Czym jest depozycjonowanie i jak się przed nim chronić?
Z pewnością wiesz, że pozycjonowanie to najlepszy sposób na uzyskanie widoczności w Internecie. Dzięki niemu Twoja strona internetowa może zaistnieć w Google i tym samym docierać do większej liczby potencjalnych klientów. Czy jednak zdajesz sobie sprawę z istnienia depozycjonowania, czyli odwrotnej praktyki? Sprawdź, czym jest, dlaczego stosuje je wiele firm i jak się przed nim ochronić!
Czym jest depozycjonowanie i jak przebiega?
Depozycjonowanie, określane również jako negatywne SEO, to działania mające na celu obniżyć pozycję strony internetowej w Google.
Wpisuje się ono w praktyki Black Hat SEO, czyli nieuczciwych metod promowania serwisów w sieci, stanowiąc jeden ze sposobów zwalczania konkurencji.
Dlaczego firmy decydują się na depozycjonowanie? Ich głównym celem jest zmniejszenie widoczności konkurencyjnych stron w Google i zajęcie zajmowanej przez nie pozycji. W praktyce jednak metoda ta wymaga bardzo dużo pracy i wielu działań – zarówno w obrębie konkretnego serwisu, jak i poza nim. W związku z tym wyróżniamy dwa rodzaje negatywnego SEO – on-site oraz off-site.
- Depozycjonowanie on-site – mowa tu przede wszystkim o atakach hakerskich polegających na zablokowaniu dostępu do strony, skasowaniu bazy danych albo zmianie zawartości witryny, których konsekwencją jest obniżenie pozycji strony w Google.
- Depozycjonowanie off-site – przeprowadzane jest ono poza atakowaną stroną i najczęściej polega na dodawaniu do niej wielu niskiej jakości linków (np. z zagranicznych serwisów), plagiatowaniu treści, masowym wystawianiu niepochlebnych opinii czy wysyłaniu fałszywych próśb o usuwanie wartościowych linków (wówczas wiąże się z kradzieżą tożsamości).
W praktyce depozycjonowanie jest działaniem nielegalnym i nieetycznym, które może narazić nieuczciwego właściciela strony internetowej na wysokie kary od Google, a w przypadku kradzieży danych lub tożsamości – również na konsekwencje prawne.
Negatywne SEO a Google
Niestety, pomimo dużego ryzyka, z jakim wiąże się depozycjonowanie konkurencyjnych stron, wiele firm wciąż decyduje się na takie praktyki. Wynika to przede wszystkim z faktu, że algorytmy Google nie są doskonałe i często nie potrafią skutecznie zidentyfikować działań wchodzących w skład negatywnego SEO.
Jakie zatem jest stanowisko Google w tej sprawie? Uznaje ono depozycjonowanie za nielegalne praktyki i jest im przeciwne.
Jednocześnie jednak bagatelizuje skalę zjawiska, utrzymując, że negatywne SEO zdarza się bardzo rzadko. Co więcej, Google twierdzi, że niewiele jest metod, które mogłyby zaszkodzić rankingowi lub usunąć Twoją stronę z indeksu.
Wszystko to sprawia, że przed depozycjonowaniem warto bronić się samodzielnie, ponieważ w niektórych przypadkach nie ma co liczyć na wsparcie giganta z Mountain View.
Jak chronić się przed depozycjonowaniem?
Depozycjonowanie przeprowadzone przez konkurencję może dotknąć każdego i spowodować ogromne straty. Dlatego warto się przed nim chronić. W jaki sposób? Oto 3 sprawdzone sposoby!
Zabezpiecz swoją stronę internetową
Odpowiednie systemy bezpieczeństwa zastosowane w witrynie zmniejszają ryzyko ataku do absolutnego minimum.
Jeżeli więc chcesz uniknąć depozycjonowania on-site, zadbaj o protokół HTTPS, regularnie aktualizuj swój CMS oraz używaj silnych haseł. Co więcej, możesz skorzystać ze specjalnych wtyczek, które zwiększają poziom bezpieczeństwa, jak Wordfence Security czy All In One WP Security & Firewall (dla WordPressa).
Monitoruj sytuację
Sprawdzaj regularnie, czy nikt nie kopiuje na masową skalę Twoich treści, kontroluj komunikaty w Google Search Console (np. dotyczące linków przychodzących czy stanu indeksowania), zwracaj uwagę na opinie wystawiane przez internautów i wykonuj audyty linków. Wszelkie nagłe zmiany czy spadki (zarówno pozycji, jak i szybkości strony) mogą być oznaką nielegalnych działań konkurencji.
Buduj wysokiej jakości serwis
Brzmi banalnie? Być może, jednak to klucz do sukcesu – im lepiej zoptymalizowana i bogatsza w wysokiej jakości linki oraz treści jest Twoja strona, tym trudniej o jej depozycjonowanie. Dbając o swoją witrynę, o wiele łatwiej będzie Ci również dostrzec wszelkie działania związane z negatywnym SEO.
Jeżeli dostrzeżesz problem, poproś o wsparcie. Do Google możesz zgłosić zarówno fałszywe opinie i plagiatowanie treści, jak i spamowanie niskiej jakości linkami. Jeśli natomiast zauważysz, że z konkretnego serwisu zniknął wartościowy dla Twojej strony odnośnik, skontaktuj się z właścicielem witryny i poproś o jego przywrócenie.
Podsumowanie
- Depozycjonowanie to proces odwrotny do pozycjonowania, który polega na obniżaniu widoczności stron w wynikach wyszukiwania Google.
- Depozycjonowanie najczęściej przeprowadzane jest w celu nieuczciwej walki z konkurencją.
- Negatywne SEO obejmuje działania on-site (np. ataki hakerów) i off-site (np. spamowanie niskiej jakości linkami czy plagiatowanie treści).
- Choć Google może surowo ukarać osobę decydującą się na depozycjonowanie, warto samodzielnie chronić się przed tym procederem.
- Chcąc zabezpieczyć się przed negatywnym SEO, dbaj o systemy bezpieczeństwa na stronie, monitoruj GSC i opinie oraz buduj wysokiej jakości serwis.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz