Na czym polega dobry research?

Każdy z nas wykonywał kiedyś badania na jakiś temat. Nieważne, czy przy pisaniu specjalistycznej rozprawy naukowej z danej branży, czy podczas poszukiwań najlepszego na świecie przepisu na ciasto francuskie, przeprowadzanie researchu było koniecznym krokiem, by doprowadzić zadanie do końca. Również w content writingu pisarze tworzą, czerpiąc z gotowych źródeł. Zastanówmy się, jak wykonać badania, które w najlepszy sposób przysłużą się pisanej treści.
Co to jest research?
Research można tłumaczyć jako „badanie”, „poszukiwanie informacji” lub „analizę danych”. Oznacza gromadzenie wiedzy na dany temat, robienie analiz, zestawień.
Skuteczne przeprowadzanie researchu to ważna umiejętność, którą powinien posiadać każdy copywriter. Praca pisarza obejmuje bowiem wiele rodzajów tekstów, które nierzadko wymagają odpowiedniego przygotowania merytorycznego. Informacje znalezione na pierwszej stronie w Google nie zawsze wystarczą, nie ma także gwarancji, że dane pozyskane w ten sposób są prawdziwe.
Umiejętność przeprowadzania researchu w tym zawodzie ma kluczowe znaczenie – copywriter, który tworzy treści na podstawie nieprawdziwych informacji, może narazić klienta na straty wizerunkowe oraz finansowe, a siebie na utratę wiarygodności i zleceń.
Jak wykonać porządny research?
Pisząc jakikolwiek tekst, zawsze potrzebujemy źródła wartościowych informacji, które będą stanowić fundament pod następne piętra treści. Im silniejsza będzie ta podstawa, tym większą wiarygodność zyska owa treść, a w konsekwencji – większą przydatność dla czytelnika. W jaki sposób zatem dobrać rzetelne źródła?
Zdefiniuj temat i zawęź poszukiwania
Przed rozpoczęciem pisania określ precyzyjnie temat i zakres poszukiwań – pomoże to uniknąć zalewu nieistotnych informacji.
Zastanów się, z jakiej strony chcesz omówić daną tematykę i jakich kryteriów będziesz używać, by ją scharakteryzować. Możesz wyjść od podstawowej definicji, a potem stopniowo skupiać się na coraz to konkretniejszych zagadnieniach czy danych, przechodząc od ogółu do szczegółu.
Korzystaj ze sprawdzonych źródeł
Chociaż internet jest najszybszym i najwygodniejszym sposobem zdobywania informacji, warto poszerzyć research o inne źródła, aby zapewnić rzetelność i wiarygodność treści. Oto konkretne przykłady sprawdzonych miejsc, gdzie można szukać wiarygodnych danych:
- naukowe bazy danych (np. Google Scholar czy PubMed – w zależności od tematyki);
- statystyki i analizy danych (m.in. Statista, Our World in Data, World Index czy Eurostat);
- encyklopedie, np. Wikipedia czy Britannica (posłużą za punkt wyjścia do dalszych badań;
- publikacje branżowe (książki, magazyny, raporty, artykuły eksperckie, np. Interna Szczeklika);
- prace naukowe (np. ScienceDirect, SpringerLink czy JSTOR);
- wywiady i podcasty ze znawcami danej dziedziny (The Knowledge Project czy Didaskalia WP).
Sprawdź informacje w co najmniej dwóch miejscach
Zawsze warto porównać informacje z różnych źródeł, zwłaszcza jeśli nie są to recenzowane publikacje naukowe. Niesie to za sobą ryzyko powielania nieobiektywnych punktów widzenia. Inne źródła informacji pozwalają rzucić nowe światło na to samo zagadnienie, rozwiązać niektóre kwestie sporne i przedstawiają różne perspektywy, niekiedy mniej oczywiste niż mogłoby się okazać, ograniczając się do jednego miejsca.
Przeczytaj również
Weryfikuj to, co czytasz
Każdy może napisać książkę – i każdy może w niej stwierdzić, że racja leży wyłącznie po jego stronie. Dlatego pisząc tekst, zawsze miej oczy otwarte i zwracaj uwagę, czy wybrane źródło przedstawia wyłącznie obiektywny punkt widzenia (a przynajmniej stara się opisać kwestię z dwóch perspektyw, podając za i przeciw). Oddzielaj osobiste opinie autora od faktów i staraj się nie umieszczać ich w swoich artykułach.
Przyjrzyj się nazwisku autora źródła: czy jest autorytetem w danej dziedzinie, czy może jego poglądy uważane są za mało popularne? Czy powołuje się na naukowe źródła i wykazuje faktyczną wiedzę, czy tylko powtarza to, co w tej kwestii mają do powiedzenia inni?
Zawsze staraj się również pozyskiwać jak najbardziej aktualne źródła, szczególnie pisząc o takich dziedzinach jak np. medycyna i zdrowie ogólnie (być może ostatnie badania udowodniły, że popularna, rewolucyjna dieta okazała się szkodliwa?). Bardzo prawdopodobne jest, że nikt nie odkryje jutro nowych praw fizyki, ale poleganie na informacjach sprzed 10 lat może być zgubą dla wiarygodności tworzonego artykułu, w szczególności, jeśli kierujesz go do fachowców, którzy doskonale znają swoją branżę.
Podsumowanie
- Podczas przeprowadzania researchu kluczowa jest jakość źródeł – ich rzetelność, aktualność oraz obiektywność
- Aby zapewnić rzetelność i wiarygodność treści, warto opierać się na sprawdzonych źródłach, takich jak bazy naukowe, analizy statystyczne, encyklopedie czy publikacje branżowe.
- Unikaj źródeł, które prezentują tylko jedną perspektywę lub opierają się na niezweryfikowanych opiniach.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz