Czym jest rebranding i jak go przeprowadzić?

Spis Treści:

Istniejące od wielu lat firmy, chcąc w dalszym ciągu przykuwać uwagę konsumentów i skutecznie rywalizować z konkurencją, muszą być otwarte na zmiany – czasami kosmetyczne, a niekiedy iście rewolucyjne. Kluczem do sukcesu i ciągłego rozwoju może być rebranding. To właśnie dzięki niemu poprawisz wizerunek swojej marki oraz jakość komunikacji z klientem. Czym jest rebranding i co należy zrobić, aby przebiegł prawidłowo? Sprawdźmy!

Co to jest rebranding?

Rebranding to proces, który polega na zmianie najistotniejszych elementów wizerunkowych i komunikacyjnych marki.

Jego celem jest transformacja, dzięki której firma będzie lepiej postrzegana przez klientów, co przyczyni się do zwiększenia sprzedaży.

W praktyce rebranding to modyfikacja wielu elementów, dlatego nie można mylić go z liftingiem oraz redesignem, które polegają na dokonaniu niewielkich zmian wizualnych w obrębie marki. Jest procesem wielopoziomowym i często długotrwałym, który wymaga kompleksowej strategii oraz współpracy wielu specjalistów z różnych dziedzin: grafiki, copywritingu, identyfikacji wizualnej, reklamy oraz sprzedaży.

Na rebranding składa się kilka działań, wśród których najważniejsze to:

  • zmiana logo lub logotypu;
  • stworzenie nowych sloganów reklamowych;
  • odświeżenie strony internetowej;
  • przeprojektowanie oferty, produktów albo ich opakowań;
  • zmiany w obrębie grupy docelowej lub kanałów komunikacji/dystrybucji;
  • modyfikacje związane z kolorystyką brandu;
  • usprawnienie działań content marketingowych i w social mediach oraz wiele innych.

O skali rebrandingu świadczy fakt, że może on obejmować nawet zmianę nazwy firmy.

Dlatego jego przeprowadzenie powinno opierać się na wiedzy oraz doświadczeniu specjalistów – każdy błąd może bowiem przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Kiedy warto zdecydować się na rebranding?

Rebranding może być sposobem na poprawienie lub odświeżenie wizerunku firmy, a w niektórych przypadkach stanowi nawet ostatnią deskę ratunku dla przedsiębiorstwa. Zdecydować się na niego powinni właściciele firm, którzy chcą:

  • na nowo określić tożsamość, misję lub wartości swojej marki;
  • poprawić lub odświeżyć wizerunek firmy/brandu;
  • przeprowadzić ekspansję na inne rynki lub dotrzeć do nowych klientów;
  • poprawić jakość komunikacji z konsumentami;
  • dostosować się do nagłych zmian, jakie miały miejsce na rynku;
  • poprawić wizerunek marki, jeżeli uległa ona pogorszeniu;
  • dać marce „drugie życie”, jeżeli nie wywołuje ona większych emocji u klientów;
  • wypuścić nową linię produktów lub oferować nowe usługi.

Rodzaj działań rebrandingowych uzależniony jest od celów, jakie chce osiągnąć firma. Czasami zmiany mogą być niewielkie i dotyczyć wyłącznie zmiany logo, treści marketingowych czy oferty. Często jednak, chcąc dostosować się do rynkowych zmian lub nadążyć za błyskawicznie rozwijającą się konkurencją, wymagane są gruntowne modyfikacje na wielu płaszczyznach.

Przeprowadzasz rebranding? Pamiętaj o kilku istotnych kwestiach!

Niezależnie od tego, w jakim celu przeprowadzasz rebranding i jakie efekty ma on przynieść, należy wdrożyć ten proces umiejętnie. Aby to zrobić, warto na samym wstępie odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Jaki jest cel rebrandingu?
  • Jakie problemy ma rozwiązać rebranding?
  • Jaki efekt ma przynieść zmiana logo lub inne działania?
  • Jaki będzie zakres dokonywanych zmian?
  • Czy dostępne środki pozwolą na realizację celów?

Rebranding wymaga więc dokładnej analizy oraz gruntownego przygotowania. To jednak nie wszystko. Jeżeli chcesz, aby proces zmian przebiegł prawidłowo, warto stosować się do kilku wskazówek.

  1. Stwórz plan działania i wdrażanych zmian – po to, by każda transformacja przebiegła sprawnie i efektywnie. Kluczem do sukcesu może okazać się nawiązanie współpracy ze specjalistami, o których wspominaliśmy wcześniej.
  2. Zaplanuj działania z wyprzedzeniem – dzięki temu można wprowadzać zmiany płynnie, równolegle i w taki sposób, by nie wpływały one negatywnie na codzienne funkcjonowanie firmy.
  3. Poinformuj klientów o swoich działaniach – dzięki temu będą oni przygotowani na zmiany, a jeżeli wybierzesz odpowiedni termin, z uwagą będą śledzić transformację Twojej firmy. Może to przyczynić się wzrostu ich zainteresowania przyszłą ofertą.
  4. Działaj kompleksowo – rebranding to nie tylko zmiana logo czy sloganu. To kompleksowe modyfikacje, które powinny obejmować wiele aspektów funkcjonowania firmy. Nie bój się rewolucji – jeżeli będzie dobrze zaplanowana, przyniesie Ci wyłącznie korzyści!

Podsumowanie

  • Rebranding to zmiana najważniejszych elementów wizerunkowych i komunikacyjnych marki.
  • Dzięki rebrandingowi można poprawić wizerunek firmy, przyciągnąć uwagę większej liczby klientów oraz zwiększyć sprzedaż produktów lub usług.
  • W skład działań rebrandingowych wchodzą m.in. zmiana logo, treści marketingowych i kolorystyki brandu, a nawet określenie nowej grupy docelowej.
  • Rebranding można przeprowadzić w wielu sytuacjach – np. po to, by „odświeżyć” markę, poprawić jej wizerunek albo dostosować się do rynkowych zmian.
  • Proces rebrandingu powinien być dobrze przemyślany, a wszelkie zmiany muszą być wdrażane płynnie i równolegle.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

12.07.2024 Korekta & Redakcja
11.07.2024 Marketing
10.07.2024 Porady & Ciekawostki
09.07.2024 Pozycjonowanie
08.07.2024 Korekta & Redakcja Porady & Ciekawostki
05.07.2024 E-commerce
04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu