Content Hub, czyli sposób na zorganizowanie treści na stronie

Spis Treści:

Jeśli nasza strona poświęcona jest kilku dużym zagadnieniom lub posiadamy wyjątkowo precyzyjne dane o konkretnej tematyce, warto pomyśleć o zorganizowaniu ich w tzw. content huby. Szczegóły w niniejszym tekście.

Jak najlepiej posegregować dużą ilość treści na stronie?

Kiedyś na naszym blogu poruszaliśmy już podobne zagadnienie – mówiliśmy wtedy o cornerstone content, czyli kluczowej zawartości lub zakresie tematycznym, w którym się obracamy. To skuteczna i sprawdzona taktyka – jednakże co zrobić w przypadku posiadania strony poruszającej kilka zagadnień, spośród których każde z nich nadawałoby się na osobny cornerstone? Wystarczy wtedy spojrzeć na sprawę z szerszej perspektywy i sięgnąć po koncepcję, która pozwoli nam na uporanie się z podobną sytuacją. Mowa o content hubach.

Content hub można przetłumaczyć na język polski jako „centrum treści” lub, co być może da lepszy ogląd efektu, jaki chcemy osiągnąć, jako „koncentrator treści”.

Ideą jest zatem stworzenie swoistych centrów informacji na konkretny temat, zbierając wszystkie treści, które go dotyczą, w jednym, posegregowanym miejscu. Taki zbiór ma następujący układ: „filarem” jest przekrojowy, merytoryczny, obszerny artykuł, od którego wyprowadzamy liczne odnośniki do treści wyjaśniających poszczególne zagadnienia.

Jak stworzyć „koncentratory” treści?

Punktem wyjścia może być chęć ulepszenia aktualnej strony lub sytuacja, w której budujemy treść na jakiś temat od zera. W obu przypadkach powinniśmy postępować wedle takiej samej procedury.

Temat, który dobrze nada się na content hub, musi być obszerny, musi mieć potencjał wyszukiwawczy (czyli powinien być wyszukiwany chociaż w średnim stopniu) oraz musi być odpowiedzią na konkretną intencję wyszukiwawczą: chęć poszerzenia wiedzy.

Omówimy pokrótce każdy z tych trzech punktów.

  1. Obszerność wydaje się oczywista – wszak, jeśli chcemy skumulować jakieś informacje w jednym obszarze, musimy mieć co kumulować. Potencjał wyszukiwania również wydaje się zrozumiały, bowiem wszelkie działania podejmujemy celem zwiększenia naszej pozycji w wyszukiwarce – a skoro dany temat interesuje bardzo niewielką grupkę osób, prawdopodobnie wystarczą inne działania, by zająć wysoką pozycję w SERP-ach. Finalnie – intencja. Sprawdźmy, czy rezultaty dla naszych fraz kluczowych faktycznie pokazują, że ludzie szukają wiedzy, a nie – przykładowo – ofert sklepowych. „Budowa silnika samochodowego” może być takim hasłem, ale wpisując „najlepsze narty zjazdowe” oczekujemy raczej odnośników do sklepów.
  2. Jeśli udało się nam już określić właściwe tematy, pora poszukać zagadnień, które się na nie składają. Pamiętajmy, by skupić się na takich, które również posiadają jakiś potencjał – czyli są często wyszukiwane. Pozwoli nam to skupić najważniejsze informacje w jednym miejscu. Proces ten może przebiegać podobnie do wyszukiwania fraz kluczowych podczas tworzenia tekstu. Możemy także sprawdzić duże agregatory treści, takie jak Wikipedia, by zobaczyć, z czym powiązane jest nasze zagadnienie.
  3. Ostatnim krokiem jest zadbanie o prawidłowe linkowanie wewnętrzne pomiędzy głównym artykułem a podstronami, na przykład przy pomocy anchorów. Powinno być one czytelne i przejrzyste, by maksymalnie ułatwić – oraz uprzyjemnić – proces przeglądania treści. Pamiętajmy jednakże, aby każda z podstron zawierała także odnośnik do strony głównej. To z kolei atrybut dla algorytmów weryfikujących Google, które ocenią naszą stronę jako wewnętrznie uporządkowaną i prostą w nawigacji.

Jakie są zalety content hubów?

Skoro wiemy już, jak zbudować takie centrum treści na naszej stronie, przyjrzyjmy się również zaletom takiego rozwiązania. Te bowiem dotyczą nie tylko przyjemniejszych odczuć konsumenckich podczas przeglądania, ale również mogą polepszyć naszą ocenę w rankingach Google.

Merytoryczna i angażująca treść jest dla wyszukiwarki kluczowym czynnikiem podczas rankingowania.

Jeśli wykazujemy szeroką ekspertyzę w danej dziedzinie – a dobrym dowodem jest tworzenie wspomnianych koncentratorów zawartości – możemy również zyskać wyższy autorytet tematyczny oraz większą ilość odsłon. Ponadto polepszy się nasz engagement rate (ang. współczynnik zaangażowania – czyli ilość czasu, którą przeciętny użytkownik spędza na naszej stronie; rozumie się go jako wyznacznik angażującej zawartości).

Jak widać – plusów jest sporo. Jeśli borykamy się z problemem dużej ilości nieuporządkowanej treści, content huby są rozwiązaniem stworzonym wprost dla nas. To metoda prosta, ale jednocześnie skuteczna, której zastosowanie może przynieść szereg korzyści.

Podsumowanie

  • Content hub to metoda pozwalająca na stworzenie spójnej struktury zawartości na naszej stronie;
  • Takie centrum można zbudować od podstaw lub posłużyć się – oraz ewentualnie rozbudować – istniejącą treść;
  • Należy zadbać, by zagadnienie spełniało kilka wymogów, dzięki którym nasza baza będzie mogła zostać odpowiednio poszerzana;
  • Rozwiązanie to przynosi ze sobą istotne korzyści.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Jan Susmaga

Z wykształcenia - filolog/językoznawca, z aktualnego zawodu - korektor i copywriter, z zainteresowania - wszystko po trochu. Lubi pisać, czytać zarówno prozę, jak i literaturę faktu (głównie naukową), oglądać horrory, trenować sztuki walki, próbować nowych rzeczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu