Content marketing w edukacji – na czym polega?

Spis Treści:

Marketing treści jest jednym z niezbędnych narzędzi wykorzystywanych do skutecznego promowania usług i produktów związanych z każdym obszarem – również edukacyjnym. Odpowiednio wykorzystywany może przyczynić się do zwiększenia liczby odbiorców oraz widoczności strony w wynikach wyszukiwania. W jaki sposób wykorzystać content marketing w branży edukacyjnej w praktyce?

Czym jest content marketing w edukacji?

Content marketing jest strategią marketingową, która skupia się na tworzeniu i udostępnianiu odpowiednich dla danej marki treści, będących odpowiedzią na problemy i potrzeby odbiorców.

Treści te, by mogły skutecznie działać, powinny być zawsze spójne i wartościowe, przykuwać uwagę odbiorców, a jednocześnie uczyć ich nowych rzeczy.

Marketing treści w edukacji obejmuje różnorodne formy publikacji, dostosowywane do konkretnych celów, m.in. artykuły, podcasty, grafiki czy e-booki. Za pomocą wartościowych treści marki związane z branżą edukacyjną mogą szerzyć wiedzę i edukować społeczeństwo, jednocześnie promując swoje usługi.

Content marketing w branży edukacyjnej – jak go wdrożyć?

Kreowanie contentu w branży edukacyjnej ma ogromny potencjał, ponieważ służy budowaniu wizerunku marki, promowaniu wiedzy i edukowaniu społeczeństwa. Natomiast kluczem do osiągnięcia sukcesu okazuje się prawidłowo zaplanowana i regularna komunikacja. Skuteczna strategia content marketingowa wymaga pięciu kluczowych kroków, które omówimy poniżej.

Elementy strategii content marketingu w edukacji (grafika)

Poznanie grupy docelowej

Grono odbiorców zainteresowanych branżą edukacyjną jest duże i zróżnicowane. Należą do niego m.in. uczniowie, studenci, rodzice oraz nauczyciele czy pedagodzy. Każda z tych grup ma inne priorytety oraz świat wartości i poszukuje różnych treści, dlatego warto już na początku ustalić, do kogo chcesz skierować swój content.

Często jedna marka tworzy treści przeznaczone dla kilku grup odbiorców, różnicując sposób komunikacji oraz dostosowując przekaz do potrzeb każdej z nich. Pomaga w tym zaprojektowanie tzw. persony, czyli reprezentatywnego profilu odbiorcy.

Zdefiniowanie celów, które chcesz osiągnąć

W zależności od priorytetów marki celem poszczególnych działań z zakresu marketingu treści w edukacji może być m.in:

  • zwiększenie świadomości marki, np. wśród przyszłych kandydatów na studia;
  • budowanie relacji z odbiorcami, np. poprzez wspieranie aktywności studentów/uczniów czy absolwentów;
  • wzmacnianie zaangażowania odbiorców, które przekłada się na popularność marki;
  • budowanie wizerunku eksperta poprzez edukowanie społeczeństwa;
  • poprawa ruchu na stronie i widoczności w wyszukiwarce, które mają wpływ na wzrost zainteresowania rekrutacją lub sprzedawanym produktem.

Określenie tematyki treści

Aby kreowany content spełniał swoje zadanie, musi być przede wszystkim wartościowy oraz spójny i zgodny z misją danej marki. Przykładowo główna tematyka oraz rodzaj treści publikowanych przez uczelnię czy szkołę są zwykle zależne od priorytetów danej placówki.

W celach promocyjnych, które służą zachęceniu odbiorców np. do rekrutacji, warto tworzyć content nawiązujący do oferowanych kierunków edukacji. Jeśli z kolei marka chce wzmocnić wizerunek ekspercki, dobrym pomysłem będzie publikacja rzetelnych artykułów, wywiadów ze specjalistami lub osiągnięć kadry czy absolwentów.

Opracowanie harmonogramu publikacji

Poza ustaleniem tematyki treści równie istotne jest określenie częstotliwości publikacji materiałów. Regularne dostarczanie ciekawego contentu pozwala budować zaangażowanie odbiorców i wzmacniać widoczność strony czy profilu. Warto więc ustalić optymalny harmonogram publikacji każdego rodzaju treści i z odpowiednim wyprzedzeniem planować kolejne komunikaty.

Uwzględnienie kalendarza szkolnego

Tworząc content dla branży edukacyjnej, nie można pominąć ważnych momentów w ciągu roku szkolnego, które mają wpływ na zachowanie i potrzeby odbiorców. Jednym z nich jest początek roku szkolnego oraz roku akademickiego – wówczas błyskawicznie wzrasta zainteresowanie kierunkami kształcenia, szkołami i uczelniami, a dodatkowo pojawia się popyt na podręczniki, materiały pomocnicze czy kursy.

Równie istotnymi momentami w roku okazują się tygodnie przed i po egzaminach czy maturze, kiedy uczniowie, studenci, a nawet rodzice poszukują rzetelnej wiedzy, zweryfikowanych odpowiedzi na pytania egzaminacyjne oraz pomocy naukowych.

Ostatnią datą wartą zapamiętania jest okres wystawiania ocen semestralnych i końcowych, który zwykle kojarzy się z intensywną nauką. Wtedy wśród odbiorców wzrasta zapotrzebowanie na edukacyjny content, zwłaszcza na materiały ułatwiające szybką powtórkę.

Popularne rodzaje treści wykorzystywane w branży edukacyjnej

Na marketing treści w edukacji mogą składać się treści wizualne, audiowizualne lub rozmaite rodzaje tekstów.

Artykuły blogowe

Prowadzenie bloga branżowego wzmacnia wizerunek marki jako eksperta – tworzenie i udostępnianie rzetelnych i specjalistycznych treści edukacyjnych przyciągnie uwagę odbiorców i wzmocni ich zaufanie. Dodatkowo artykuły blogowe, zawierające odpowiednie słowa kluczowe i linki wewnętrzne, pozytywnie wpływają na zwiększenie ruchu organicznego na stronie internetowej.

Taką formę propagowania wiedzy znajdziemy np. na stronie Uniwersytetu Wirtualnej Edukacji, gdzie udostępniane są artykuły przybliżające studentom kierunki i specjalizacje dostępne w ofercie uczelni.

Materiały video i podcasty

Współcześnie taka forma komunikacji pomaga docierać do szerokiego grona odbiorców i przekazywać ważne treści w sposób oryginalny i ciekawy. Edukacyjne filmy video czy podcasty dotyczące branży stają się coraz bardziej popularne, zwłaszcza wśród młodszych użytkowników.

Przykładem może być podcast nauczycielki Anety Korycińskiej (znanej jako Baba od polskiego), w którym przybliża uczniom różnorodne zagadnienia z języka polskiego.

E-booki

Stworzenie przydatnej bazy wiedzy, obejmującej duży zakres informacji, nie tylko wzmocni autorytet marki jako specjalisty w branży edukacyjnej, ale może również posłużyć jako narzędzie do generowania leadów. Przykładowo w zamian za e-book odbiorcy mogą udostępnić swoje dane kontaktowe lub zapisać się do newslettera.

Darmowe e-booki dostarczające wiedzę z zakresu zdrowego odżywiania udostępniane są np. przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej.

Infografiki

Atrakcyjne graficznie, przykuwające uwagę infografiki pozwalają na szybkie przyswojenie wiedzy w pigułce.

Będą zatem dobrym sposobem na edukację społeczeństwa głównie za pośrednictwem strony internetowej lub social mediów. Dobrze przygotowane infografiki mogą stać się viralem i docierać do nowych grup odbiorców.

Przykładem atrakcyjnych infografik są posty na social media szkoły językowej Mester.

Newslettery

Wysyłanie do odbiorców kreatywnych, zindywidualizowanych mailingów pomaga nawiązać z nimi osobistą relację. Za pomocą newsletterów możliwe staje się systematyczne dostarczanie osobom zainteresowanym dużej dawki wiedzy oraz przydatnych materiałów – mogą to być pomoce naukowe, porady czy wersje demo Twoich produktów.

Z taką formą komunikacji spotkamy się np. na stronie internetowej Ogólnopolskiej Szkoły Językowej British School i wielu innych.

Webinary i live’y

Te dwie formy udostępniania treści przypominają nieco wydarzenia online, podczas których prowadzący przekazuje swoją wiedzę, a uczestnicy mogą go słuchać i oglądać w czasie rzeczywistym. Pozwala to na zmniejszenie dystansu pomiędzy autorem i odbiorcą oraz na nawiązanie bliskiej interakcji. Przeprowadzanie szkoleń czy wywiadów ze specjalistami w formie webinarów lub live’ów w ostatnich latach cieszy się dużą popularnością wśród przedstawicieli branż edukacyjnych, którzy pragną wyjść naprzeciw swoim odbiorcom.

Jednym z przykładów na skutecznie prowadzoną komunikacje za pomocą webinarów może być firma Edumaster, czyli Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, który udostępnia szkolenia online dla nauczycieli.

Content marketing w branży edukacyjnej – o czym trzeba pamiętać?

Sektor edukacyjny w Polsce jest niezwykle rozbudowany i zróżnicowany. Aby zatem móc wyróżnić się na tle innych marek, istotne jest wprowadzenie skutecznych i spójnych działań marketingowych, także z zakresu treści.

Odpowiednio wdrożony content marketing może posłużyć nie tylko celom promocyjnym, ale i dydaktycznym, rozbudzając w odbiorcach ciekawość i dostarczając im kompleksową, rzetelną wiedzę. Zróżnicowana komunikacja, dopasowana do oczekiwań i potrzeb wybranej grupy docelowej, pozwoli osiągnąć sukces i zwiększyć rozpoznawalność marki, jednocześnie przyczyniając się do edukowania społeczeństwa.

Podsumowanie

  • Marketing treści polega na tworzeniu i udostępnianiu rzetelnych, spójnych treści, odpowiadającym potrzebom odbiorców.
  • Content marketing w edukacji pozwala dostarczać odbiorcom wartościową wiedzę i promować własną markę.
  • Za pomocą dopasowanych i atrakcyjnych treści edukacyjnych możliwe jest m.in. zwiększenie świadomości marki czy poprawa SEO.
  • Strategia marketingowa obejmuje m.in. ustalenie grupy docelowej, zdefiniowanie celów oraz określenie tematyki treści i harmonogramu publikacji.
  • Content marketing w branży edukacyjnej obejmuje takie formy jak: blogi, e-booki, webinary, newslettery, materiały video, podcasty i infografiki.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Aleksandra Kowal

Absolwentka studiów edytorskich i literaturoznawczych, od lat związana z twórczym pisaniem. Na co dzień pracuje jako copywriter, tworząc różnorodne treści marketingowe oraz artykuły blogowe. Zajmuje się także optymalizacją tekstów pod kątem SEO i korektą książek w wydawnictwie. W wolnych chwilach pisze recenzje książek oraz bierze udział w wydarzeniach związanych z rynkiem wydawniczym. Prywatnie zagorzała czytelniczka, fanka dobrego stand-upu oraz miłośniczka kotów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

11.03.2025 Pozycjonowanie
10.03.2025 Porady & Ciekawostki
07.03.2025 Content Marketing
06.03.2025 Copywriting
05.03.2025 Korekta & Redakcja
04.03.2025 Content Marketing
03.03.2025 Content Marketing
28.02.2025 Marketing
27.02.2025 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu