Lolcontent – czym jest, jakie ma formy i jak go mądrze tworzyć?

Spis Treści:

Podczas tworzenia contentu powinniśmy brać pod uwagę nie tylko format treści, ale również zabarwienie emocjonalne przekazu. To dzięki niemu możesz chociażby tworzyć publikacje humorystyczne i lekkie w odbiorze, które powszechnie określa się jako lolcontent. Czym tak właściwie jest, co do niego zaliczamy, jakie ma cechy, gdzie może się pojawić i jak mądrze go wykorzystywać? Zobaczcie!

Lolcontent – czym jest?

Lolcontent, zwany alternatywnie w języku polskim lolkontentem lub śmiechotreścią, to lekka treść, która ma na celu rozbawić odbiorcę i wprowadzić trochę dystansu do strategii danej marki.

Nazwa lolcontentu pochodzi z języka angielskiego, w której lol oznacza laugh out loud – śmiać się głośno, a content – treść.

Lolcontent najczęściej pojawia się w formie gotowych, zabawnych obrazków publikowanych w social mediach, zwykle pod koniec tygodnia lub na jego początku. Wykorzystywanie go nie musi też się kłócić z profesjonalnym wizerunkiem firmy. Wprost przeciwnie, nie bez powodu mówi się, że uśmiech to uniwersalny kod komunikacyjny.

Cechy lolcontentu

Nie ma jednak jednej, uniwersalnej recepty na formę ani przekaz lolcontentu. Bardzo wiele zależy od strategii marki, branży, w jakiej działa, a także od zwykłego wyczucia. Po czym rozpoznać śmiechotreść?

Elementy humorystyczne

Podstawowym celem lolcontentu jest wywołanie rozbawienia u odbiorcy, dlatego poczucie humoru to niezbędny składnik każdej śmiechotreści. Ważne jest jednak, żeby zbadać pod tym kątem swoją grupę docelową i dobrze przemyśleć temat żartu. Na przykład ludzi z różnych kręgów kulturowych mogą bawić zupełnie inne tematy.

Wykorzystanie gier słownych

Gry słowne to również wdzięczny temat do tworzenia lolcontentu. Dobrze wykorzystane pozwalają odbiorcy lepiej zapamiętać markę i mieć z nią pozytywne skojarzenia. Jak w przypadku każdego żartu, niezbędne jest dobre przemyślenie obiektu humoru. Zabawne treści oparte na słowach uważanych w danym języku za obraźliwe lub wulgarne mogą albo rozśmieszyć odbiorcę, albo go odrzucić.

Powiązanie z aktualnymi zdarzeniami

Ludzie doceniają marki, które dają sobie przestrzeń na odrobinę humoru. Dlatego w procesie planowania publikacji można znaleźć miejsce na humorystyczną wstawkę lub reagować na bieżąco. Niektóre treści to tak zwane evergreeny, czyli są zawsze aktualne. Wiele z takich błyskotliwych odpowiedzi podchodzi pod kategorię tzw. real time marketing (RTM). Jeśli widzisz szansę na wstrzelenie się w trend – działaj i nie czekaj zbyt długo.

Prosty i uniwersalny przekaz

Cechą, która łączy wszystkie wymienione wcześniej, jest maksymalne uproszczenie i uogólnienie przekazu. Prostota gwarantuje zrozumienie przez szersze grono osób, a uniwersalność daje szansę na przekazanie treści dalej. Wiele spośród śmiechotreści zyskuje status tzw. virala, czyli publikacji (najczęściej filmiku czy mema), która jest masowo podawana dalej i na bazie efektu kuli śniegowej zyskuje ponadprzeciętną popularność.

Formaty lolcontentu

Lolcontent może mieć różne formy. Przyjrzyjmy się kilku z nich.

Grafiki i animacje

Zazwyczaj jest to obrazek ze śmiesznym tekstem lub grą słowną, który nie wymaga od odbiorcy większego skupienia. Może przybrać formę infografiki, mema lub animacji.

Tekst

Elementem humorystycznym może być też treść wpisu w social mediach, choć nie jest to najczęściej wybierany format. W przeszłości dość często wykorzystywano rebusy, które jednak tracą na popularności.

Filmy

Coraz częściej lolcontentem są też zabawne filmiki. Sprzyja temu popularność relacji lub tzw. reels (rolek) które są dostępne na Facebooku, Instagramie, Tik Toku czy YouTube.

Jak tworzyć lolcontent?

Wielu social media managerów, którzy szczególnie często mają styczność z lolcontentem, zastanawia się nad tym, jak mądrze korzystać z tej formy. Wbrew pozorom nie jest to aż tak trudne. Wystarczy mieć na uwadze kilka szczegółów. Przedstawiamy niektóre z nich.

W umiarkowanych ilościach

Często mówi się, że każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu. Podobnie jest z lolcontentem. O ile nie prowadzisz strony, która opiera się w całości na lolcontencie, takiej jak kwejk.pl, besty.pl czy demotywatory.pl, to za każdym razem musisz rozważyć sytuację, w której chcesz sięgnąć po śmieszne treści.

Zbyt duże nagromadzenie humorystycznych tekstów czy niewłaściwy dobór żartu do grupy docelowej mogą w najlepszym razie kosztować Cię utratę kilku obserwujących, a w najgorszym – doprowadzić do bojkotu Twoich stron lub produktów.

W związku z konkretną sytuacją

Czasami strategia, nazywana w języku angielskim newsjacking lub memejacking, pozwala nieco uśmierzyć negatywne emocje odbiorców. Dzieje się to w sytuacji, w której dochodzi do awarii z powodów niezależnych od marki. Wstawienie żartu w niewłaściwym momencie może jednak przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, dlatego wymagane jest właściwe wyczucie chwili.

W powiązaniu z marką

Kolejnym kryterium decydującym o użyciu lolcontentu powinna być branża, w jakiej działa dana marka. Zabawna treść, która koresponduje tematycznie z przekazem firmy, na przykład z typowymi śmiesznymi sytuacjami, zostanie dodatkowo doceniona przez zaangażowanych odbiorców. Wrzucanie śmiesznych obrazków bez związku nie zadziała w sposób, w jaki się spodziewamy.

Autentycznie

Nieautentyczny lolcontent nie będzie skutecznym lolcontentem. Jeśli sztucznie wprowadzisz humor, odbiorcy wyczują sprzeczności pomiędzy kierowanymi do nich komunikatami. Będzie to oznaczało też naruszenie spójności marki. Nie taki był zamiar, prawda?

Bez obrażania odbiorców

Pamiętaj, że poczucie humoru jest mieczem obosiecznym. To, co jednych bawi, innych może nie tylko nie bawić, ale też obrazić. Z pewnością należy ostrożnie podchodzić do humoru opartego na religii, polityce, orientacji seksualnej czy pochodzeniu etnicznym, ponieważ często polega on na polaryzacji dwóch grup.

Podsumowanie

  • Lolcontent to treść, która ma na celu wywołać rozbawienie u odbiorcy.
  • Głównymi cechami lolcontentu są: humor, uniwersalny przekaz, związek z aktualną sytuacją oraz obecność gier słownych.
  • Najczęściej stosowanymi formatami śmiechotreści są: grafiki, animacje, wpisy oraz filmy.
  • Przy tworzeniu lol contentu warto zwrócić uwagę na format, autentyczność, związek z marką lub branżą oraz aktualność treści.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Weronika Janiak

Z wykształcenia dziennikarka oraz politolog. Od blisko 10 lat związana z pracą z tekstem. Wolontariuszka dwóch poznańskich organizacji pozarządowych: Fundacji FIONA oraz Fundacji Aktywnych FURIA, które szerzą wiedzę o neuroróżnorodności. Współautorka „Książki o człowieku w spektrum autyzmu” wydanej przez Wydawnictwo Natuli. Ceni sobie literaturę podróżniczą oraz odkrywanie ciekawych miejsc. W wolnym czasie trenuje aikido oraz zgłębia tajniki masażu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

27.01.2025 Content Marketing
24.01.2025 Porady & Ciekawostki
23.01.2025 Korekta & Redakcja
22.01.2025 Marketing
21.01.2025 Porady & Ciekawostki
20.01.2025 Korekta & Redakcja
17.01.2025 Copywriting
16.01.2025 Content Marketing
15.01.2025 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu