Remarketing – co to jest i o czym warto wiedzieć?
Większość potencjalnych klientów odwiedzających sklep internetowy opuszcza go, nie dokonując zakupu. Odpowiedzią na ten problem może być remarketing. Wykorzystując go, możesz sprytnie przywrócić potencjalnego klienta na ścieżkę zakupową.
Remarketing – co to jest?
Remarketing to szereg działań marketingowych skierowanych do użytkowników, którzy odwiedzili już daną stronę internetową, ale nie dokonali zakupu.
Reklamy remarketingowe podążają za odbiorcą w innych serwisach internetowych bądź na Facebooku. Celem tej kampanii reklamowej jest nakłonienie internauty do powrotu na stronę i skorzystania z usług firmy.
Ta forma sprawdza się zwłaszcza w sklepach internetowych, ale tak naprawdę z remarketingu może korzystać praktycznie każde przedsiębiorstwo.
Pewnie wiele razy zdarzyło Ci się odwiedzić konkretny sklep internetowy i nic tam nie kupić, a przez kolejnych kilka miesięcy bombardowały Cię reklamy tej firmy. To jest właśnie remarketing! Te działania mają na celu przywrócenie potencjalnego klienta na ścieżkę zakupową.
Jak działa remarketing?
Od kilku lat większość stron internetowych wymaga od Ciebie zgody na przetwarzanie danych osobowych i pozwolenia na umieszczanie plików cookies (tzw. ciasteczek) w Twojej przeglądarce. Monitorują one zachowania użytkowników, ich preferencje i umożliwiają wyświetlanie spersonalizowanych reklam.
Listy remarketingowe w Google Ads tworzone są właśnie na podstawie cookies i bez nich remarketing nie mógłby istnieć. Niezbędne są także odpowiednie tagi, czyli fragmenty kodu html – w zależności od wybranego kanału reklamowego wygląda to następująco:
- Google Ads – na każdej podstronie serwisu musisz zainstalować globalny tag witryny i opcjonalnie fragment kodu zdarzenia, który byłby wykorzystywany do remarketingu dynamicznego;
- Facebook Ads – niezbędny jest tzw. piksel Facebooka, który możesz wdrożyć samodzielnie na stronie lub skorzystać z platformy partnera np. Menedżer Tagów Google lub WooCommerce.
Globalny tag witryny w Google Ads i piksel Facebooka umożliwiają utworzenie odpowiednich list odbiorców, którzy odwiedzili już daną stronę internetową, i wyświetlanie im spersonalizowanych reklam.
Listy remarketingowe możesz tworzyć dowolnie, w zależności od potrzeb. Mogą się na nich znajdować wszyscy, którzy odwiedzili witrynę oraz użytkownicy, którzy:
- odwiedzili konkretną podstronę,
- porzucili koszyk,
- dokonali zakupu,
- spędzili określoną liczbę minut na stronie.
Możesz tworzyć listy także ze względu na okres przynależenia odbiorców do listy. Maksymalny okres członkostwa to 180 dni dla Facebook Ads (minimalny – 1 dzień) i aż 540 dni dla Google Ads.
Kolejnym krokiem jest utworzenie kreacji tekstowych lub graficznych, utworzenie odpowiednich kampanii reklamowych i ich optymalizacja.
Jak remarketing wygląda w praktyce?
Remarketing składa się zazwyczaj z kilku kroków:
- Użytkownik szuka w Internecie informacji na temat produktów lub usług i wpisuje w wyszukiwarkę odpowiednie hasła.
- Trafia na konkretną stronę internetową, a w jego przeglądarce zapisują się pliki.
- Internauta opuszcza daną stronę WWW (dokonując bądź nie dokonując zakupu) i zostaje zapisany na odpowiedniej liście.
- Reklamy remarketingowe wyświetlają się użytkownikowi w innych serwisach lub na Facebooku (w zależności od wybranego systemu – Google Ads czy Facebook Ads).
- Zachęcony reklamami odbiorca ponownie odwiedza daną stronę internetową i staje się potencjalnym klientem.
Najczęstsze błędy w kampaniach remarketingowych
Skuteczność kampanii remarketingowych niejednokrotnie została potwierdzona w praktyce, dlatego warto byś wykorzystał ich potencjał w swoim biznesie. Wystrzegaj się jednak poniższych błędów – mogą zniechęcić Twoich potencjalnych klientów.
Brak ograniczenia liczby wyświetleń reklamy
Podczas konfiguracji kampanii masz możliwość ustawienia maksymalnej częstotliwości wyświetleń reklamy na jednego użytkownika (tzw. capping). Niestety brak ograniczenia liczby reklam to nadal często spotykany błąd, który stwarza duży problem.
Użytkownik, który zostanie „zasypany” powtarzającymi się reklamami, najprawdopodobniej się zniechęci i już nigdy nie odwiedzi natrętnej strony. Tym samym zyskujesz efekt odwrotny do zamierzonego.
Nieatrakcyjne banery reklamowe
Przeszkodą w osiągnieciu założonych celów w kampanii remarketingowej mogą być nieumiejętnie przygotowane banery. Złej jakości grafika, niedopasowana kolorystyka bądź nudne hasła reklamowe mogą stanowić przyczynę braku konwersji.
Zbyt szerokie listy odbiorców
Często spotykanym błędem jest niewykluczanie z kampanii reklamowej tych użytkowników, którzy już dokonali konwersji. W konsekwencji reklama butów Nike wyświetla się osobie, która te buty kupiła i ma je właśnie na stopach.
Dobre praktyki
Odpowiednio stworzone i optymalizowane kampanie remarketingowe to potężne narzędzie marketingowe zarówno na Facebooku, jak i w Google. O czym warto pamiętać, tworząc skuteczne kampanie?
Trafne CTA
Call to action (czyli wezwanie do działania) powinno być zwięzłe i zawierać konkretną informację. Ten mały element może wiele zrobić dla skuteczności Twojego przekazu reklamowego. Często stosowane i skuteczne CTA to m.in.:
- sprawdź,
- zobacz,
- wypełnij formularz,
- wybierz,
- zarejestruj się,
- kup teraz,
- zamawiam.
Przeczytaj również
Adekwatny okres członkostwa odbiorców na listach
Okres członkostwa określa, przez ile dni reklamy będą się wyświetlały konkretnemu użytkownikowi. Dobrze jest go ustawić, opierając się na rodzaju prowadzonej działalności. Przykładowo, podjęcie decyzji o zakupie laptopa z pewnością zajmie więcej czasu niż wybranie ładnego etui na telefon.
Odpowiedni budżet kampanii
Zbyt niski budżet sprawi, że środki szybko się wyczerpią i reklama nie trafi do wystarczającej liczby odbiorców. Uniemożliwi to także przeprowadzenie analizy kampanii z uwagi na niewystarczającą ilość danych.
Podsumowanie
- Remarketing to szereg działań marketingowych skierowanych do użytkowników, którzy odwiedzili już daną stronę internetową.
- Do tworzenia list odbiorców niezbędny jest globalny tag witryny (Google Ads) lub piksel (Facebook Ads).
- Najczęstsze błędy w kampaniach remaketingowych to: brak ograniczenia liczby wyświetleń reklamy, nieatrakcyjne banery reklamowe i zbyt szerokie listy odbiorców.
- Z kolei dobre praktyki w kampaniach to trafne CTA, adekwatny okres członkostwa odbiorców na listach i odpowiedni budżet kampanii.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz