Dobór słów kluczowych w copywritingu – jak wybierać frazy?
Pozycjonowanie za pomocą treści jest esencją copywritingu. Poprawa widoczności nasila ruch na stronie, a wraz z tym zwiększa liczbę potencjalnych klientów. To właśnie sprawia, że niewinne pisanie tekstów może być potężną bronią marketingową. Jednakże w tym celu potrzebne są frazy kluczowe – a jakie wybrać, aby treść skutecznie się pozycjonowała? O prawidłowym doborze słów kluczowych dowiesz się w tym artykule!
Słowa kluczowe w copywritingu
Teksty SEO wymagają użycia fraz kluczowych, na które będą wyświetlane w wyszukiwarce.
Oczywiście im częściej wyszukiwane słowo, tym większe efekty marketingowe, lecz trudniej przebić się w Google (wysoka konkurencja powoduje wzrost trudności w uzyskaniu topowej pozycji).
Na ratunek przychodzą długie frazy kluczowe – long taile, które są rzadziej wyszukiwane, ale umożliwiają szybkie zdobycie widoczności. Okazuje się jednak, że nawet wśród rozbudowanych słów znajdziemy pożądane okazy obsadzone przez konkurencję.
Dobór fraz kluczowych – dwie metody
Warto zatem zadbać o przemyślany dobór fraz kluczowych, aby poświęcać siły na zagadnienia, które są możliwe do wypromowania. Można to zrobić manualnie lub za pomocą odpowiednich narzędzi dla copywritera.
Dobór manualny
Najprostszym sposobem jest wyszukiwanie manualne, a więc wpisanie frazy i sprawdzenie, jakie wyniki otrzymamy. Taka podstawowa informacja zwykle wystarczy, aby dowiedzieć się, czy dysponujesz wystarczającą siłą przebicia, która zapewni wysoką pozycję w Google.
Stosując tę metodę weź pod uwagę następujące warunki:
- Jakie strony się wyświetlają – czy są to kameralne blogi, czy rozbudowane portale z pokaźnym wiekiem domeny;
- Jaką długość ma ich content – postać wyczerpujących artykułów jest trudniejsza do pokonania od krótkich definicji;
- Jak wiele Ty możesz zaoferować – przemyśl, czy możesz przedstawić zagadnienie bardziej szczegółowo oraz interesująco.
Warto zadbać o przemyślany dobór fraz kluczowych, aby poświęcać siły na zagadnienia, które są możliwe do wypromowania.
Dobór poprzez narzędzia analityczne
Alternatywną, a zarazem bardziej profesjonalną opcją jest skorzystanie z wyszukiwarki słów kluczowych, która określi liczbę wyszukiwań w miesiącu, pokrewne frazy oraz konkurencyjność.
Do takich narzędzi zaliczamy m.in KWFinder, Ahrefs czy KeySearch. Są jednak płatne, dlatego mogą nie być najlepszym wyborem dla początkującego copywritera.
Darmowym rozwiązaniem jest Google Keyword Planner, lecz jest on przeznaczony w głównej mierze dla osób zajmujących się reklamą płatną, dlatego wyniki będą odnosić się do Google Ads (np. CPC), a liczba danych przydatnych dla copywritera jest ograniczona. Z kolei pomysłów do wymyślania tematów dostarczy za darmo ciekawe narzędzie AnswerThePublic.
Podsumowanie
- Jak widać, wybieranie słów kluczowych nie jest czarną magią, gdyż opiera się na pomyśle i analizie szans.
- Odpowiednie narzędzia pozwalają oprzeć decyzję na znacznie większej ilości danych, niemniej zaplanowanie odpowiednich fraz jest dostępne dla każdego!
Oceń artykuł:
Komentarze
Ciekawy sposób zajęcia głowy i rąk 😀
Dziekuję