Jak zrobić dobre, skuteczne SEO? Poradnik dla początkujących

Spis Treści:

Pozycjonowanie to jeden z najlepszych sposobów na promowanie stron internetowych. Jego efektywność zależy jednak od wielu czynników – pominięcie nawet jednego detalu, z pozoru mało znaczącego, może uniemożliwić Twojej witrynie zaistnienie w Google. Sprawdź zatem, na czym polega skuteczne SEO, i jak krok po kroku powinny wyglądać prace z zakresu pozycjonowania.

Skuteczne SEO, czyli właściwie co?

SEO to kompleksowe działania, w których skład wchodzą zarówno prace w obrębie strony internetowej (on-site), jak i na zewnątrz (off-site).

Chcąc cieszyć się wysokimi pozycjami witryny w Google, trzeba poznać działanie oraz algorytmy wyszukiwarki, dowiedzieć się wszystkiego o czynnikach rankingowych i stosować się do ustalonych przez giganta z Mountain View wytycznych dla webmasterów.

Skuteczne SEO to wieloetapowa, czasochłonna i ciężka praca. Pozycjonując, nie można wybierać drogi na skróty i pomijać nawet najdrobniejszych elementów – każdy, nawet niewielki błąd, może doprowadzić do tego, że Twoja strona nigdy nie osiągnie najwyższych pozycji w Google i na zawsze pozostanie w internetowym niebycie.

Skuteczne pozycjonowanie w 7 krokach

Jak wspomnieliśmy wcześniej, pozycjonowanie jest procesem wieloetapowym, które wymaga przeprowadzenia prac w odpowiedniej kolejności. Oto 7 kroków do skutecznego SEO!

Krok 1 – Audyt strony oraz analiza konkurencji i odbiorców

Wszelkie działania związane z SEO należy rozpoczynać od audytów oraz analiz, które stanowią punkt wyjścia do dalszych prac.

W pierwszej kolejności warto poznać mocne i słabe strony swojej witryny pod kątem technicznym, a także wykryć ewentualne błędy, które uniemożliwiłyby skuteczne SEO. Na osiągnięte przez Ciebie wyniki wpływ będą miały przede wszystkim takie elementy, jak:

  • nagłówki;
  • meta tagi;
  • adresy URL;
  • certyfikat SSL;
  • przekierowania;
  • struktura menu;
  • linki wewnętrzne;
  • słowa kluczowe;
  • treści i grafiki;
  • prędkość ładowania;
  • responsywność strony.

Sprawdzając i analizując każdy z tych elementów, zyskasz możliwość przeprowadzenia efektywnych działań optymalizacyjnych – o tych powiemy więcej w dalszej części niniejszego artykułu.

Audyt to jednak nie wszystko. Na początku działań SEO warto także dokonać analizy konkurencji (jakie słowa kluczowe wykorzystuje, jakie treści tworzy i skąd czerpie linki), a także odbiorców (kim są, jakie są ich potrzeby i oczekiwania, czego szukają w Internecie i na Twojej stronie). Bez tego skuteczne pozycjonowanie nie będzie możliwe.

Krok 2 – Dobór słów kluczowych

Kluczem do wysokich pozycji w Google jest ustalenie słów i wyrażeń, które wpisywać będą użytkownicy, by odnaleźć Twoją stronę internetową.

To właśnie dzięki nim z jednej strony zyskasz widoczność w sieci, a z drugiej będziesz mógł liczyć na odpowiedni wskaźnik konwersji.

Do Twojej dyspozycji są:

  • ogólne frazy, które składają się z jednego do dwóch słów i są często wyszukiwane, ale przy tym cechuje je większa konkurencyjność, dlatego ich zbyt duże nagromadzenie może utrudnić Ci drogę na szczyt Google;
  • frazy z długiego ogona (long tail), a więc składające się z większej liczby słów, które są mniej konkurencyjne i lepiej trafiają w preferencje oraz potrzeby użytkowników – skuteczne pozycjonowanie opiera się dzisiaj w dużej mierze właśnie na nich;
  • frazy brandowe i lokalne – te pierwsze powiązane są z marką, natomiast drugie z lokalizacją i mogą stanowić świetne uzupełnienie innych wyrażeń kluczowych, zwłaszcza do promocji konkretnych produktów czy lokalnych biznesów.

Analiza słów kluczowych może zostać przeprowadzona przy użyciu wielu narzędzi – zarówno tych darmowych (np. Keyword Planner od Google), jak i płatnych (np. Ahrefs). My polecamy te drugie, ponieważ dają one większe możliwości i pozwalają efektywniej „wyłapywać” frazy odpowiednie do skutecznego SEO.

Krok 3 – Optymalizacja nagłówków, meta tagów i adresów URL

Po wyborze słów kluczowych czas na działania techniczne, które najczęściej rozpoczynają się od optymalizacji różnego rodzaju danych na stronie.

  • Nagłówki – pozwalają one poprawić czytelność witryny, ułatwiają proces indeksowania i tworzą hierarchię treści (używaj nagłówków od H1, czyli najważniejszego, do H6).
  • Meta tagi – mowa tu o tytułach poszczególnych podstron oraz opisie meta widocznym w wynikach wyszukiwania Google, które powinny informować użytkowników o zawartości strony oraz zawierać adekwatne słowa kluczowe.
  • Adresy URL – powinny być czytelne, łatwe do zapamiętania oraz zapisania, a także zawierać słowa kluczowe.

Krok 4 – Optymizacja treści i grafik

Treści stanowią najważniejszy element skutecznego SEO – pełnią funkcję informacyjną i promocyjną, pozwalają wyróżnić się na tle innych i stanowią najlepsze źródło słów kluczowych oraz linków.

Znasz powiedzenie „content is king”? Jeżeli nie, powinieneś je zapamiętać i stosować w praktyce.

Twoim zadaniem jest więc zadbanie o to, by wszelkie opisy firmy, produktów czy stosowanych technologii oraz artykuły blogowe były merytoryczne, czytelne i stanowiły odpowiedź na pytania użytkowników. Stosuj przy tym akapity i wypunktowania, wyróżniaj najistotniejsze fragmenty (np. pogrubiając je albo podkreślając), a także pamiętaj o tym, by były unikalne (treści skopiowane z innych witryn to gwarancja kary od Google).

Content to jednak nie tylko słowo pisane, lecz także różnego rodzaju grafiki. Przyciągają one uwagę i sprawiają, że treść na stronie jest o wiele atrakcyjniejsza. Optymalizacja grafik polega na ich odpowiedniej kompresji, nazywaniu oraz dodawaniu atrybutu ALT (alternatywnego tekstu, który ułatwia pracę robotom Google).

Krok 5 – Optymalizacja prędkości i mobilności strony

Tutaj sprawa jest prosta – strona internetowa powinna wczytywać się szybko i być mobilna.

Jak dokonać optymalizacji na tych płaszczyznach?

Prędkość ładowania przyspieszysz dzięki pozbyciu się spowalniających stronę elementów, jak zbyt duże grafiki (najważniejsze parametry, takie jak FID, LCP czy CLS, przeanalizujesz w Google Search Console). Responsywność witryny sprawdzisz dzięki wielu narzędziom i wtyczkom – również tym udostępnionym przez Google (np. tutaj). Co więcej, podpowiedzą Ci one, które elementy warto zoptymalizować, by strona lepiej wyświetlała się na smartfonach czy tabletach.

Krok 6 – Optymalizacja linków wewnętrznych

Skuteczne SEO wymaga stosowania linków wewnętrznych, które możesz umieszczać w przygotowanych wcześniej opisach lub artykułach na stronie.

Odnośniki do innych podstron z jednej strony poprawiają nawigację w obrębie witryny i ułatwiają życie użytkownikom, a z drugiej umożliwiają robotom Google sprawne poruszanie się po stronie, co ma wpływ na jej ranking.

Nie warto przesadzać z liczbą linków wewnętrznych, ponieważ może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Umieszczaj je z rozwagą i w odpowiednich miejscach. Zasada ta dotyczy również słów kluczowych.

Krok 7 – pozyskiwanie linków zewnętrznych

Po działaniach on-site można już przejść do kolejnego punktu programu, czyli pozyskiwania linków zewnętrznych, a więc takich, które prowadzą do Twojej witryny z innych serwisów.

To dzięki nim Twoja strona stanie się popularna i będzie lepiej oceniana przez roboty Google. Musisz tylko pamiętać o umieszczaniu backlinków na wartościowych stronach, które są dobrze oceniane przez wyszukiwarkę.

Jak pozyskiwać linki zewnętrzne? Sposobów jest wiele – możesz zamieszczać posty lub komentarze pod różnego rodzaju artykułami albo publikować teksty sponsorowane na innych portalach (po wcześniejszym uzgodnieniu tego z właścicielem danego serwisu).

Podsumowanie

  • Skuteczne SEO wymaga wieloetapowych, dobrze przemyślanych działań, których efektem będą wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google.
  • Pozycjonowanie dzieli się na działania w obrębie witryny (on-site) oraz poza nią (off-site).
  • Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu jest zawsze audyt strony internetowej, a także analiza konkurencji i odbiorców.
  • Podstawą skutecznego SEO jest optymalizacja nagłówków, meta tagów, adresów URL, treści, a także prędkości ładowania oraz responsywności strony.
  • Kluczem do sukcesu SEO są linki wewnętrzne i zewnętrzne – te drugie możesz pozyskiwać np. dzięki artykułom sponsorowanym.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

15.06.2024 Korekta & Redakcja
14.06.2024 Porady & Ciekawostki
13.06.2024 Marketing
12.06.2024 Porady & Ciekawostki
11.06.2024 Marketing
10.06.2024 Porady & Ciekawostki
07.06.2024 Korekta & Redakcja
06.06.2024 Copywriting
05.06.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu