SEO na TikToku – jak i dlaczego warto to robić?

Spis Treści:

Ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie i 16 miliardów dolarów przychodów w 2023 roku¹ – robi wrażenie? Oczywiście, a to tylko niektóre liczby generowane przez Tik Toka, czyli portal społecznościowy, który cieszy się rosnącym zainteresowaniem również w Polsce. Nic więc dziwnego, że stanowi on coraz popularniejsze źródło docierania do potencjalnych klientów, a sposobem na to jest SEO na TikToku. Oto wszystko, co warto wiedzieć na jego temat!

Czy możliwe jest SEO na TikToku?

Jak najbardziej! I podobnie jak w przypadku promocji witryny w Google, SEO na TikToku pozwala docierać do większej liczby internautów. Różnica polega jednak na tym, że tutaj nie pozycjonuje się strony internetowej, a konto oraz udostępniane filmy i zdjęcia.

TikTok SEO to szereg działań, które mają na celu poprawienie widoczności publikowanych treści w wynikach wyszukiwania serwisu oraz w zakładce „Dla Ciebie”.

Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku zrozumienie algorytmu TikToka, odpowiedzialnego za dopasowywanie contentu do potrzeb i zainteresowań użytkowników. Bierze on pod uwagę przede wszystkim:

  • słowa kluczowe, hashtagi oraz inne informacje dotyczące publikowanych na portalu treści;
  • interakcje użytkowników, w tym komentarze, polubienia czy udostępnienia;
  • ustawienia oraz opis konta.

Ciekawostką jest fakt, że algorytm TikToka nie uwzględnia liczby obserwujących, dlatego na portalu promować się mogą również początkujący twórcy.

TikTok SEO – jak skutecznie pozycjonować?

SEO na TikToku różni się od tego w Google, jednak również wymaga opracowania strategii i podjęcia konkretnych działań. Podstawą jest kierowanie treści do odpowiedniej grupy odbiorców oraz śledzenie trendów, dzięki którym Twój content będzie cieszył się sporą popularnością wśród użytkowników.

To jednak nie wszystko. Oto 6 sposobów na skuteczne TikTok SEO, dzięki któremu dotrzesz do szerszego grona odbiorców!

Elementy TikTok SEO

Zoptymalizuj profil

To pierwsza zasada skutecznego SEO na TikToku. W swoim profilu umieść zdjęcie, dodaj informacje o tym, kim jesteś i czego dotyczą udostępniane przez Ciebie treści, a także podlinkuj swoją stronę internetową albo konta na innych portalach społecznościowych. Im więcej informacji podasz, tym lepiej – pomoże to nie tylko w kontekście pozycjonowania, ale również wpłynie pozytywnie na odbiór profilu przez użytkowników serwisu.

Pamiętaj również, by we wszelkich opisach stosować słowa kluczowe, o których nieco więcej powiemy za chwilę.

Używaj hashtagów

Hashtagi zyskały ogromną popularność i są istotne w niemal wszystkich serwisach społecznościowych, jednak największe znaczenie mają właśnie na TikToku, znacząco wspierając proces pozycjonowania. Dlatego używaj ich przy wszelkich publikacjach i dobieraj je w taki sposób, by tematycznie pasowały do Twoich materiałów. Pomocnym narzędziem w selekcji popularnych i adekwatnych hashtagów jest TikTok Creative Center.

Uwaga! Jeżeli chcesz osiągnąć zamierzony efekt, umieszczaj od 3 do 6 hashtagów, najlepiej na końcu opisu filmu lub zdjęcia.

Korzystaj ze słów kluczowych

Jak zapewne wiesz, kluczową rolę w pozycjonowaniu stron internetowych w Google odgrywają słowa kluczowe. Nie inaczej jest w przypadku TikTok SEO – warto umieszczać je nie tylko w opisie materiału, ale również w publikowanych filmach (zarówno w formie tekstowej, jak i słownej). Algorytm bez wątpienia zwróci na nie uwagę, co będzie miało wpływ na Twoją widoczność w wynikach wyszukiwania.

Jak szukać słów kluczowych? Możesz skorzystać zarówno z popularnych narzędzi SEO (np. Ahrefs), jak i sprawdzać frazy sugerowane przez wyszukiwarkę TikToka.

Twórz atrakcyjne tytuły i opisy

Choć TikTok stoi przede wszystkim filmikami i zdjęciami, swoje miejsce znalazło na nim również słowo pisane. I co najważniejsze, ma ono duży wpływ na SEO. Dlatego pod każdym materiałem warto tworzyć atrakcyjne opisy, które zawierają słowa kluczowe i dokładnie informują, co jest tematem publikacji. Do wykorzystania masz aż 4000 znaków, jednak pamiętaj, by opis był merytoryczny i nie zawierał zbyt wielu fraz – w przeciwnym razie osiągniesz efekt odwrotny do zamierzonego.

Nie zapomnij również o atrakcyjnych tytułach, najlepiej ze słowami kluczowymi, które stanowić będą dodatkową zachętę dla użytkowników do zapoznania się z Twoim materiałem.

Zachęcaj do interakcji

Algorytm TikToka zwraca szczególną uwagę na to, czy użytkownicy „lajkują”, komentują i przekazują dalej Twoje materiały. Sprawa jest prosta – im więcej interakcji, tym skuteczniejsze pozycjonowanie. Dlatego w opisach i samych filmach zachęcaj członków społeczności do podejmowania konkretnych działań – CTA (Call to Action) w tym przypadku może zdziałać prawdziwe cuda.

Algorytm TikToka bierze pod uwagę również to, czy użytkownik obejrzał filmik do końca, dlatego zawsze dbaj o jakość i aktualność swoich materiałów, a także dostosowuj je do konkretnej grupy docelowej.

Używaj odpowiednich dźwięków w filmach

Choć nie każdy twórca zdaje sobie z tego sprawę, czynnikiem rankingowym TikToka są dźwięki używane w publikowanych filmikach. Warto więc wybierać popularne aktualnie utwory albo ponownie skorzystać z propozycji TikTok Creative Center (zakładka „Songs”).

Dlaczego warto zadbać o SEO na TikToku?

TikTok to ogromna liczba użytkowników w różnym wieku (już nie tylko najmłodszych!), do których dotarcie daje spore możliwości. Dzięki skutecznemu SEO zwiększysz widoczność swoich materiałów w wynikach wyszukiwania i przyciągniesz uwagę wielu osób.

Co więcej, jeżeli chcesz wykorzystać portal do promocji biznesu, pozycjonowanie może przynieść Ci wiele korzyści, na czele z:

  • pozyskaniem wielu nowych klientów;
  • zwiększeniem świadomości marki;
  • budowaniem pozytywnego wizerunku marki;
  • zwiększeniem przychodów ze sprzedaży produktów lub usług.

Wszystko to sprawia, że SEO na TikToku stało się dzisiaj nie tyle możliwością, co obowiązkiem. Bez odpowiednich działań Twoje treści, nawet te najbardziej wartościowe, mogą przejść bez echa i utonąć w wielkim morzu tik tokowego contentu.

Chcesz poznać zasady pozycjonowania? Oferujemy unikalny kurs SEO, który przygotuje Cię do pracy w zawodzie pozycjonera lub pomoże w promocji własnego biznesu.

Kurs SEO

Podsumowanie

  • SEO na TikToku to najlepszy sposób, by zwiększyć widoczność profilu oraz publikowanych materiałów w wynikach wyszukiwania portalu.
  • Algorytm TikToka zwraca uwagę m.in. na hashtagi, słowa kluczowe, informacje dotyczące publikowanych treści czy interakcje użytkowników.
  • Podstawą TikTok SEO jest optymalizacja profilu, używanie słów kluczowych oraz hasghtagów.
  • Jeżeli chcesz poprawić skuteczność pozycjonowania, zachęcaj do interakcji (CTA), twórz atrakcyjne opisy oraz umieszczaj w filmach popularne dźwięki.
  • SEO na TikToku przynosi wiele korzyści stricte biznesowych – pozwala pozyskiwać nowych klientów i budować świadomość oraz pozytywny wizerunek marki.

¹ Źródło danych: https://backlinko.com/tiktok-users.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja
09.10.2024 Brak kategorii
08.10.2024 Marketing
07.10.2024 Korekta & Redakcja
04.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu