Eco content, czyli o ekologii w wirtualnym świecie

Spis Treści:

Czy wiesz, że wirtualny świat także można zaśmiecić? Codziennie z każdej strony zasypujemy sieć milionami treści, którą trudno w szybki i bezproblemowy sposób zweryfikować pod kątem wiarygodności oraz użyteczności. Na szczęście coraz częściej zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego na popularności zyskuje trend eco contentu. Czym dokładnie jest eco content? Zapraszamy do lektury!

Zaśmiecanie internetu

O tym, że stopniowo „przenosimy” wszystko ze świata realnego do wirtualnego, nie trzeba nikogo przekonywać. Internet to jednocześnie błogosławieństwo oraz przekleństwo dla społeczeństwa. Z jednej strony jesteśmy „na bieżąco” ze wszystkim, co nas interesuje, z drugiej – zalewa nas natłok informacji. Z czasem w sieci powstaje istny „śmietnik”.

A więc nie tylko świat realny, ale również ten wirtualny może ulec zanieczyszczeniu. Czym jednak można zaśmiecić Internet? To przede wszystkim:

  • zapychacze, czyli treści-śmieci;
  • wrzucanie masowych treści;
  • wprowadzanie chaosu na naszych stronach firmowych czy kanałach informacyjnych;
  • rzadkie czyszczenie zawartości kont czy treści w social mediach.

Wiadomości-śmieci to nie SPAM. Zapychacze tworzy się dla generowania ruchu, zyskania lepszej pozycji w przeglądarce. W zasadzie w takich treściach sama zawartość przekazu nie ma większego znaczenia – liczy się próba „wbicia się” w algorytm wyszukiwarki, żeby klikano w odpowiednie linki i bannery. Takie wiadomości tak naprawdę nie wnoszą nic nowego i wartościowego do sieci, są bezużyteczne – ale są.

Śmietnik w sieci powstaje także na skutek nieprzemyślanych strategii marketingowych. Panuje mylne przekonanie, że aby być widocznym, trzeba co chwilę wypuszczać do sieci nowe treści – im więcej, tym lepiej. Jednak algorytmy przeglądarek już dobrą chwilę temu zmieniły taktykę, prowadząc coraz bardziej powszechny ekotrend promujący rzadsze, ale bardziej wartościowe treści. A więc nie ilość, a jakość.

Śmietnikiem treści może być także niestety nasza własna strona. Jeśli chaotycznie, bez planu i pomysłu wrzucasz teksty lub grafiki niespójne z ogólnym zamysłem Twojej działalności, to także wpływa negatywnie na jej odbieranie przez algorytmy wyszukiwarki. Jeśli coś jest o wszystkim i o niczym – nie prezentuje żadnej użytecznej wartości.

Jak z tym walczyć? Na pomoc przychodzi eco content!

Eco content – co to jest?

Ideą eco contentu jest tworzenie oraz wykorzystywanie treści w określony, „przyjazny dla środowiska” (w tym wypadku tego wirtualnego) sposób.

Co to oznacza w praktyce? Poniżej kilka przykładów prawidłowego korzystania z trendu eco contentu:

Twórz treści wartościowe

Jeśli nie masz w danym momencie nic ciekawego i użytecznego do przekazania swoim odbiorcom – po prostu nic nie pisz. Pisanie po to, by „zapchać” lukę czasową pomiędzy kolejnymi postami czy artykułami blogowymi nie przyniesie oczekiwanych korzyści, np. lepszego pozycjonowania w wyszukiwarce. Jeśli chcesz podkreślić swoją aktywność w sieci, rób to na wielu poziomach (dobrym przykładem jest chociażby komentowanie postów innych osób lub odpowiadanie na komentarze pod Twoimi treściami). Pamiętaj, że algorytmy Google również nie lubią treści niskich jakości, przez co mogą ograniczyć ich widoczność w wyszukiwarce!

Miej plan działania

Systematyczność może okazać się kluczowa dla Twojej działalności w sieci. Lepiej zaplanować harmonogram publikacji postów z wyprzedzeniem i mieć kilka tematów w zapasie na „wszelki wypadek”. Z różnych względów nie zawsze mamy możliwość przygotować wartościową treść „na zawołanie”, dlatego jeśli masz w danym momencie jakiś ciekawy pomysł – zanotuj go i wróć do niego w wolnej chwili. Zawsze miej w zanadrzu kilka treści pomocniczych na tzw. czarną godzinę.

Wykorzystuj recykling treści

Stworzyłeś treść o dużej wartości? Nic nie stoi na przeszkodzie, by ponownie do niego sięgnąć. Recykling treści polega na ponownym wykorzystaniu gotowego contentu, aby nadać mu drugie życie. Nie chodzi tutaj o skopiowanie tekstu i wrzucenie go jeszcze raz w niezmienionej formie. Na podstawie gotowego contentu (artykuł, blog, podcast, infografika, transkrypcja) stwórz zupełnie nową treść – najlepiej wykorzystując inną formę przekazu. Przykład? Stworzyłeś artykuł blogowy, który możesz przedstawić skrótowo w formie infografiki lub podzielić na kilka części podcastu.

Twórz content wiecznie żywy

Zamiast co chwila tworzyć kolejne krótkie artykuły, które za chwilę stracą na aktualności i wartości, kreuj tzw. evergreen content. To tzw. treści wiecznie żywe, które przez długi okres nie wymagają aktualizacji, bo są uniwersalne.

Co jeszcze oznacza eco content?

To tak jak w świecie realnym: jeśli chcesz być eko – segreguj śmieci i często porządkuj otoczenie. Teraz odnieśmy powyższe porównanie do wirtualnej rzeczywistości.

Segregacja śmieci, zgodnie z ideą eco contentu, oznaczać będzie w tym przypadku kategoryzację treści. Nie wprowadzamy chaosu i wybuchowej mieszanki. Każda treść powinna mieć swoje miejsce – od tego masz różne zakładki na swojej stronie. Jeśli utrzymujesz na niej porządek, Twoi odbiorcy to zauważą i na pewno docenią. Podobnie rzecz się ma z jakością samego tekstu – redaguj swoje teksty, poprawiaj błędy, dbaj o odpowiednią strukturę i przejrzystość.

Porządkowanie oznacza także pozbywanie się śmieci. Nie musisz tego jednak robić dosłownie, usuwając bezpowrotnie gotowe teksty. Wykorzystaj recykling treści i nadaj im nowe życie, może w innej, bardziej przejrzystej formie.

Podsumowanie

  • Eco content pozwala ograniczać zaśmiecanie sieci bezwartościowymi preclami i tekstami zapleczowymi, które nie wnoszą dla użytkowników żadnej wartości.
  • Ideą tego ekotrendu jest oczyszczanie Internetu z nadmiaru treści, ich segregacja.
  • Eco content idealnie współgra z wiecznie żywym treściami oraz z recyklingiem treści.
  • Stawiamy jakość treści nad ilość – w tym wypadku tworzymy treści rzadziej, ale niosące większą wartość dla odbiorcy.
  • Segregujemy treści i porządkujemy naszą stronę, minimalizując ilość treści mało użytecznych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Wiącek

Patrycja zajmuje się copywritingiem - przygotowuje opisy produktów i kategorii, opracowuje artykuły blogowe oraz inne teksty pod SEO. Do swoich zadań podchodzi z pełnym zaangażowaniem, rzetelnie i terminowo. Na co dzień mama, żona i pełnoetatowa asystentka w międzynarodowej firmie przemysłowej z branży spawalniczej. W wolnych chwilach Patrycja zgłębia tajniki pracy Wirtualnej Asystentki, biorąc udział w szkoleniach przygotowujących do tego zawodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki
06.05.2024 Korekta & Redakcja
03.05.2024 Marketing
02.05.2024 Porady & Ciekawostki
01.05.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu