Czym jest aliteracja? Teoria, przykłady i wskazówki

Spis Treści:

Pewne środki stylistyczne, które wydają się przydatne jedynie w przypadku poezji, mogą doskonale sprawdzić się przy pracy copywriterskiej. Jednym z przykładów takiej sytuacji jest właśnie aliteracja. Przyjrzyjmy się więc, na czym polega ta figura i jak możemy wykorzystać ją przy pracy z tekstem.

Aliteracja – definicja i funkcje

Aliteracja to fonetyczny środek stylistyczny lub figura retoryczna. Polega na powtórzeniu tych samych układów głosek na początku kolejnych wersów lub wyrazów, które sąsiadują ze sobą.

Uznaje się ją za jeden ze sposobów wykonania instrumentacji zgłoskowej w wierszu.

Pełni trzy funkcje:

  1. Instrumentacyjną – uwydatnia te walory języka, które jako samodzielnie mają charakter brzmieniowy, np. podkreślenie konkretnych dźwięków;
  2. Wierszotwórczą – aliteracja występuje tylko w utworach poetyckich;
  3. Semantyczną – podkreśla relacje znaczeniowe między słowami, które łączy. Pozwala odróżnić połączone wyrazy od innych konstrukcji w tekście.

Aliteracje pojawiają się już w poezji dawnych czasów, np. w Grecji, Rzymie czy Anglii. Wykorzystywali ją również znani twórcy, tacy jak William Szekspir, Edgar Allan Poe, a na terenie polskim – Józef Czechowicz.

Warto wspomnieć, że aliterację wykorzystuje tautogram – rodzaj wiersza, w którym każde słowo rozpoczyna się tą samą literą.

Aliteracja – zastosowanie

Aliteracja może być wykorzystywana w poezji, ale też pojawia się w znanych cytatach, np.:

  • Veni, vidi, vici – łacińskie określenie, które autorstwo przypisuje się Juliuszowi Cezarowi – oznacza Przybyłem, zobaczyłem, zwyciężyłem;
  • Love’s labours lost (William Szekspir);
  • zwija się zaułek zawiły zagubiony we własnych załomach (Józef Czechowicz);
  • ziemia wonna, winna i łunna (Julian Tuwim);
  • Już mu z dala wtórują z bagien basem ki,
    Już bekasy do góry porwawszy się wiją
    I bekając raz po raz jak w benki biją
    (Adam Mickiewicz).

Często też przydaje się w pracy copywriterów, np.:

  • Może to jej urok, może to Maybelline.
  • Today. Tomorrow. Toyota.
  • Motion&Emotion (reklama Peuogeota).

Aliteracja sprawia, że hasło reklamowe jest łatwiejsze do zapamiętania, a więc zostaje z odbiorcą na dłużej. Doskonale więc sprawdza się przy sloganach, jako element logo czy tytuł lub nazwa przedsiębiorstwa.

Podsumowanie

  • Aliteracja to fonetyczny środek stylistyczny lub figura retoryczna wykorzystywana głównie w poezji.
  • Polega na powtarzaniu takich samych układów głoskowych na początku wersów lub sąsiadujących wyrazów.
  • Aliteracja może pełnić trzy funkcje: instrumentacyjną, wierszotwórczą i semantyczną.
  • Twórcami, którzy wykorzystywali aliterację, byli np. William Szekspir lub Edgar Allan Poe.
  • Aliteracja przydaje się również przy tworzeniu haseł reklamowych lub tytułów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Weronika Kociołek

Studentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Zafascynowana socjologią literatury, a w szczególności tajnikami życia i pracy pisarzy. Od lat nastoletnich sama również zajmuje się pisaniem prozy. Ciągle kieruje swoją ścieżkę zawodową w stronę słowa – pracuje jako copywriterka, redaktorka i typografka. Szczerze wierzy, że każdy przedmiot ma własną historię, a każdy tekst potencjał, który wystarczy tylko wydobyć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.02.2024 Marketing
19.02.2024 Pozycjonowanie
16.02.2024 Porady & Ciekawostki
15.02.2024 Copywriting
14.02.2024 Korekta & Redakcja
13.02.2024 Porady & Ciekawostki
12.02.2024 Social Media
09.02.2024 Korekta & Redakcja
08.02.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu