jak mądrze korzystać z tej formy. Wbrew pozorom nie jest to aż tak trudne. Wystarczy mieć na uwadze kilka szczegółów. Przedstawiamy niektóre z nich.
W umiarkowanych ilościach
Często mówi się, że każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu. Podobnie jest z lolcontentem. O ile nie prowadzisz strony, która opiera się w całości na lolcontencie, takiej jak kwejk.pl, besty.pl czy demotywatory.pl, to za każdym razem musisz rozważyć sytuację, w której chcesz sięgnąć po śmieszne treści.
Zbyt duże nagromadzenie humorystycznych tekstów czy niewłaściwy dobór żartu do grupy docelowej mogą w najlepszym razie kosztować Cię utratę kilku obserwujących, a w najgorszym – doprowadzić do bojkotu Twoich stron lub produktów.
Przeczytaj również
W związku z konkretną sytuacją
Czasami strategia, nazywana w języku angielskim newsjacking lub memejacking, pozwala nieco uśmierzyć negatywne emocje odbiorców. Dzieje się to w sytuacji, w której dochodzi do awarii z powodów niezależnych od marki. Wstawienie żartu w niewłaściwym momencie może jednak przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, dlatego wymagane jest właściwe wyczucie chwili.
W powiązaniu z marką
Kolejnym kryterium decydującym o użyciu lolcontentu powinna być branża, w jakiej działa dana marka. Zabawna treść, która koresponduje tematycznie z przekazem firmy, na przykład z typowymi śmiesznymi sytuacjami, zostanie dodatkowo doceniona przez zaangażowanych odbiorców. Wrzucanie śmiesznych obrazków bez związku nie zadziała w sposób, w jaki się spodziewamy.
Autentycznie
Nieautentyczny lolcontent nie będzie skutecznym lolcontentem. Jeśli sztucznie wprowadzisz humor, odbiorcy wyczują sprzeczności pomiędzy kierowanymi do nich komunikatami. Będzie to oznaczało też naruszenie spójności marki. Nie taki był zamiar, prawda?
Bez obrażania odbiorców
Pamiętaj, że poczucie humoru jest mieczem obosiecznym. To, co jednych bawi, innych może nie tylko nie bawić, ale też obrazić. Z pewnością należy ostrożnie podchodzić do humoru opartego na religii, polityce, orientacji seksualnej czy pochodzeniu etnicznym, ponieważ często polega on na polaryzacji dwóch grup.
Podsumowanie
- Lolcontent to treść, która ma na celu wywołać rozbawienie u odbiorcy.
- Głównymi cechami lolcontentu są: humor, uniwersalny przekaz, związek z aktualną sytuacją oraz obecność gier słownych.
- Najczęściej stosowanymi formatami śmiechotreści są: grafiki, animacje, wpisy oraz filmy.
- Przy tworzeniu lol contentu warto zwrócić uwagę na format, autentyczność, związek z marką lub branżą oraz aktualność treści.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz