Jak zrobić dobre, skuteczne SEO? Poradnik dla początkujących
Pozycjonowanie to jeden z najlepszych sposobów na promowanie stron internetowych. Jego efektywność zależy jednak od wielu czynników – pominięcie nawet jednego detalu, z pozoru mało znaczącego, może uniemożliwić Twojej witrynie zaistnienie w Google. Sprawdź zatem, na czym polega skuteczne SEO, i jak krok po kroku powinny wyglądać prace z zakresu pozycjonowania.
Skuteczne SEO, czyli właściwie co?
SEO to kompleksowe działania, w których skład wchodzą zarówno prace w obrębie strony internetowej (on-site), jak i na zewnątrz (off-site).
Chcąc cieszyć się wysokimi pozycjami witryny w Google, trzeba poznać działanie oraz algorytmy wyszukiwarki, dowiedzieć się wszystkiego o czynnikach rankingowych i stosować się do ustalonych przez giganta z Mountain View wytycznych dla webmasterów.
Skuteczne SEO to wieloetapowa, czasochłonna i ciężka praca. Pozycjonując, nie można wybierać drogi na skróty i pomijać nawet najdrobniejszych elementów – każdy, nawet niewielki błąd, może doprowadzić do tego, że Twoja strona nigdy nie osiągnie najwyższych pozycji w Google i na zawsze pozostanie w internetowym niebycie.
Skuteczne pozycjonowanie w 7 krokach
Jak wspomnieliśmy wcześniej, pozycjonowanie jest procesem wieloetapowym, które wymaga przeprowadzenia prac w odpowiedniej kolejności. Oto 7 kroków do skutecznego SEO!
Krok 1 – Audyt strony oraz analiza konkurencji i odbiorców
Wszelkie działania związane z SEO należy rozpoczynać od audytów oraz analiz, które stanowią punkt wyjścia do dalszych prac.
W pierwszej kolejności warto poznać mocne i słabe strony swojej witryny pod kątem technicznym, a także wykryć ewentualne błędy, które uniemożliwiłyby skuteczne SEO. Na osiągnięte przez Ciebie wyniki wpływ będą miały przede wszystkim takie elementy, jak:
- nagłówki;
- meta tagi;
- adresy URL;
- certyfikat SSL;
- przekierowania;
- struktura menu;
- linki wewnętrzne;
- słowa kluczowe;
- treści i grafiki;
- prędkość ładowania;
- responsywność strony.
Sprawdzając i analizując każdy z tych elementów, zyskasz możliwość przeprowadzenia efektywnych działań optymalizacyjnych – o tych powiemy więcej w dalszej części niniejszego artykułu.
Audyt to jednak nie wszystko. Na początku działań SEO warto także dokonać analizy konkurencji (jakie słowa kluczowe wykorzystuje, jakie treści tworzy i skąd czerpie linki), a także odbiorców (kim są, jakie są ich potrzeby i oczekiwania, czego szukają w Internecie i na Twojej stronie). Bez tego skuteczne pozycjonowanie nie będzie możliwe.
Krok 2 – Dobór słów kluczowych
Kluczem do wysokich pozycji w Google jest ustalenie słów i wyrażeń, które wpisywać będą użytkownicy, by odnaleźć Twoją stronę internetową.
To właśnie dzięki nim z jednej strony zyskasz widoczność w sieci, a z drugiej będziesz mógł liczyć na odpowiedni wskaźnik konwersji.
Do Twojej dyspozycji są:
- ogólne frazy, które składają się z jednego do dwóch słów i są często wyszukiwane, ale przy tym cechuje je większa konkurencyjność, dlatego ich zbyt duże nagromadzenie może utrudnić Ci drogę na szczyt Google;
- frazy z długiego ogona (long tail), a więc składające się z większej liczby słów, które są mniej konkurencyjne i lepiej trafiają w preferencje oraz potrzeby użytkowników – skuteczne pozycjonowanie opiera się dzisiaj w dużej mierze właśnie na nich;
- frazy brandowe i lokalne – te pierwsze powiązane są z marką, natomiast drugie z lokalizacją i mogą stanowić świetne uzupełnienie innych wyrażeń kluczowych, zwłaszcza do promocji konkretnych produktów czy lokalnych biznesów.
Analiza słów kluczowych może zostać przeprowadzona przy użyciu wielu narzędzi – zarówno tych darmowych (np. Keyword Planner od Google), jak i płatnych (np. Ahrefs). My polecamy te drugie, ponieważ dają one większe możliwości i pozwalają efektywniej „wyłapywać” frazy odpowiednie do skutecznego SEO.
Krok 3 – Optymalizacja nagłówków, meta tagów i adresów URL
Po wyborze słów kluczowych czas na działania techniczne, które najczęściej rozpoczynają się od optymalizacji różnego rodzaju danych na stronie.
- Nagłówki – pozwalają one poprawić czytelność witryny, ułatwiają proces indeksowania i tworzą hierarchię treści (używaj nagłówków od H1, czyli najważniejszego, do H6).
- Meta tagi – mowa tu o tytułach poszczególnych podstron oraz opisie meta widocznym w wynikach wyszukiwania Google, które powinny informować użytkowników o zawartości strony oraz zawierać adekwatne słowa kluczowe.
- Adresy URL – powinny być czytelne, łatwe do zapamiętania oraz zapisania, a także zawierać słowa kluczowe.
Krok 4 – Optymizacja treści i grafik
Treści stanowią najważniejszy element skutecznego SEO – pełnią funkcję informacyjną i promocyjną, pozwalają wyróżnić się na tle innych i stanowią najlepsze źródło słów kluczowych oraz linków.
Znasz powiedzenie „content is king”? Jeżeli nie, powinieneś je zapamiętać i stosować w praktyce.
Twoim zadaniem jest więc zadbanie o to, by wszelkie opisy firmy, produktów czy stosowanych technologii oraz artykuły blogowe były merytoryczne, czytelne i stanowiły odpowiedź na pytania użytkowników. Stosuj przy tym akapity i wypunktowania, wyróżniaj najistotniejsze fragmenty (np. pogrubiając je albo podkreślając), a także pamiętaj o tym, by były unikalne (treści skopiowane z innych witryn to gwarancja kary od Google).
Content to jednak nie tylko słowo pisane, lecz także różnego rodzaju grafiki. Przyciągają one uwagę i sprawiają, że treść na stronie jest o wiele atrakcyjniejsza. Optymalizacja grafik polega na ich odpowiedniej kompresji, nazywaniu oraz dodawaniu atrybutu ALT (alternatywnego tekstu, który ułatwia pracę robotom Google).
Krok 5 – Optymalizacja prędkości i mobilności strony
Tutaj sprawa jest prosta – strona internetowa powinna wczytywać się szybko i być mobilna.
Jak dokonać optymalizacji na tych płaszczyznach?
Prędkość ładowania przyspieszysz dzięki pozbyciu się spowalniających stronę elementów, jak zbyt duże grafiki (najważniejsze parametry, takie jak FID, LCP czy CLS, przeanalizujesz w Google Search Console). Responsywność witryny sprawdzisz dzięki wielu narzędziom i wtyczkom – również tym udostępnionym przez Google (np. tutaj). Co więcej, podpowiedzą Ci one, które elementy warto zoptymalizować, by strona lepiej wyświetlała się na smartfonach czy tabletach.
Krok 6 – Optymalizacja linków wewnętrznych
Skuteczne SEO wymaga stosowania linków wewnętrznych, które możesz umieszczać w przygotowanych wcześniej opisach lub artykułach na stronie.
Odnośniki do innych podstron z jednej strony poprawiają nawigację w obrębie witryny i ułatwiają życie użytkownikom, a z drugiej umożliwiają robotom Google sprawne poruszanie się po stronie, co ma wpływ na jej ranking.
Nie warto przesadzać z liczbą linków wewnętrznych, ponieważ może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Umieszczaj je z rozwagą i w odpowiednich miejscach. Zasada ta dotyczy również słów kluczowych.
Krok 7 – pozyskiwanie linków zewnętrznych
Po działaniach on-site można już przejść do kolejnego punktu programu, czyli pozyskiwania linków zewnętrznych, a więc takich, które prowadzą do Twojej witryny z innych serwisów.
To dzięki nim Twoja strona stanie się popularna i będzie lepiej oceniana przez roboty Google. Musisz tylko pamiętać o umieszczaniu backlinków na wartościowych stronach, które są dobrze oceniane przez wyszukiwarkę.
Jak pozyskiwać linki zewnętrzne? Sposobów jest wiele – możesz zamieszczać posty lub komentarze pod różnego rodzaju artykułami albo publikować teksty sponsorowane na innych portalach (po wcześniejszym uzgodnieniu tego z właścicielem danego serwisu).
Chcesz poznać zasady pozycjonowania? Oferujemy unikalny kurs SEO, który przygotuje Cię do pracy w zawodzie pozycjonera lub pomoże w promocji własnego biznesu.
Podsumowanie
- Skuteczne SEO wymaga wieloetapowych, dobrze przemyślanych działań, których efektem będą wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google.
- Pozycjonowanie dzieli się na działania w obrębie witryny (on-site) oraz poza nią (off-site).
- Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu jest zawsze audyt strony internetowej, a także analiza konkurencji i odbiorców.
- Podstawą skutecznego SEO jest optymalizacja nagłówków, meta tagów, adresów URL, treści, a także prędkości ładowania oraz responsywności strony.
- Kluczem do sukcesu SEO są linki wewnętrzne i zewnętrzne – te drugie możesz pozyskiwać np. dzięki artykułom sponsorowanym.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz